Voineasa şi Mălaia – proiect de asfaltare a şoselei Strategica, sora de la 2000 de metri a Transalpinei

Voineasa şi Mălaia şi-au dat mâna pentru un proiect de anvergură, un proiect care va dezvolta o nouă axă a turismului montan, sus, pe creastă, la 2000 de metri.

Este vorba despre asfaltarea Drumului regelui Ferdinand – Strategica. Categoric, vor urma ample dispute aici între ecologişti, între cei care vor spune că nu este corect să se întâmple acest lucru, dar şi cei favorabili proiectului, care iubesc muntele şi care ar dori să îl vadă mai îndeaproape. Ne referim aici la tineri, la vârstnici, la cei care nu au condiţie fizică.

Din punctul nostru de vedere, muntele este al tuturor şi, dacă ştim să îl respectăm, să nu ducem manelele şi seminţele de dovleac acolo, la 2000 de metri, asfaltul nu strică. Deci nu doar ecologia, ci şi bunul simţ trebuie să primeze.

Puţină lume ştie, mai mult eco-turiştii, bicicliştii, că Transalpina mai are o soră. Un alt drum de poveste, la 2000 de metri, un drum construit de nemţi şi care traversează Munţii Latoriţei, unind Transalpina de DN7a în Mălaia, traversând vârfuri care au în medie 2000 de metri.

Poartă un nume de cod „Strategica”, dar este de departe un drum care nu are niciun concurent, este drumul care merge doar prin nori şi care este seva naturii, drumul muntelui, drumul de basm, drumul care dă dependenţă, este drogul Vâlcii.

Nu toate drumurile sunt la fel. Sunt drumuri de asfalt, care doar duc de la un loc la altul,  și sunt drumuri cărări. Diferența dintre un drum și o cărare nu este una atât de evidentă. O cărare e ceva mai mult decât o obișnuință care vine strategica2cu cunoașterea unui loc. Ea este o formă de contact cu un anumit peisaj. Ea nu este distructivă. Este o adaptare perfectă, prin experiență și familiaritate, a mișcării printr-un anumit loc. Ea respectă contururile naturale, cum ar fi obstacolele naturale pe care le întâlnește și le ocolește. Mergând pe o cărare, doar te integrezi în peisajul prin care te miști, fără a-l afecta în vreun fel.

Strategica este un astfel de drum. Pornind din Transalpina, din apropiere de șaua Ștefanu, și mergând cale de aproape 50 de kilometri pe creasta munților Latoriței, Strategica sau Drumul Strategic este o invitație pentru pasionații de mountainbike și nu numai la adevărata aventură.

După cum am spus, Strategica sau Drumul Strategic este un vechi drum militar construit de germani (chiar de Erwin Rommel) în timpul primului război mondial și pornește din Drumul Regelui (Transalpina), de la 1915 metri altitudine, și urmează, la câteva zeci de metri mai jos, cu destulă exactitate, creasta munților Latoriței, oferind largi perspective asupra munților ce îi înconjoară: Parâng, Căpățânii, Lotrului, cât și a văilor ce îi separă: Latoriței și Lotrului.

Strategica3Drumul Strategic 

Lăsăm abrupturile stâncoase ale Parângului de vest în spate şi se porneşte pe Transalpina.

Drumul începe cu o porțiune în ușoară coborâre. După ce se trece pe lângă câteva tabere de ciupercari, se pot admira pârtiile de schi de la Transalpina Ski Resort. Imediat,  încep panorama lacului Vidra și culmile Lotrului ce se înșiră liniștit de partea cealaltă a văii. De aici, se traversează  muntele Coasta Benghii și începe urcuşul spre vârful Zănoguța.

Drumul ajunge în Vârful Puru – 2049 de metri, după care se îndreaptă spre zona cea mai frumoasă a crestei munților Latoriței –  muntele calcaros Boarneșu. Porțiunea dintre vârful Pietrile și vârful Mogoșu este spectaculoasă. Strategica continuă urcarea spre cel mai înalt vârf din masiv  – Fratoșteanu – 2053 metri, drumul trecând doar la 40 de metri diferență de nivel sub vârf.

Urmează acum coborârea de pe creastă, se traversează o zonă împădurită și apoi se ajunge într-o mare poiană, care Strategica 4chiar aşa are numele – Plaiul Poienii.

Aici, în dreptul stânei, drumul se bifurcă: în timp ce Drumul Strategic își continuă calea, de aici, ceva mai firav, de-a lungul crestei, un al doilea drum pietruit o ia la dreapta, către Valea Rudăreasa.  Mult mai practicabilă Strategica este pe Valea Rudăresei,  fiind străjuită în stânga de un spectaculos perete calcaros  – Pietrile Albe.  Coborârea pe valea Rudăreasa este minunată, combinația între albul calcarelor, strălucirile apei, verdele pădurii și calitatea drumului transformând această coborâre într-o experiență de neuitat. (informaţii pe www.mecanturist.ro)

2 comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *