La Obârşia Lotrului va apărea o staţiune austriacă

Puţină lume ştie, de fapt, ce înseamnă, pe fond, cei 17,5 milioane de lei alocaţi Voinesei. Da, este simplu să spui: au fost alocaţi pentru plata arieratelor pârtiei ăleia de schi, investiţia lui Udrea,  investiţie blamată, criticată, înjurată pe toate canalele de televiziune.

Unii spuneau că Vâlcea are nevoie de fabrici, de locuri de muncă, nu de schi, am văzut scris printre comentarii. Da, aşa e, au dreptate, numai că aceşti bani asta vor face!

transalpina1Pentru că pârtia de schi de la Vâlcea, deşi realizată doar în proporţie de 90%, va dezvolta tot nordul de judeţ, din toate punctele de vedere, nu doar schiatul de la Transalpina Ski Resort.

Adică, pârtia aceea, odată finalizată, cu parcare, hotel, cum este în proiectul iniţial guvernamental, va impulsiona o avalanşă economică greu de descris de noi într-un singur material.

Astfel, suma alocată, în această săptămână, de către guvern pentru Voineasa, a treia sumă ca valoare din cele distribuite în şedinţa respectivă, va aduce Austria pe malul lacului Vidra.

Dovedind importanţa strategică pentru guvern în domeniul turismului, Voineasa devine, în acest fel, un loc de investiţii, un loc optim pentru aplicarea, în cele din urmă, a PUZ-ului turistic pentru staţiunea Obârşia Lotrului–Vidra. Adică, dezvoltarea unei staţiuni care se va întinde pe o lungime de cel puţin 15 kilometri, contur de lac, între cele două puncte menţionate anterior. Această sumă alocată de guvern va accelera îndepărtarea piedicilor care au existat în zonă şi vom avea una din cele mai spectaculoase zone turistice pe malul Vidrei, la baza pârtiei de schi, dar şi sus, deasupra, pe creastă.

Haideţi să ne imaginăm ce înţelege azi un investitor în turism când remarcă faptul că, de la Guvernul României, domeniul turistic Obârşia Lotrului – Vidra a primit o asemenea alocare bugetară.  Fie că e român, fie că e străin, va căuta pe hartă zona.

transalpina 2Şi va vedea că avem de a face cu o pârtie executată exemplar, o pârtie care, în trei ani de exploatare, a atras aproximativ 100.000 de turişti. Va vedea imagini ale zonei şi va afla că aici există doar 300 de locuri de cazare. Evrika! va striga. Aici e aici. Va vedea PUZ-ul şi va înţelege aurul pe care îl are această regiune. Va vedea că, de fapt, tot bazinul Lotrului este un lanţ de localităţi pitoreşti, încă de la Valea Oltului – Brezoi – Mălaia. Şi, atunci, va veni aici. Ce va urma? Cea mai mare dezvoltare urbanist–turistică din România, într-o zonă, să-i spunem, efectiv virgină astăzi.

Ceea ce vedem noi acum, de la Vidra şi până la Obârşia Lotrului, va arăta cu totul altfel în doar cinci ani. Vom avea cea mai modernă staţiune de pe malul unui lac de munte, aşa cum vedem în filmele documentare ale Austriei. Buşteni, Sinaia, Predeal? Vor rămâne în urmă, ca nişte sectoare aglomerate ale Bucureştiului.

Ce înseamnă asta? La Vâlcea, zeci de mii de locuri de muncă, de la Gura Lotrului şi până la Obârşia Lotrului, Transalpina3Transalpina – o şosea circulabilă şi iarna, mii de pensiuni, de restaurante, o industrie a construcţiilor în plină dezvoltare, a serviciilor, complexuri de agrement, agenţii de turism, operatori de transport, un boom investiţional care va arunca Vâlcea, spre anii 2020, în prima jumătate a clasamentului pe PIB din ţară, adică între primele 15 judeţe.

Asta este cheia în care trebuie citită alocarea bugetară de 17,5 milioane de lei, efectuată de cabinetul Cioloş în şedinţa de guvern din săptămâna asta. A treia sumă valoric, iar dacă undeva în spatele acestei sume stă profesionalismul lui Victor Giosan, cu atât mai bine pentru Vâlcea şi vâlceni. Adică ne aşteaptă vremuri bune.

Mihai IONESCU

loading...

3 comments

  • Tinem pumnii stransi si ne bucuram sa vedem o dezvoltare durabila a turismului in Oltenia, la Nord de Craiova.

  • Cred ca banii vor fi și pentru plata arieratelor și finalizarea ultimelor obiective acolo, parcarea, retrasarea partiei in partea de jos (largirea si ameliorarea a doua trei locuri)…Pentru cine nu stie, in anii 70 arhitectul Francisc Walter angajat al TCH de fapt al IPTANA a facut un proiect de punere in valoare a potentialului turistic al muntilor Latoritei și Lotrului și viitorului lac artificial de la Vidra. Erau proiectate patru microstatiuni respectiv Vidra care s-a realizat ca si cosntructii in intregime, apoi cam pe unde este partia dar un pic mai la est Puru, la coada lacului spre cabana Obarsia Lotrului , Mura si pe platoul acela mai mare de la nord-est, aproape de coada lacului, Alba. Deci Vidra, Puru Mura si Alba…Proiectele trebuie sa fie pe undeva pe la Consiliul Judetean (in arhiva fostei Directii de Urbanism Arhitectura- Sistematizare ) si la TCH adica Hidroconstructia de astazi. Arătau foarte bine. Acolo puteti vedea si cam cum era proiectata Voineasa, opera a aceluiasi arhitect…la Hotel Lotru unde este parcarea, in partea de vest mai era un hotel la fel de inalt…In fine sa va mai spun ca arhitectul Francisc Walter a fost iarna trecuta la Vidra insotit de oameni de iubitori ai muntelui din judet…si ca valorificarea potentialului turistic al Voinesei si Vaii Lotrului Superior a făcut obiectul unei teze de doctorat la ASE Bucuresti, la inceputul anilor 70.

  • GHP

    Apreciez optimismul tinerilor. Așa eram și eu când vedeam planșele cu proiectele stațiunilor Alba, Mura, Vidra expuse la clubul TCH Lotru în urmă cu vreo 40 de ani, la care au trudit mulți specialisti. Numai că, din păcate, n-am fost în stare să le terminăm, iar acum se ruinează la pachet cu Voineasa. Desigur există niște vinovați, dar nimeni nu-i trage la răspundere pentru jaful financiar. Personal am învățat să fiu mai rezervat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *