Cum au ratat administraţiile anterioare Zona Metropolitană Râmnicu Vâlcea

Să ai 5 oraşe pe o rază de nici 25 km de jur împrejur, patru comune bogate, 4 staţiuni turistice din care trei de nivel naţional şi să nu faci nimic în acest sens, asta înseamnă crasă incompetenţă.

Evident, nu vreau să pomenesc nici despre fantezia lui Frâncu, una care mergea cu zona metropolitană până la Şirineasa, de altfel, singurul proiect care a existat fulgurant pe piaţă, ci vorbesc la concret despre o delimitare a conurbaţiei până la Băbeni, Olăneşti, Govora, Călimăneşti, Dăeşti, Runcu, Budeşti, ca extremităţi incluzând aici Mihăeşti,Bujoreni, Păuşeşti Măglaşi, Ocnele Mari.

Adică exact zona radială Râmnicului, unde prin extensie puteau fi incluse Goleşti şi Buneşti, o zonă cu o populaţie de 200.000 de locuitori, cu o întreaga zonă industrială centrală a judeţului, cu 5 oraşe plus un municipiu.

Te întrebi cum naiba nu a văzut nimeni această oportunitate oferită antropologic şi social ca să nu mai spunem economic. Au trecut 30 de ani iar fiecare petec din UAT-urile respective s-a dezvoltat cum a putut. Vorbim de localităţile care constituie la un loc jumătate din PIB-ul judeţului, Vorbim de staţiunile balneare care au pus Vâlcea pe hartă.

Cât de greu a fost ca primarii din aceste localităţi să stea la aceeaşi masă şi pe principiul Uniunii Europene să marcheze o asociere, juridică şi economică cu un procent din bugetul propriu alocat, fără discriminare, între aceste entităţi, unui coş comun?. Câte proiecte europene nu se puteau accesa, câte legături de transport,, câte oportunităţi de afaceri. Exemplul Pirelli, cel mai vehiculat putea fi soluţionat: . Nu am eu teren dar are comuna X, slavă cerului, în Mihăeşti există terenuri industriale şi în Budeşti, unde pot fi ridicate zeci de industrii de acest gen..

Am văzut mare parte din cele 22 de zone metropolitane declarate în România. Cred că nici 5 dintre acestea nu au avantejele Vâlcii, de care am vorbit mai sus. Dar cum e expresia aia, Dumnezeu îţi bagă în traistă dar nu şi în gură.

Ce ar fi însemnat să ai rute de transport între Govora şi Călimăneşti, poate nu aveam dezastrul turistic din Băile Govora, Ce ar însemna ca turiştii care vin la tratament la Olăneşti să se scalde şi în strandurile sărate din Ocnele Mari. Ce ar însemna ca locuitorii din Dăeşti să lucreze la o fabrică din Mihăeşti, având rute de transport? Ce ar însemna ca parcul industrial Râureni să se prelungească de-a lungul lui DN 64, prin Mihăeşti până la Băbeni.

Asta înseamnă viziune în cub. Să ai ochii închişi şi să priveşti doar în jur fără să vezi în perspectivă. Asta s-a întâmplat la Vâlcea.

De aceea Vâlcea are cel mai mic salariu din Oltenia, şi printre ultimele 10 din România, deşi ar fi avut toate premisele să se numere printre cele 15 judeţe bogate ale României.

30 de ani scurşi degeaba pentru judeţul Vâlcea, un judeţ care s-a închinat şi a făcut ode celor doi elefanţi cu picioare de lut, coloşii de stat Oltchim şi CET. Unul s-a prăbuşit şi a generat o nouă industrie competitivă, trebuie oare să aşteptăm şi prăbuşirea ceui de-a deilea colos al corupţiei ca să propserăm?

Liviu POPESCU

loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *