Ministrul Transporturilor ia în calcul traseul lui Ceauşescu (varianta 7) pentru autostrada Sibiu – Piteşti

Au rămas două trasee în finală pentru autostrada Pitești-Sibiu, a anunțat ministrul Transporturilor, Dan Costescu, la Digi24, vorbind despre manifestația angajaților de la uzina Dacia din Mioveni (varianta 1 IPTANA 2000 şi varianta din 1984 n.r.).

A fost pentru mine un pic surprinzător, pentru că suntem primul Guvern care, în domeniul transporturilor, își asumă ca prioritate zero Autostrada Pitești-Sibiu și suntem, în același timp, primul Guvern care află dintr-o demonstrație de stradă și nu dintr-o adresă oficială către minister despre acest lucru”, a spus Dan Costescu despre manifestația angajaților Dacia de la Mioveni de luni.

Când noi am anunțat că este prioritatea noastră această autostradă, am văzut și această manifestație, probabil era programată mai demult. Oricum, ne ajută, că este o presiune în plus și mergem cu proiectul în ritmul în care ne-am propus”, a adăugat ministrul Transporturilor.

Dan Costescu a anunțat că încă nu a fost ales un traseu al autostrăzii.

Nu s-a ales un traseu. Au rămas două în finală, din cele șapte, mai precis traseul 1 și traseul 7, niciunul nu are lungimea de 100 de kilometri, unul are 122,9 și altul 119. Nu în această decizie stă proiectul. Proiectul stă în cealaltă parte a studiului de fezabilitate. Practic, în studiile geo stă această analiză și de asta a și fost întârziat”, a precizat ministrul, adăugând că au fost dubii cu privire la calitatea acestor studii, dar că au fost eliminate neconformitățile.

Întrebat cine va face proiectarea, Dan Costescu a spus că nu va fi cazul să se ocupe departamentul nou înființat în CNADNR.

Nu că n-ar avea capabilitate. Cei mai buni proiectanți se plimbă de la o firmă la alta, cine plătește mai mult beneficiază de servicii. Dar pentru un proiect de acest gen va fi cu siguranță o licitație și va fi un proiectant extern. Avantajul nostru va fi că vom fi în cunoștință de cauză când vom aviza acel proiect tehnic, până acum nu era cazul, nu aveam proiectanți”, a spus ministrul.

Pentru cine nu înţelege, este simplu, traseul numărul 7 a apărut în calculele CNADNR acum două luni. Din câte ne amintim, în toamna anului trecut, CNADNR, pe modelul Şova, venise cu vreo cinci carioci (de apreciat culorile), însemnând traseele făcute pe genunchi, 4 din ele, în spatele biroului. Printre trasee, se afla traseul numărul 1, cel proiectat de IPTANA în anul 2000, şi restul – 4 poveşti de adormit copiii.

Însă, cotrobăind prin sertare, domnii de la minister au găsit o variantă bine întocmită de proiectanţi, o variantă gândită şi calculată în anul 1984, atunci când se lucra la culoarul IV de transport de către proiectanţii regimului comunist. O variantă bine pusă la punct.

România lui Ceauşescu s-a apucat de A1 şi A2, reuşind să finalizeze sectorul Bucureşti – Piteşti.  Bun, proiectanţii lui Ceauşescu au reuşit să traseze şi segmentul Piteşti – Sibiu, care, în realitate, pe Valea Oltului, nu are nimic comun cu cele cinci variante desenate cu creioane colorate de către CNADNR în toamnă şi este cu mult mai ieftin.

Acesta deja se află depus într-un memoriu transmis la Bucureşti de directorul de investiţii Alin Goga din cadrul DRDP Craiova. Este traseul pe care îl proiectaseră, până în 1989, specialiştii lui Ceauşescu.

Care este traseul autostrăzii în viziunea lui Ceauşescu? Pornind de la Sibiu, acesta coincide cu studiile postdecembriste, până la Câineni. Însă nu coboară pe Valea Oltului, ci merge spre Grebleşti, pe Valea Boia, spre Boişoara, pe la nordul satului Podeni şi al satului Mlăceni, spre Valea Topologului, „zona fiind foarte bună pentru edificarea acestui tronson”, spune Goga.

„Tronsonul are o lungime aici de 20 de km faţă de 30, varianta 1 a CNADNR, fără să mai fie nevoie de 3 tunele şi un pod peste râul Olt, ci doar de un tunel în zona de după satul Mlăceni, spre Sălătrucu (economia ar fi de circa 150 de milioane de euro).”

Acest drum a fost folosit şi de armata română în Primul Război Mondial.

Memoriul a fost depus la CNADNR şi la Ministerul Transporturilor, demonstrându-se, încă o dată, că specialiştii de pe vremea „ailaltă” se informau la faţa locului şi nu desenau cărţi sau hărţi colorate pentru divertisment.

Mihai IONESCU

loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *