Marian Lazăr: În România sunt in vigoare 304 legi de pe vremea lui Ceausescu

Am trimis o întrebare către Consiliul Legislativ, prin care am cerut să îmi răspundă, care este Situația fondului activ al legislației României

Mai jos veți vedea câteva observații preliminare privind răspunsul furnizat de Consiliul Legislativ prin adresa nr. R1833/6 iulie 2022 la întrebarea adresata
Am observat că la momentul actual se află în vigoare, nefiind abrogate un număr de 301 acte normative emise în perioada comunistă , respectiv 246 decrete ale Consiliului de Stat și 55 de hotărâri ale Consiliului de Miniștri.

Din anul 2004 a fost stopat procesul de asanare legislativă, astfel singurele intervenții legislative care au vizat abrogări exprese au fost realizate exclusiv prin Legea 7/1998, Legea 120/2000, Legea 121/2000, Legea 158/2004, HG 735/1997, HG 474/1999, HG 475/1999 și HG 233/2004.
De la 1 ianuarie 2005 și până la 1 mai 2022, numărul actelor normative de bază aflate în vigoare aproape s-a dublat, crescând de la 8818 la 17.072.

În acest sens, nu sunt respectate prevederile art.17 din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă care impun :
„ În vederea asanării legislației active, în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative se va urmări abrogarea expresă a dispozițiilor legale căzute în desuetudine sau care înregistrează aspecte de contradictorialitate cu reglementarea preconizată.”

De asemenea, nu sunt respectate nici prevederile art.70 din Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa care impun :
“ Actul normativ modificat sau completat în mod substanțial se republică având la bază dispoziția cuprinsă în actul de modificare, respectiv de completare.”

Astfel, Ministerul Justiției avea obligația ca și după anul 2004 să întreprindă măsuri concrete de asanare legislativă, ce presupun inclusiv abrogarea expresă a actelor legislative emise în perioada comunistă și respectiv să încerce o diminuare a tendințelor de supra legiferare.

Era imperios necesar să se dispună măsuri obligatorii de republicare a actelor normative care au suferit modificări substanțiale, în special a legilor organice.(a se vedea în acest sens Codul Administrativ și Codul Fiscal care de la adoptare și până în prezent au suferit zeci de modificări, fără a se dispune republicarea lor).

Concluzia este : Parlamentarii trebuie să înceapă acest proces de asanare legislativă cât mai repede, pentru ca aceste legi să nu mai fie tranșate la Curtea Constituțională, cum de multe ori se întâmplă , iar calitatea actelor legislative de bază să se îmbunățească substanțial pentru eliminarea coșmarului birocratic cu care se confruntă cetățenii.

Deputat USR Vâlcea Lazar Ion Marian

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *