Două drumuri din Vâlcea sunt în topul celor mai frumoase drumuri din România
1. Drumul rutier care ajunge la cea mai mare altitudine în Carpați nu este Transfăgărășanul, ci Transalpina din Munții Parâng: 2.145 de metri în Pasul Urdele. Barajul Tău, Lacul Oașa, platoul de pe vârful Păpușa, lacul glaciar Gâlcescu, vârfurile Cărbunele și Mohorul sunt câteva dintre atracțiile drumului ce leagă Oltenia de Transilvania. Cel mai mai frumos tronson al Transalpinei se întinde între stațiunea Rânca și Obârșia Lotrului: aici, drumul șerpuiește pe creste aproape 30 de kilometri la 2.000 de metri altitudine.
Cuprinsă între localitățile Novaci (județul Gorj) și Săliște (județul Sibiu), șoseaua, unul dintre cele mai frumoase drumuri montane din România, traversează munții de la nord la sud, fiind paralelă cu Valea Oltului și cu Valea Jiului. Are 143 de kilometri lungime și se suprapune parțial Drumului Național 67 C.
2. Cu 92 de kilometri de șosea îngustă și abruptă, sute de curbe, podețe, viaducte și ziduri de sprijin, Transfăgărășanul își face loc printre hăuri și creste muntoase. Șoseaua începe din comuna Arefu (județul Argeș) și se termină în comuna Cârțișoara (județul Sibiu) – face parte din Drumul Național 7C. Transfăgărășanul este asfaltat în totalitate, dar unele porțiuni suferă din cauza gropilor numeroase și a asfaltului spart. Viteza maximă admisă este de 40 km/h.
Transfăgărășanul a fost construit între ianuarie 1970 și septembrie 1974 de soldați geniști și de muncitori români, în timpul lui Nicolae Ceaușescu. Conceput inițial pentru a fi un drum forestier, Transfăgărășanul a devenit unul turistic, închis în cea mai mare parte a anului din cauza zăpezii. Oficial, se spune că în timpul construcțiilor au murit 40 de oameni.
3. O altă șosea montană foarte spectaculoasă este cea care face legătura între Câmpulung (județul Argeș) și Râșnov (județul Brașov). Drumul de 70 de kilometri, care face parte din DN 73, combină crestele zimțate ale Bucegilor, satele răsfirate pe pante abrupte și pădurile dese cu multe obiective culturale precum castelul Bran, Mausoleul de la Mateiaș sau cetatea Râșnov.
De ce este această șosea unul dintre cele mai frumoase drumuri montane din România? Serpentinele încolăcite, căpițele de fân proptite în araci, țarcurile de oi, casele tradiționale vopsite în verde și maro sunt câteva dintre punctele forte ale acestui drum care desparte Munții Piatra Craiului de grupa Munților Bucegi. Dacă tot sunteți în zonă, sfatul nostru este să nu ratați să cumpărați o roată de cașcaval sau niște brânză de burduf în scoarță de brad – câteva din specialitățile țăranilor din zonă.
4. Drumul Național 12 C, între Gheorgheni (județul Harghita) și Bicaz (județul Neamț), vă va purta prin Munții Giurgeu, Hășmaș și Tarcău. Porțiunea cea mai spectaculoasă a traseului de 58 de kilometri este cunoscută drept Cheile Bicazului: pe serpentine, mașina se va strecura de-a lungul a opt kilometri printre pereții calcaroși înalți care se apleacă deasupra șoselei. Lacul Roșu, cu apa sa ruginie și cioturile de copaci ieșind la suprafață din mijlocul apei, se află tot pe această rută, la o altitudine de 980 de metri.
5. Tronsonul de 41 de kilometri al DN 67 D de pe Valea Cernei, dintre localitățile Godeanu (județul Mehedinți) și Băile Herculane (județul Caraș Severin) străbate Parcul Național Domogled – Valea Cernei.
6. O altă șosea montană remarcabilă din România este porțiunea din Drumul Național 17 care unește Bistrița (județul Bistrița Năsăud) și Gura Humorului (județul Suceava). Drumul de 157 kilometri face legătura între Transilvania și Moldova. Aici se află, la altitudinea de 1.227 de metri, Pasul Tihuța, o trecătoare rutieră dificilă care străpunge Munții Bârgău. După stațiunea turistică Piatra Fântânele, veți străbate Obcinele Bucovinei printr-o altă trecătoare – Pasul Mestecăniș, situat la 1.086 metri altitudine.
7. Drumul Național 15 – între Toplița (județul Harghita) și Piatra Neamț (județul Neamț) – trece Munții Giurgeu prin pasul Borsec, continuă de-a lungul râului Bistricioara, urmează apoi, pe serpentine, malul Lacului Bicaz (cunoscut și drept Lacul Izvorul Muntelui), ajunge la barajul Bicaz și parcurge valea Bistriței până în Piatra Neamț. Traseul, unul dintre cele mai frumoase drumuri montane din România, are 140 de kilometri.
8. Drumul Național 7A. Mulți spun că Drumul Național 7 A din Munții Parâng este la fel de frumos precum Transalpina, doar că oferă condiții de drum mult mai slabe din cauza gropilor și a asfaltului distrus în multe zone. Lung de 107 kilometri, el leagă localitatea Brezoi (județul Vâlcea) de Petroșani (județul Hunedoara), și intersectează Transalpina în Obârșia Lotrului. Dacă decideți să îl parcurgeți, în ciuda infrastructurii precare, conduce pe malul lacurilor Brădișor și Vidra, printre cheile cu pereți de stâncă și veți trece prin stațiunea Voineasa.