Turismul viticol în Vâlcea s-a dublat pe primele 5 luni ale anului față de intervalul similar din 2022
Turismul viticol în Vâlcea devine treptat o opțiune și o destinație turistică pentru un alt tip de vizitator. Turismul victicol se apropie oarecum de turismul de tip boutique, este un turism soft, de high class. Nu este un turism de masă, ci adresat unei nișe.
De altfel este turismul care permite intrarea pe piață și a turiștilor străini, este un un turism cantitativ restrâns dar calitativ ridicat. De aceea este un fenomen de urmărit și autoritățile din zonele viticole pot fi foarte implicate, având o șansă ca prin acești turiști să vină inclusiv zone de afaceri, de deschidere economică, de perspectivă pentru localitatea respectivă.
Altfel spus, doar ne imaginăm tipul de turiști care vin la cramele Isărescu, turiști premium care pot foarte bine reveni în zonă și ca dezvoltatori de afaceri. Cramele turistice putând fi denumite și adevărate clustere pe segment de business.
Cifrele în acest turism sunt îmbucurătoare, partea proastă este că din cele 10 localități vâlcene așezate în arealul viticol, doar două sunt trecute în registrele Ministerului Turismului ca destinații de turism. Și anume municipiul Drăgășani și comuna Prundeni, ultima apărând pe hartă, începând chiar cu acest an.
În 2022, pe primele cinci luni ale anului, am avut 938 de turiști iar în 2023 numărul acestora a fost de 1.937, pe același interval ianuarie – mai, adică mai bine de jumătate în plus. Asta datorându-se apariției a comunei Prundeni care efectiv este în galop în acest domeniu, pe dealul viilor fiind deja mai multe pensiuni cramă în construcție, dovedind că localitatea are gânduri mari pentru anii următori.
Vâlcea completează o hartă turistică destul de importantă prin acest turism viticol, ceea ce înseamnă venituri consistente în județul nostru, pentru că potrivit unui raport financiar valoarea unui ”turist viticol” Vs. un ”turist balnear” este de 1/6. Un turist în zona viticolă chletuie de 6 ori mai mult decât unul în zona balenară. Un turist viticol face parte din upper class, spre deosebire de un turist balnear care este în zona middle class dar în jumătatea de jos.
Liviu POPESCU