Închiderea Văii Oltului este un avertisment: Autostrada Sibiu – Pitești poate trimite turismul vâlcean la coada clasaementului
În luna iulie cifrele turiștilor din județul Vâlcea pot fi numite un semnal de alarmă. În condițiile în care Valea Oltului a fost închisă, în timpul zilei doar, numărul turiștilor care au evitat Vâlcea a căzut cu aproape 6.000 față de anul trecut în aceeași perioadă.
Este o cifră care ar trebui să pună pe gânduri autoritățile vâlcene, despre acea strategie a turismului minunată, fascinantă dar care practic nu există.
Să facem un mic rezumat. Vâlcea se află pe locul 9-10 în turism grație mai multor factori: Avem trei stațiuni balneare de interes național, moștenite încă de dinainte de 1989, unde se vine pe bază de bilete. Dintre cele trei Călimănești este targetat de clasa de mijloc plus, acum încearcă să atace și nivel premium. Olănești rămâne pentru clasa de mijloc iar Govora, clasa de mijloc, cu venituri mai modeste.
Vâlcea nu este un județ de lux, nu are destinații premium, din păcate. În Vâlcea nu funcționează o colaborare între operatori de turism, proprietari de pensiuni, operatori de transport, servicii. Nu este funcțional acel: ”(Turistul:) doarme la mine, se plimbă la tine și mânâncă prânzul la el”. Turismul la Vâlcea funcționează pe tip enclavă, nu este deschis și nu permite colaborări. Cel care doarme la Horezu nu se ocupă nimeni să-l ducă cu program la un atelier de olărit, la o masă la un restaurant și apoi într-o excursie la Vârful Romani.
În Vâlcea, în afara celor trei stațiuni balneare, avem un turism de improvizație, de trei zile. Vine, bea, face un grătar, doarme mahmur și apoi pleacă. Nu tu o plimbare, nu tu o excursie, nu tu divertisment. Mănăstirile nu au ghizi, te plimbi prin curtea lor, iei o cruciuliță, pui lumină la morți, citești ce scrie în pronaos și ai plecat.
Toate astea au fost posibile ca turism de impovizație, pentru că în mare parte drumurile trec prin Vâlcea. Și de la Sibiu, și la Târgu Jiu, și Slatina, etc. Și vrând nevrând te împiedici de județ. Și poposești prin el.
Dar, peste 4 ani, vor exista Autostrada Sibiu – Pitești, Drumul Expres Târgu Jiu – Craiova, Drumul Expres Slatina – Pitești. Adică, nimic prin Vâlcea. Pentru că ministrul Grindeanu a și scos Vâlcea de pe harta rutieră (în condițiile în care PSD Vâlcea a dat voturi frumoase Bucureștiului!) Așadar, fără drumuri expres prin Vâlcea, nu se mai împiedică nimeni de județul nostru din întâmplare, pe drumuri cu 2 benzi.
Iar dacă Vâlcea nu are o strategie turistică în 2030,m să atragi și pe acele poteci de circulație, ne vom trezi ca Maramureșul, Alba, Harghita, Neamț, adică județe frumoase dar aflate în clasamentul turistic pe locurile 15-20. Pentru că nici ele nu au strategii.
Mai mult, Râmnicu Vâlcea nu este un oraș de city break, nu are un centru istoric precum Oradea, Brașov, Cluj, cu castele, palate de conți și duci, cu străzi vechi, cu pavaje și cafenele la promenada pietonală, nu are festivaluri de răsunet artistic, jazz, film (până și acela de rock a subcombat), niște mărunțișuri de play back cu artiști muribunzi doar, etc. Deci nici reședința nu este o locomotivă turistică pentru județ. Și atunci? Ce e de făcut?
Cel puțin 70% mai mult decât este acum: Domenii schiabile la greu în Malaia, Voineasa, Horezu, șosele asfaltate la 1.500 de metri (Transcăptănii, Transpetrimanu, Transcozia, TransSadu, transcâineni etc. Turiștii fac bulevarde în Austria și Germania pe acest drumuri de creastă!) cu hoteluri sus la munte, trasee spre lacurile glaciare, Via Ferata la Brezoi, la Cheia, safari prin Tara Loviștei, până la Valea Topolog, lacuri navigabile pe tot firul Oltului, ștranduri termale, chiar și cu apă adusă până la Râmnic. Parcuri de aventură, hoteluri de 4-5 stele, în locații de top (Obârșie, Vârful Romani, Petrimanu), transport în comun în toate stațiunile, piste de bicicliști pe toată Valea Oltului și Lotrului, stații electrice de încărcare din 10 în 10 km. Denumirea de Destinații de Turism – Loviștea, Valea Oltului, Valea Lotrului, Oltenia de sub Munte, Depresiunea Drăgășani. Panouri de informare din 10 în 10 km. Promovare și în afara județului. Plus multe altele, inclusiv acea colaboare între diversi antreprenori din turism.
Și presiune pentru drumuri expres Tigveni – Găneasa, Râmnicu Vâlcea – Scoarța (Târgu Jiu. Și de ce nu, un aeroport. Crede cineva că la aeroporturile din Sibiu sau din Craiova, va face cineva reclama pentru Vâlcea! Să fim serioși.
Altfel, după 2030, turismul în Vâlcea va cădea mult în spatele locurilor 20…Prăbușire completă!
P.S. Cazul Muereasca. După ce BOR a închis biserica de jos, tranzitul turistic în Muereasca a căzut cu 80%. Nu mai era atractiv pentru familii. De la un turism universal, s-a ajuns la un turism strict de nișă care nu mai aduce beneficii. Să luăm aminte!
Liviu POPESCU
Sunt sibian, iubitor de munte, și merg cu mare drag de fiecare data în acel superb areal. E un areal care merita promovat la greu pentru că este absolut superb. De la Doabre, Cozia, Natățu până la Piatra Tarnovului, Latorita, Buila-Vanturatita și multe altele, totul e minunat. Aveți deja un brand: „Oltenia de sub munte*, care trebuie promovat cu multa pricepere pentru că are multe de oferit. Este o adevărată comoară turistica in Vâlcea. Noi, un mic grup de prieteni, am descoperit-o deja și suntem de fiecare data incantati sa-i aflam și mai mult tainele. De la turismul de masa: montan, balnear, monahal, până la cel de nișă: istoric și etnografic, totul se găsește în frumosul vostru judet. Și nu cred că problema drumurilor ar fi cea mare, cât cea de marketing. Până la urmă, chiar daca drumurile expres sau autostrăzile nu trec exact prin inima județului, totuși acestea sunt în apropierea obiectivelor principale, ceea ce poate fi mai mult un avantaj decât un inconvenient. Cu drumuri bine făcute și un marketing bine gândit, nemaiavand tranzit de autocamioane pe drumurile din interior, Vâlcea poate deveni un paradis turistic.