După aproape 20 de ani se încheie odiseea sinistră a celui mai nenorocit drum național din România – Dn 7D

Pe vremuri, când Valea Oltului era un defileu de nestrăbătut, romanii și ulterior toate națiile Europei au folosit acest drum, singura cale care lega Apusul de Orient, pe ruta cea mai scurtă.

Acum 2000 de ani, romanii au venit prin dosul Coziei și au ajuns în Ardeal pe DN 7D, de altfel este zona care abundă în castre romane. Oricum de la Brezoi spre Călimănești nu se putea trece și nu s-a putut circula secole multe. Așadar calea folosită de armate, de caravanele cu mărfuri, de cruciați în Evul Mediu a fost actualul drum de pămât al Țării Loviștei.

Legendele arată ca lupta Posadei și atacul angevinilor asupra Țării Românești a avut loc folosind această cale. Istoria spune că insăși Țara Românească a germinat aici, în această zonă iar dinastia Basarabilor pleacă din Loviștea.

Astfel drumul a fost unul de o importanță crucială în Evul Mediu, cruciadele și ulterior drumul mătăsii, al caravanelor comerciale care lega Vestul de Orient aici a fost. Stau zălog zecile de monumente, de pietre sculptate, de cruci malteze, de pietre tombale, toate semne ale importanței unui drum fundamental pentru istoria românească.

Drumul își pierde din importanță după 1700 odată cu spargerea defileului Oltului și realizarea actualului traseu al DN 7, Brezoi-Călimănești. Dar el rămâne inima Țării Loviștei, drum care leagă în șirag 4 din cele 5 comune loviștene: Câineni, Boișoara, Titești și Perișani.

Este linia frontului apărată cu greu în 1916 de generalul Praporgescu și armata română s-a retras nu după lupte dramatice, apărând această cale, în Marele Război de Întregire.

Drumul a fost pietruit de Ferdinand și în perioada interbelică s-a pus piatră spartă între Perișani și Sălătrucu.

După 1945, comuniștii l-au abandonat. Nu au făcut nicio investiție în această parte de județ. Poate și pentru că aici, comunismul nu a prins. În Munții Făgăraș care se împart pe acest drum între Vâlcea și Argeș, au existat adevărate gherile de partizani iar nu de puține ori activiștii roșii au fost prinși, dezbrăcați și siliti să-și mănânce la propriu carnetele de partid.

Așadar 1989 prinde zona fără infrastructură, în anul revoluției niciun drum nu era asfaltat în toată Loviștea, atât a fost de mare ura regimului comunist pentru comunele de moșneni din nordul județului.

Drumul principal primește indicativ județean, DJ 703H la fel cu cel din Argeș. Dar nu se întâmplă nimic. Rămâne până în 2003 un drum județean de pământ. În anul 2003, Anton Mițaru, președintele CJ Vâlcea din acea vreme, împreună cu premierul Adrian Năstase decid mai multe modficări în zonă. Divid comuna Perișani și reînființează comuna Titești, transformă împreună cu Nicolescu de la Argeș acest drum județean în drum național pe tot sectorul Câineni-Curtea de Argeș. Vin cu promisiuni electorale de asfaltare. Numai că Titeștiul este câștigat nu de favoritul lui Năstase. Iar zona este lăsată din nou de izbeliște.

Argeșenii reușesc după 10 ani să nu mai creadă în promisiuni naționale și declasifică acest drum înapoi în drum județean. Vâlcenii când să facă același lucru, apare un senator PPDD (Butnaru) care promite marea cu sarea iar din promisuni rămâne sarea.

Orban, când a fost ministru al Transporturillor reușește să asfalteze vreo 5  km cu totul pe acest drum, în zona Câineni și Perișani iar la Titești, o obște finanțează 400 de metri în zona centrală.

Acum 3 ani, DN 7D intră din nou în povestea declasificării, numai că guvernarea PSD o lălăie atât de mult încât nu mai apucă să ducă până la capăt demersul cerut de Consiliul Județean. La putere vin liberalii și nu primim nicio veste.

În urmă cu trei luni, deputatul USR, Marian Lazăr preia inițiativa pentru a scoate din acest labirint legislativ DN 7D. Drum care nu apărea pe nicio listă de priorități guvernamentale sau pentru fonduri europene. Lazăr explică CNAIR că este necesară și urgentă declasarea drumului, pentru că la nivel județean, drumul poate intra mai ușor în programe de reabilitare

Și reușește miracolul. În două ședințe, Guvernul decide în cele din urmă să repare gresala din 2003, declasând drumul de pământ și transferându-l Consiliului Județean Vâlcea, unde are mai multe șanse de a fi reparat.

”Intrăm pe Drumul Loviștei! Și aici vom face fapte bune pentru vâlcenii din Perișani, Titești, Boișoara și Câineni La cei 1.000 de km de drum județean, s-au mai adaugat cca 31 km, prin preluarea DN 7 D – Drumul Loviștei în domeniul public al județului Vâlcea. În ședința CJ de marți, 31 august, a fost aprobat proiectul de hotărâre privind declararea de interes public județean a DJ 703 H şi darea acestuia în administrarea RAJDP Vâlcea. DJ 703 H (fost DN 7D) este drumul care face legătura cu județul Argeș și care traversează comunele Perișani, Titești, Boișoara și Câineni. Ne-am propus să începem reabilitarea acestui drum, atât cu fonduri guvernamentale, dacă vor veni, cât și cu bani europeni. Însă, pentru început, vom interveni și cu resurse din bugetul propriu al județului. Împreună cu primarii din Țara Loviștei, vom stabili în ce zone este nevoie urgent de reabilitare”, a precizat președintele Consiliului Județean Vâlcea.

Se încheie așadar o odisee sinistră și politicianistă a drumul național de pământ. Greul însă abia acum începe, timpul hârtiilor a trecut, acum e musai să vorbească utialjele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *