Trei stațiuni montane au început să fie amenajate după 1990 în Vâlcea. În ce stadiu se află fiecare

Județul Vâlcea a fost și până în 1989, unul turistic. Dar mai mult axat pe balneologie. Având 4 stațiuni balneare – Călimănești, Govora, Olănești pentru 4 anotimpuri, o stațiune estivală, Ocnele Mari și una de munte dar nu pentru sporturi de iarnă – Voineasa. Adică, un județ cu 5 stațiuni, dintre care așa cum am spus, 4 balneare și 1 de munte.
După revoluție, o stațiune și-a pierdut statul și anume, Ocnele Mari, pe care l-a recuperat, târziu, aproape de 2020. În schimb au mai apărut alte 5 stațiuni, în ordine – Horezu, Brezoi, Mălaia, Vaideeni și Costești. Horezu devenind chiar una națională, statut la care aspiră și Mălaia. Alte zece localități vâlcene ar urma să obțină un astfel de statut în următorii cinci ani.
Turismul în Vâlcea s-a diversificat în acești 30 de ani, stațiunile care au apărut au combinat patrimoniul, tradițiile, festivalurile, sporturile de iarnă, ușor ușor, transformând Vâlcea, într-un județ al turismului total. Inclusiv cele balneare și-au diversificat oferta turistică, stațiunea Câlimănești ajungând pe locul 2 în România.
Au apărut și trei noi microstațiuni, le numim noi, deși prin arealul pe care se întind, sunt efectiv stațiuni destul de mari în perspectivă, numai că ele nu au autonomie administrativă, sunt crescut pe raza unor UAT-uri.
Care sunt cele trei proiecte de stațiuni montante, de iarnă și de vară și care ar putea genera venituri uriașe din turism odată finalizate.
1.Obârșia Lotrului (Voineasa) Până în 1990, aici se afla o cabană și o stație meteorologică, pe drumul național 7A care leagă Brezoi de Petroșani. Un drum secundar ca importanță. Așadar nici zona nu era una de interes. Aceasta a devenit după anii 2000 una strategică, prin două aspecte. Modernizare totală a Drumului Național 67C (Transalpina) care trece fix prin Obârșia Lotrului, legând Oltenia de Transilvania. Al doilea aspect, dezvoltarea Domeniului Schiabil aflat la 6 km distanță, Transalpina Ski Resort. Din acel moment lucrurile au evoluat accelerat. S-au construit structuri hoteliere, pensiuni și moteluri, numărul locurile de cazare a atins pragul de 600 și sunt perspective să atingă în viitorul apropiat 1000. Din păcate, procese, litigii, retrocedări cu ”cântec” au îngreunat mult dezvoltarea zonei. Proiectul rețelei de canalizare a picat, e greu să se gândească o sistematizare a zonei, Primăria Voineasa nu deține terenuri și atunci, o țesătură de străzi depinde de donațiile celor care au au acolo proprietăți. Cert este că zona se dezvoltă, mai mult din păcate pe impovizații. Dar dinamica economică și demografică depinde de turismul de la Domeniul Schiabil Transalpina Ski Resort, despre sania de vară și alte proiecte care dezvolta complet zona.
2. Vârful Romani. (Horezu). Până în 1990, aici nu se afla decât o zonă de păstorit, pășune alpină. Undeva spre est era în schimb terenul de antrenament al militarilor de la Unitatea de Vânători de Munte ”Văleanu”. Aici lucrurile s-au dezvoltat odată cu ridicarea Mănăstirii Alina Maria de către omul de afaceri Dumitru Creștin. Treptat în zonă s-au construit cabane, pensiuni, case de vacanță. Obștea a tras rețeaua de apă. Dar totul a fost construit fără energie electrică. Pe bază de generatoare. Ulterior oamenii și-au montat panouri fotovoltaice. Drumul de acces se face pe lângă păstrăvărie și în urmă cu un an, o mică porțiune a fost asfaltată. În rest acest drum, e unul de pământ, iarna greu accesibil. Au existat mai multe proiecte despre zona respectivă dar nimic concret. Abia acum, odată cu aducerea curentului electric în zonă se poate gândi o dezvoltare economică – pârtii de schi, hoteluri. Mai rămâne însă drumul de modernizat și toate drumurile din microstațiune.
3. Ursu-Ursulețul (Vaideeni). Este o microstațiune care se întinde fix lângă microstațiunea Vârful Romani, dar păstrează granița dintre cele două UAT-uri. Acolo sunt construite câteva cabane dar spre deosebire de primele două, aceasta este abia la început. Nu avem drumuri, nu există apă sau energie electrică. În schimb, Consiliul Local Vaideeni s-a asociat cu Consiliul Județean pentru a realiza stațiunea – drumuri, pârtii de schi, sanie de vară, electrificare. Drumul de acces este unul de pământ, mai scurt decât prin Horezu. Iar majoritatea loturilor au fost concesionate de primărie.
Acestea sunt cele trei proiecte de microstațiuni montane apărute după 1990. Și care se dezvoltă în ritmul lor și pot contribui la PIB-ul județului nostru. Zone care ar mai putea dezvolta astfel de microstațiuni ar mai fi (Petrimanu și Cozia).