Despre dezastrul care va lovi năucitor și va paraliza o comună vâlceană în 2024

Ieri, am avut proasta inspirație de a merge pe traseul căii ferate Vâlcea – Vâlcele, cel mai mare proiect feroviar din anii 80 al României și distrus de politicienii de după 1989.

Spun proastă inspirație pentru că m-am trezit la Budești, prins într-un trafic care îmi amintea de cel din vară, din perioada concediilor. Am realizat imediat că e vorba de mini-vacanța de 1 Decembrie și că acest trafic se sparge la Râmnic în două: o parte pleacă spre Rânca și o parte pe Valea Oltului. Exact ca în vară.

Apoi, la Blidari am mers prin Golești. Vreau să spun că aveam o coadă care se întindea pe 7 km, trecea de piciorul viaductului. Probabil că Waze-ul le indicase conducătorilor auto să vină pe Curtea de Argeș, pentru că Dealul Negru era…negru, pe GPS. Grozavă vacanță debutează pentru români.

Brusc însă m-au trecut fiorii, aceiași fiori pe care îi are desigur și edilul din Golești, Adrian Mitrache și fiori pe care ar trebui să-i aibă cei 8 parlamentari vâlceni plus guvernul.

Mi-am imaginat că sunt în 2024. Și atunci am realizat ce va urma. În 2024, după calculele noastre, va fi finalizat lotul 5 Bascov – Curtea de Argeș, un lot realtiv ușor de 30 de km, la care deja se lucrează, în câteva luni avem un avans de 5%. Și după toate probabilitățile, la cum lucrează austriecii de la PORR, cei 10 km între Curtea de Argeș și Tigveni (lot 4)vor fi finalizați în 3 ani, chiar dacă sunt relativ mai dificili.

Bun, ce înseamnă asta? Înseamnă că dacă vii dinspre București, psihologic, încântat de mersul pe autostradă, nu cred că va mai cobori cineva pe la Bascov, dintre cei care merg spre Râmnic, Sibiu, Târgu Jiu și mai departe. Vor continua cei 40 de km spre Tigveni, acolo unde se va termina șoseaua de mare viteză. În ceea ce privește lotul 3, Tigveni – Cornetu, nicio șansă pentru 2024. Abia în ianuarie 2022, este licitație finală și, suntem în România nimeni nu garantează că nu va exista o amânare.

Bun. Deci drumul dinspre București, pe șoseaua de mare viteză se va opri la Tigveni. Adică, așa cum a fost deviat ieri și cum de regulă este deviat în zilele de vară de concediu. Numai că acum vorbim despre traficul de autostradă, pentru 2024: un trafic de 40.000 de mașini zilnic.

Tot acest trafic se va izbi la Tigveni de un dezastru. Pentru că de aici mașinile vor fi nevoite să coboare de pe autostradă, să meragă pe drumul de două benzi DN 73C, prin Ciofrângeni și Golești pentru a reintra în DN 7, la Blidari. Este apocalipsa.

Dacă ieri, în condiții de concediu am avut cozi de 7 km, pentru devierea turiștilor în minivacanță, după 2024, toate cele 40.000 de mașini vor coborî/urca de pe sau din DN 73C., pe o lungime de 18 km. Încercați să înțelegeți 40.000 de mașini zilnic pe 18 km de drum, pe ambele sensuri, pe porțiunea Blidari – Tigveni. Cu capăt în sesnul giratoriu din Tigveni.

Pentru a înțelege fenomenul, amintiti-vă cum arată actualul nod de la Bascov(Pitești), în perioada verii, atunci când cozile pe autostradă au kilometri iar la Bascov, trec de tunel. Și aici vorbim măcare de 500 de metri de drum cu 2 benzi.

Așadar acest fenomen se va amplifica la Tigveni. Asta înseamnă că cele două localități Ciofrângeni din Argeș și Golești din Vâlcea vor fi…negre. Blocate, paralizate, un trafic infernal pentru locuitorii acestor comune. Un coșmar. Cele două comune vor fi lovite de cel mai năprasnic tsnumai auto.

Ce e de făcut?

Este clar că loturile 2 și 3, nici prin miracole nu ar putea fi gata până în 2024, odată ce CNAIR tărăgănează semnarea contractului chiar și pentru lotul 3, Cornetu-Boița, unde turcii de la MAPA sunt singuri câștigători și nu există constestații.

Atunci? Reabilitarea de urgență a DN 73 C, pe sistemul DN2, cu câte o jumătate de bandă în plus pe sens, pentru depășiri. (Da, este foarte util un drum expres, dar să fim realiști, un astfel de drum, când nu avem nici măcar traseul, durează cel puțin 6-7 ani, studii geo, sf, licitații, proiect tehnic). Așadar, realizarea acestei lărgiri pe ambele sensuri și pe DN 73C și pe DN 7, pe zona Budești. Realizarea Centurii Râmnicului dar și o nouă arteră pentru descărcarea Gorjului: Budești – Pod Olt – Râureni – DN 67.

Dacă acestea nu încep AZI!, în 2024, Vâlcea va deveni un coșmar pentru trafic.

Nu știu câți vor citi acest material, din factorii decidenți, nu știu câți înțeleg ce ne paște, am încredere în tânărul primar de la Golești că va face uz de toate presiunile pe care le are la îndemână pentru a deștepta în următorii 3 ani, autoritățile județene și naționale.

Cred că anul viitor vom vedea ce înseamnă un astfel de ambuteiaj în trafic, la scară mai mică, atunci când va fi finalizat lotul 1. La Boița urmând a se descărca tot traficul într-un Y, iar pe Valea Oltului, se pleacă pe un drum de 2 benzi. Ce va fi la Boița se va repeta înzecit la Tigveni, în 2024.

Liviu POPESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *