Toți candidații sau primarii care au practicat o campanie agresivă, negativă au pierdut alegerile

Cu foarte mici excepții, absolut toți candidații care au practicat o campanie negativă, dură, agresivă, bazată pe hărțuire, pe acuze au pierdut alegerile. Chiar dacă în unele cazuri, acuzațiile erau mai mult sau mai puțin motivate.

Însă electoratul nu a fost receptiv la campaniile negative, mai mult, cu cât o campanie a fost mai dură cu atât respectivul a primit un scor mai mic. Exemple de campanii negative unde inițiatorii acestui stil au pierdut alegerile – Perișani, Mălaia, Titești, Voineasa, Brezoi (uriașe atacuri), Călimănești (uluitor de agresivă), Bujoreni, Râmnicu Vâlcea (uriașă agresivitate), Runcu, Govora, Olănești (loc 3 pentru agresor), Tomșani, Stroești, Pietrari, Laloșu, Făurești, Bălcești, Măciuca, Băbeni (edilul în funcție a intrat în război cu toată lumea). Și exemplele pot continua. Toate campaniile negative au fost un eșec. Edilii în funcție, cei agresați au scos majorități absolute, mai ales dacă nu au sărit la contra atac.

Interesant este că stilul agresiv de campanie a provocat o solidaritate neașteptată a electoratului cu agresatul, cu victima. Alegătorii au ieșit să-și apere edilul sau pe cel atacat, o gardă electorală, greu de anticipat în campanie.

Au câștigat alegeri noi doar cei care au venit cu un program coerent, cu alternativă, fără a lovi, fără a agresa. Băbeni și Drăgășani sunt exemple clare de campanie electorală fără atacuri, fără agresivitate. Și unde avem doi noi primari.

La nivel de județ, campania domnului Buican, una extrem de dură și agresivă nu a făcut decât să-i ofere lui Constantin Rădulescu și PSD,  cel mai mare scor istoric al partidului în Vâlcea.  Este ca și cum electoratul ar fi răspuns la toate campaniile electorale, ar fi sancționat acel stil astfel:  ”Domnule, noi nu suntem proști, vedem și noi dacă edilul e bun sau nu e bun, nu trebuie să ne spui tu asta! Tu spune-ne de ce ești tu in stare!”

Râmnicu Vâlcea, unde candidatul AUR a avut cea mai dură campanie, agresivitate până la nivel național. Electoratul l-a aruncat pe locul 3.

Care este explicația pentru asta? De ce campaniile agresive au fost sancționate de electorat, chiar dacă unele pe bună dreptate aveau o motivație și am în față, cazul Govora. De ce electoratul a făcut scut pentru candidații atacați, nestând pe gânduri, fără să caute dacă acele campanii au sau nu dreptate, pe fond?

Maturizarea electoratului, oboseală, lehamite? Omul nu iubește isteria, scandalul. Dacă electoratul ar iubi și ar aprecia campaniile agresive, pe primele locuri ar fi ieșit AUR sau Șoșoacă, cele mai puternice exponate ale acestui stil de campanie. Pe primul loc în schimb,  a ieșit alianța contra naturii dar conciliantă PNL-PSD. Foarte interesant aspectul.  Electoratul majoritar a mers spre o alianță intre două partide rivale dar care nu sunt în conflict, ci în coabitare pașnică. Inclusiv la Vâlcea, la europarlamentare, alianța PSD-PNL, a avut un scor foarte bun, deși PNL a practicat o campanie agresivă, ceea ce s-a văzut în scorul liberalilor la locale.

ADU a avut un scor foarte mic, electoratul userist preferând să meargă spre Reper, Ștefănuță și Vlad Gheorghe. Și nu spre o campanie dură a Dreptei Unite.

În concluzie electoratul este inclinat emoțional și apriori spre liniște, spre o campanie pozitivă, curată și fără injurii. Este extrem de importantă această paradigmă, am în minte exemplul campaniei lui Bîzîc jr de la Băbeni care a câștigat zdrobitor, spre deeosebire de Bîzîc Senior care a pierdut cu același adversar acum 4 ani, dar pe fondul unei campanii dure, negative.

Se schimbă oare paradigmă electorală? Nu mai merge bâta verbală? Bine ar fi.

Altfel spus, dacă începi cu huo, cu strigăte, electoratul nu te mai ascultă, Nu mai este interesat de oferta ta. Chiar dacă este bună și utilă. I-ai blocat auzul și gradul de toleranță și ai pierdut din start dacă începi să urli, să strigi, să-l înjuri pe celălalt.

Plastic vorbind și pe înțelesul tuturor. Tu ești un tip la 2 metri, frumos, elegant, impunător și vrei să o cucerești o femeie care este cuplată cu un tip. Poate și urât, și inestetic, cu multe defecte, sub nivelul tău. Dacă abordarea femeii o faci spunând: ”Ce dracu cauți cu ăla, nu vezi că e urât, e prost, e șleampăt, e vai de capul lui, te-ai lăsat prostită, o fraieră, te umilește, te folosește, e vai de capul tău”. Dacă ai făcut asta, ai pierdut din start. Femeia a plecat, brusc, chiar dacă era vulnerabilă și ar fi renunțat la cel de lângă, devine solidară, îl apără și te îndepărtează. Nici nu mai stă să vadă ce oferi, cu ce ești tu mai bun.

Asta s-a întâmplat în aceste alegeri. Campaniile negative au ajutat din plin pe ceilalți, indiferent de cât de buni sau prosti au fost în funcții. Inițiatorii campaniilor negative au pierdut cu brio. Cu cât au strigat mai tare, cu atât au avut voturi mai puține.  Sunt primari care au scos scoruri mai bune decât în 2020, tocmai din acest motiv. S-au trezit cu o largă coaliție de atacuri și asedieri împotrivă și nu au răspuns.

Liviu POPESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *