Turcia inaugurează Marmaray, primul tunel între Asia și Europa pe sub Bosfor

Liderii turci au inaugurat marți la Istanbul primul tunel feroviar pe sub Bosfor, Marmaray, unul dintre megaproiectele urbane contestate ale premierului islamo-conservator turc Recep Tayyip Erdogan, relatează AFP.

Numit ‘șantierul secolului’ de către autoritățile turce, Marmaray, un tunel cu o lungime de aproape 14 km, leagă de acum în patru minute cele două continente separate de strâmtoarea Bosfor.

‘Marmaray, care a fost un vis timp de 150 de ani, a devenit în cele din urmă realitate’, a declarat premierul Erdogan în cursul unei ceremonii oficiale, în prezența unei mulțimi de câteva mii de localnici. Inaugurarea cu mare fast a proiectului, al cărui cost a fost estimat la 3 miliarde de euro, a avut loc cu prilejul Zilei Naționale a Turciei, fondată în 1923.

Potrivit Associated Press, tunelul face parte dintr-o serie de proiecte de infrastructură realizate de guvernul condus de Recep Tayyip Erdogan, ce au contribuit la dezvoltarea economiei, dar au provocat și un val de proteste publice. Construcția are o lungime de 13,6 kilometri, dintre care 1,4 kilometri sunt parcurși pe sub strâmtoarea Bosfor la 55 de metri adâncime. Potrivit oficialilor turci, este cel mai adânc tunel submarin de acest fel construit în lume.

Oficialitățile turce speră ca, prin preluarea zilnică a circa 1,5 milioane de călători, tunelul să decongestioneze parțial traficul din Istanbul, mai ales în zona celor două poduri care traversează Bosforul. Acordurile de finanțare au fost încheiate în toamna lui 2004, iar tunelul avea ca termen de finalizare o perioadă patru ani, dar a fost întârziat de importante descoperiri arheologice scoase la suprafață de săpăturile din timpul lucrărilor, printre care se numără și un al patrulea port bizantin.

Totodată, s-au făcut auzite temeri legate de posibila vulnerabilitate a construcției în fața cutremurelor, având în vedere că este vorba de o regiune cu activitate seismică intensă, dar ministrul turc al transporturilor, Binali Yildirim, asigură că tunelul este proiectat să reziste unor seisme de 9 grade. La finanțarea și execuția lucrării o contribuție importantă a avut-o și Japonia.

Guvernul Erdogan intenționează să realizeze și alte proiecte majore de infrastructură, printre acestea numărându-se un tunel rutier tot pe sub Bosfor, un al treilea pod peste această strâmtoare, cel mai mare aeroport din lume și un canal paralel cu Bosforul. Dar aceste planuri au adus și acuzații la adresa executivului turc, cărui i se reproșează că întreprinde lucrări ce implică modificări semnificative în oraș fără să se consulte îndeajuns cu populația. AGERPRES

loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *