Constantin Rădulescu: Se toarnă asfalt pe Transcozia, pe tronsonul din Berislăveşti

Astăzi, 11 decembrie, pe tronsonul cuprins între kilometrii 1+500 – 3+100 ai DJ 703N Berislăveşti – Dângeşti – Releu Cozia (Transcozia), se execută lucrări de consolidare şi turnare covor asfaltic.

“Pentru a mă convinge că vremea nu pune în pericol calitatea lucrărilor şi că drumarii îşi pot duce la bun sfârşit munca, asfel încât drumul să asigure condiţii optime şi siguranţă în trafic celor care tranzitează zona, m-am deplasat în comuna Berislăveşti, însoţit de directorul RAJDP Vâlcea, Nicolae Vălimăreanu. Le mulţumesc drumarilor vâlceni, care se străduiesc să finalizeze lucrările începute pe acest sector de drum, chiar dacă vremea nu a fost deloc prietenoasă cu aceştia”. – Constantin Rădulescu, Preşedinte Consiliul Judeţean Vâlcea.

Prin urmare, Transcozia, un amplu proiect de infrastructură din judeţul Vâlcea, începe să prindă contur, prin asfaltarea primilor kilometri, pe raza localităţii Berislăveşti. Este o mare provocare, una care va genera o dezvoltare uriaşă a microstaţiunii Cozia şi care va spori numărul de turişti din Vâlcea.

Vom expune mai jos o serie de motive care impun clar necesitatea asfaltării acestui drum de o importanţă capitală pentru turismul din judeţ.

Aşadar, Transcozia trebuie asfaltată pentru:

  1. a dezvolta sus, la cota 1.600, o microstaţiune pe care o aşteptăm de cel puţin 50 de ani, din păcate zona fiind şi în prezent încremenită în timp: o cabană veche, cu mici îmbunătăţiri şi cam atât;
  2. a putea permite cât mai multor turişti, fie vârstnici, fie aflaţi, din varii motive, în imposibilitatea de a urca să admire impresionanta panoramă a Văii Oltului, singurul loc accesibil de unde poate fi contemplată una din cele mai frumoase văi din România;
  3. pentru a deschide perspective clare de dezvoltare a localităţilor Sălătrucel şi Berislăveşti, de departe 2 din cele mai frumoase comune montane, aşezate ca un tiv pe Muntele Cozia;
  4. pentru a oferi turiştilor care se află în staţiunile Călimăneşti – Căciulata o nouă ofertă, mersul, poate cu curse regulate (microbuze, autocare, autobuze), până sus, pe Cozia şi, de ce nu, pe viitor, o reîntoarcere cu telecabina de la vârf spre staţiune, cu popas la Stânişoara;
  5. punerea în valoare a vegetaţiei Coziei, o vegetaţie atipică pentru un munte, cu influenţe mediteraneene. Este singurul loc din ţară unde gorunul urcă până la peste 1.000 de metri şi tot aici se întâlneşte o specie de pin tipică, de regulă, Dinaricilor;
  6. fluxul de turişti şi numărul de pensiuni care ar apărea pe traseul Transcoziei ar putea aduce venituri considerabile judeţului Vâlcea şi localităţilor Sălătrucel şi Berislăveşti;
  7. punerea în valoare a parcului fosilier din Cretacic, din Cheile Păteştiului, creşterea numărului de turişti care ar veni la Vâlcea, punerea în valoare a patrimoniului ecleziast al zonei, mănăstirile Stânişoara şi Berislăveşti ar fi obiective clare pe lista pelerinilor;
  8. odată cu Autostrada Sibiu-Piteşti şi amenajarea legăturii Călimăneşti – Şuici, Transcozia ar fi o oportunitate de a pune în valoare zona montană a judeţului, cu precădere a Defileului Coziei;
  9. posibilitatea turiştilor de a vedea îndeaproape pădurile virgine UNESCO din Parcul Naţional Cozia;
  10. cunoaşterea de către turişti a fenomenelor carstice din Masivul Cozia, a stâncilor sculptate de natură etc.;
  11. şi, nu în ultimul rând, pentru a oferi turiştilor şansa de a cunoaşte legenda Kogayonului. Se spune că steagul dacic – forma dragonului – este inspirat din forma vârfului Coziei, muntele sfânt al dacilor, dar şi muntele plin de chilii rupeste, multe nedescoperite, unde primii călugări sihaştri au fost sfinţii ortodoxismului românesc.

Şi sunt multe alte zeci de motive care prioritizează asfaltarea Transcoziei, nici nu ne imaginăm noi acum dinamica pe care ar cunoaşte-o zona odată cu facilitarea traficului până sus, la cota 1.600.

Pentru moment, CJ Vâlcea are asigurată finanţarea pentru 5 km din acest drum. Ar mai fi 14 km… Să sperăm că vor fi găsite resursele financiare.

P.S.: A nu se omite respectul şi bunul-simţ faţă de natură, odată asfaltat acest drum montan.

2 comments

  • alex

    se poate ajunge sus la releu cu masina in clipa de fata?

  • Cecile C.

    Poate ar fi mai indicat ca presedintele CJ sa se axeze pe sinistratii de la Alunu , nu pe
    o posibilitate de destrabalare prilejuite de Sarbatorile de Craciun si Anul Nou.
    Daca se va adeveri ca este asa , atunci este clar ca si minciuna este o vorba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *