Uniunea Europeană interesată de a construi al doilea tronson al Autostrăzii din Muntenegru

Dacă investește bani, UE va controla atât lucrările, cât și antreprenorul

Anunțurile spun că UE, prin fondurile sale, s-ar putea implica în finanțarea construcției celui de-al doilea tronson al autostrăzii muntenegrene.

Ines Mrdović de la Acțiunea pentru Justiție Socială a declarat pentru RFE/RL că acest lucru ar însemna un control mult mai puternic al fluxurilor financiare, precum și asupra construcției în sine:

„Controlul întregului proces ar fi mult mai detaliat în comparație cu modul în care s-a făcut în timpul contractării și realizării construcției primului tronson. Cu siguranță vor cere ca construcția să fie începută pe baza proiectului principal și nu conceptual, precum a fost cazul primului tronson, ceea ce duce la o creștere semnificativă a prețului lucrărilor”

Mirza Krnić, un economist din mișcarea Preokret, a declarat pentru RFE/RL că decizia UE de a oferi fonduri pentru a doua parte ar crește transparența procesului:

„Și ar întări semnificativ instrumentele de control în domeniul finanțelor și al protecției mediului. Este și o modalitate de a reduce riscul unei capcane de credit în care am putea cădea dacă ar fi să ne împrumutăm în același loc în aceleași condiții ca și pentru tronsonul de autostrada Bar-Boljare”.

Și anume, pentru construcția primului tronson, Muntenegru a împrumutat 944 de milioane de dolari de la banca chineză Exim pentru o perioadă de douăzeci de ani. În plus, s-au împrumutat alte 90 de milioane pentru căile de acces care au fost omise din contractul de bază.

Din cauza problemelor fiscale ale statului la rambursarea datoriilor, cu medierea UE, ministerul de resort a încheiat un aranjament de hedging cu scopul de a proteja datoria publică muntenegreană de riscul valutar cu două bănci americane și două europene. Hedging reduce sau elimină riscul aferent unei alte investiții.

UE nu va fi fericită dacă chinezii construiesc o altă secțiune în condițiile în care Ambasadorul chinez Liu Jin a anunțat TVCG în februarie anul acesta că companiile chineze sunt pregătite să participe la construcția altor tronsoane ale autostrăzii Bar – Boljare.

Mirza Krnić consideră că statul ar trebui să încurajeze companiile relevante să aplice pentru o licitație care ar fi complet transparentă:

„Este o modalitate de reducere a oricărui risc pentru stat, inclusiv pentru cele geostrategice. Atunci când proiectul este urmat de controverse, chiar și la nivel de speculație, atunci potențialii antreprenori credibili, mai ales din UE, pot ezita”.

În timp ce se fac planuri pentru construirea celei de-a doua, se întocmesc bilanţurile pentru prima secţiune.

Ministerul de Finanțe nu știe cât va fi cifra finală, iar Ines Mrdović estimează că va ajunge la un miliard și trei sute de milioane de euro:

„Miliardul de euro este o sumă care se referă doar la construcție. Se uită că Guvernul DPS i-a scutit pe chinezi de la plata TVA în valoare de 170 de milioane de euro, 25 de milioane de euro sunt costurile pentru controlorii din consorțiul franco-italian, 7 milioane de euro pt. cele două comisii de stat care supravegheau lucrările”. Mrdović amintește că statul a renunțat și la concesiuni de milioane de dolari pe piatra folosită pentru construcții și spune că s-au cheltuit și zeci de milioane de euro pentru expropriere. Ea avertizează și asupra cererilor de despăgubire ale chinezilor, care, conform estimărilor sale, se ridică la 190 de milioane de euro și despre care, după cum subliniază ea, guvernul încă tăce.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *