Drumul morţilor fără cruce. Drumul Oaselor, un drum abandonat din Vâlcea

Drumul Oaselor. Aşa se numeşte un drum judeţean oarecare, anonim, plin de lăstari, arbuşti de măceş şi alun, pe care nu circulă nimeni, decât o căruţă ici-colo sau vreun sătean cu o desagă în spinare. Este un drum care trece prin trei păduri, printr-una dintre cele mai frumoase părţi de Vâlcea, şi care leagă sau scurtează drumul de la Râmnicu Vâlcea la Berbeşti cu nu mai puţin de 40 de km. Drum care leagă direct tot ce înseamnă zona de Sud – Vest de estul judeţului.

oase1Un drum pitoresc, un drum prin care primăverile, toamnele, iernile Vâlcii trăiesc laolaltă într-o linişte de mormânt. Pentru că este un drum înmormântat, uitat, abandonat, părăsit, umilit…, un cavou al drumurilor judeţene.

Dar cum era acest drum? Păi, până în 1989, acest drum avea o dinamică economică de invidiat, cu sute de camioane pe zi, rabe încărcate cu cărbune, maşini, utilaje, era o efervescenţă cum numai pe drumurile naţionale o găsim. Acest drum a avut 10 ani de glorie. 10 ani în care Drumul Oaselor era cel mai circulat drum judeţean din Vâlcea…

Povestea:

În anii ’70, concomitent cu industrializarea galopantă a României, se dezvoltă bazinul carbonifer Berbeşti – Alunu. Odată cu apariţia CET Govora, zona minieră de vest a Vâlcii are o pondere crescândă, apar mine noi la Oteşani, la Cernişoara, Copăceni,  Mateeşti, pe lângă deja cunoscutele cariere Berbeşti şi Alunu.

Partidul se uită pe hartă şi vede scurtătura care era, în vremea aceea, doar un drum de care, un drum forestier Popeşti – Cernişoara – Copăceni – Berbeşti (20 de km), la care se adaugă cei 25 de km până la CET Govora. Deci, 45 de km în total –  drumul cărbunelui. Faţă de 80 km pe ruta Horezu.

oase 1Bun, decizia este luată. Trebuie construit cât mai rapid acest drum tehnologic. Cu cine? Cum cu cine? Cu soldaţi în termen, cu tineri UTC-şti şi cu deţinuţi de drept comun. Cu utilaje primitive, dar cu muncă de 10 – 12 ore pe zi. Cu raportări zilnice. Ţara avea nevoie de cărbune cât mai rapid.

Şi rezultatul? Se moare.

Drumul numără, până la finalizarea sa în 3 ani, 450 de morţi (oficial), zeci de mutilaţi, este o tragedie care se bagă sub preş. În ultimul an se lucra şi noaptea la acest drum. Evident, apar legende despre oameni care mor în beznă, cad în gropi, se scurtcircuitează, îi zdrobesc buldozerele. Dar se iau decizii sinistre. Se toarnă peste ei asfalt, beton, terasamentul drumului. Şi aşa apare denumirea de Drumul Oaselor.

oase2Drumul este finalizat la sfârşitul anilor ’70 şi este dat în folosinţă. Începe drumul cărbunelui, sute de camioane, zi şi noapte, cară cărbune pentru Govora. Dar drumul prost făcut alunecă, se surpă, camioanele se mai răstoarnă, avem morţi în accidente, raportările sunt sumbre…

Cu toate acestea lumea era fericită. Se creează mii de locuri de muncă, se dă Ziua Minerului, bâlci,  multe chefuri, se construiesc blocuri, vin aici, de-a valma, ardeleni, moldoveni, comunele vechi, de tradiţie, îşi schimbă sensul…

Apoi vine revoluţia.  Vine declinul mineritului, se închid, rând pe rând, exploatările din Cernişoara, din Copăceni, din Oteşani…

Drumul Oaselor se strică din ce în ce mai mult. Apăruse, între timp, calea ferată.

În urma zecilor de accidente se ia decizia ca traficul auto să fie restricţionat. Apoi, efectiv drumul se prăbuşeşte în gol, pe porţiuni întregi. Cratere întinse, de zeci de metri.

Azi au început să crească, realmente, copaci pe acest drum, drumul oaselor…

oaseBlestemele celor care au murit fără cruce şi zac sub bitum, în beton… Spiritele lor bântuie această şosea.

Oare va mai fi vreodată ce a fost? Poate. Pentru că se anuntă vremuri bune pentru acest drum…

Liviu POPESCU

7 comments

  • adrian toretoiu

    In mare parte articolul contine adevaruri . Cine-si permite un concediu de subzistenta , sa mearga pe Drumul Oaselor sa culeaga ciuperci ! Un slatiorean neaos si placut impresionat de acele peisaje !

  • FALCO

    CRUCEA SANTEM NOI, SI FAPTELE PE CARE LE FACEM. ADICA SANTEM O CRUCE- VIE PENTRU CA DUMNEZEU-TREIMEA- CRUCE ESTE , SI VIU!
    AU MURIT FARA CRUCE……..CE FEL DE CRUCE?!
    IN FAPT ESTE VORBA DESPRE FAPTELE PE CARE AR TREBUII SA LE FACEM!
    ATAT EVREII CAT SI ALTII, AU SI GRESELI. (SE MA STIE DE CATEVA SECOLE, DE PERSECUTIE DIN UNGARIA CARE UNGARIE ERA JUMATATE NUMAI ROMANI(VLAHI) , PENTRU CA MAGHIARII ,NU AU FOST ATATIA)
    DECI MAGHIARII IAU UCIS PE VLAHI SI PERSECUTAT DUPA ANUL 1000 DE LA HRISTOS .
    CA ACUM AU MAI RAMAS IN UNGARIA FOARTE PUTINI?
    APOI IN ARDEAL! 400 DE ANI….. HOREA …..GHEORGHE -DOJA..CATE HOLCAUSTE! SI DE CE!?
    UITE ROMANUL IN ZIUA DE AZI CAT DE LIPSIT DE RESPONSABILITATE ESTE SI FRICOS!
    JELIM PE ALTII IAR DE NOI UITAM! NU TREBUIE SA FIM RELIGIOSI CI CREDINCIOSI! DECI REALISTI. VLAHII DIN ALBANIA, ERA UN REGAT – CEI DIN VECHIUL REGAT AL MARAMURESULUI -MARAMABISTA- DECI JUMATATE DIN UCRAINA….. CAT DE NEGLIJENT ESTE ROMANUL! DACA NOI NE UITAM FIINTA , CINE NE VA TREZII!?

  • Monica

    Aproape La fel este si drumul de la Copaceni la Berbesti….poate se intampla vreo minune si pe acolo…sau poate mergeți sa l vedeți si scrieti un articol si despre acest drum.

  • defecatorul

    Eu merg destul de des pe acest drum si nu mi s-a parut abandonat. In schimb e foarte prost ,mergi cu treapta a doua

  • Cosmin

    Salut in mare parte acest drum este dat uitarii , gropii cratere pe care cu greu le ocolesti un drum care incepe din localitatea valceana Popesti si se termina in Berbesti , ruinele drumului ne sar in evidenta prin mireasma legendelor si al peisajului de neuitat ,lasat in negura uitarii aproape de Berbesti drumul este aproape de a se duce la vale in adevaratul sens al cuvantului o prapastie imensa ce a luat deja mai mult de 8 metri din bucata de drum la care in scurt timp se va darama si nu se va mai putea circula deloc pe acel drum , oficial este un drum inchis dar mai trec din cand in cand cativa care cunosc bine acest drum pentru ca este o scurtatura .Eu trec aproape zilnic pe acest drum in scop de serviciu pentru ca imi este mult maiscurt decat cel oficial dar cu mare grija pentru ca sunt foarte multe gropi si mai ales prapastia care e aproape de Berbesti.Doar cei care cunosc bine acest drum il traverseaza.Ar fi bine daca s-ar repara si redeschide oficial acest drum

  • Bostangică maricel

    Am lucrat in berbesti șofer pe raba caram cărbune si am mers de foarte multe ori pe acest drum din anu 1986 până în 1989 trebuia sa conduci foarte atent drumul arata bine era asfaltat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *