Drumul morţilor fără cruce, Drumul Oaselor se află pe lista de priorităţi a CJ Vâlcea

Drumul Oaselor. Aşa se numeşte un drum judeţean oarecare, anonim, plin de lăstari, arbuşti de măceş şi alun, pe care nu circulă nimeni, decât o căruţă ici-colo sau vreun sătean cu o desagă în spinare. Este un drum care trece prin trei păduri, printr-una dintre cele mai frumoase părţi de Vâlcea, şi care leagă sau scurtează drumul de la Râmnicu Vâlcea la Berbeşti cu nu mai puţin de 40 de km. Drum care leagă direct tot ce înseamnă zona de Sud – Vest de estul judeţului.
Un drum pitoresc, un drum prin care primăverile, toamnele, iernile Vâlcii trăiesc laolaltă într-o linişte de mormânt. Pentru că este un drum înmormântat, uitat, abandonat, părăsit, umilit…, un cavou al drumurilor judeţene.
Dar cum era acest drum? Păi, până în 1989, acest drum avea o dinamică economică de invidiat, cu sute de camioane pe zi, rabe încărcate cu cărbune, maşini, utilaje, era o efervescenţă cum numai pe drumurile naţionale o găsim. Acest drum a avut 10 ani de glorie. 10 ani în care Drumul Oaselor era cel mai circulat drum judeţean din Vâlcea…
Povestea:
În anii ’70, concomitent cu industrializarea galopantă a României, se dezvoltă bazinul carbonifer Berbeşti – Alunu. Odată cu apariţia CET Govora, zona minieră de vest a Vâlcii are o pondere crescândă, apar mine noi la Oteşani, la Cernişoara, Copăceni, Mateeşti, pe lângă deja cunoscutele cariere Berbeşti şi Alunu.
Partidul se uită pe hartă şi vede scurtătura care era, în vremea aceea, doar un drum de care, un drum forestier Popeşti – Cernişoara – Copăceni – Berbeşti (20 de km), la care se adaugă cei 25 de km până la CET Govora. Deci, 45 de km în total – drumul cărbunelui. Faţă de 80 km pe ruta Horezu.
Bun, decizia este luată. Trebuie construit cât mai rapid acest drum tehnologic. Cu cine? Cum cu cine? Cu soldaţi în termen, cu tineri UTC-şti şi cu deţinuţi de drept comun. Cu utilaje primitive, dar cu muncă de 10 – 12 ore pe zi. Cu raportări zilnice. Ţara avea nevoie de cărbune cât mai rapid.
Şi rezultatul? Se moare.
Drumul numără, până la finalizarea sa în 3 ani, 450 de morţi (oficial), zeci de mutilaţi, este o tragedie care se bagă sub preş. În ultimul an se lucra şi noaptea la acest drum. Evident, apar legende despre oameni care mor în beznă, cad în gropi, se scurtcircuitează, îi zdrobesc buldozerele. Dar se iau decizii sinistre. Se toarnă peste ei asfalt, beton, terasamentul drumului. Şi aşa apare denumirea de Drumul Oaselor.
Drumul este finalizat la sfârşitul anilor ’70 şi este dat în folosinţă. Începe drumul cărbunelui, sute de camioane, zi şi noapte, cară cărbune pentru Govora. Dar drumul prost făcut alunecă, se surpă, camioanele se mai răstoarnă, avem morţi în accidente, raportările sunt sumbre…
Cu toate acestea lumea era fericită. Se creează mii de locuri de muncă, se dă Ziua Minerului, bâlci, multe chefuri, se construiesc blocuri, vin aici, de-a valma, ardeleni, moldoveni, comunele vechi, de tradiţie, îşi schimbă sensul…
Apoi vine revoluţia. Vine declinul mineritului, se închid, rând pe rând, exploatările din Cernişoara, din Copăceni, din Oteşani…
Drumul Oaselor se strică din ce în ce mai mult. Apăruse, între timp, calea ferată.
În urma zecilor de accidente se ia decizia ca traficul auto să fie restricţionat. Apoi, efectiv drumul se prăbuşeşte în gol, pe porţiuni întregi. Cratere întinse, de zeci de metri.
Azi au început să crească, realmente, copaci pe acest drum, drumul oaselor…
Blestemele celor care au murit fără cruce şi zac sub bitum, în beton… Spiritele lor bântuie această şosea.
Oare va mai fi vreodată ce a fost? Poate. Pentru că se anuntă vremuri bune pentru acest drum…
Preşedintele CJ Vâlcea, Constantin Rădulescu spune că vrea să reabiliteze acest drum, care va scurta foarte mult distanțele în județ. De exemplu, între Berbești și Râmnicu Vâlcea, drumul va putea fi parcurs într-o oră.
„Îmi doresc foarte mult să atragem cât mai mulţi bani pentru reabilitarea şi modernizarea și a ultimelor drumuri judeţene şi tocmai de aceea vom depune mâine aceste noi solicitări de fonduri.
Printre acestea, se află două drumuri foarte importante ale judeţului, este vorba de Subcarpatica, drumul care unește Vaideeni de Bălcești şi de DJ 676E, aşa-zisul „drum al oaselor”, care leagă localităţile Berbeşti – Copăceni – Cernişoara – Popeşti.
Sper ca judeţul Vâlcea să obţină finanţare pentru cât mai multe obiective de investiţii, fiindcă infrastructura rutieră are nevoie stringentă de reabilitare şi modernizare”. – Constantin Rădulescu, Preşedinte Consiliul Judeţean Vâlcea.
Liviu POPESCU