Biomotric – Un proiect românesc, unic în anii 70 în Europa, va continua în şcolile din România, spune ministrul Bogdan Matei

Ministerul Tineretului și Sportului și Ministerul Educației Naționale mențin buna colaborare prin continuarea derulării proiectului ”Programul Biomotric” în toate unitățile de învățământ preuniversitar, clasele I-XII.

  • “ Cele două ministere au aprobat și protocolul de colaborare privind elaborarea, organizarea, coordonarea și monitorizarea ”Programului național” pentru încurajarea participării preșcolarilor, elevilor și studenților la activități cu caracter sportiv.

Scopul acestui protocol, inițiat de subsecretarul de stat MTS, Zsolt Gyongyossy este promovarea unui stil de viață activ și sănătos începând cu vârsta preșcolară”, se arată pe pagina de Facebook a ministerului Tineretului și Sportului.

”În calitate de profesor de educație fizică și sport dar și de părinte vă spun că obiceiurile se formează de la o vârstă fragedă, așa că e important și avem responsabilitatea să îi ajutăm pe copiii și adolescenții de acum să devină adulți sănătoși cu deprinderea de a face mișcare. În calitate de ministru al tineretului și sportului sper ca ei să prindă gustul acestor activități și să se îndrepte și spre sportul de performanță.

Mă bucur că putem colabora în acest sens prin programul național ce va reuni activități cu caracter sportiv care vor aborda toate ramurile de sport, sportul în natură, sportul în timpul liber, sportul pentru persoanele cu dizabilități.”, a declarat ministrul Bogdan-Constantin Matei.

1970 – 1980 – startul proiectului “Potențialul biomotric al populației şcolare”, la care au participat Alexandra Foşneanu, Virgil Mazilu, Virginia Paraschiv şi Nicu Alexe (coordonator) şi al cărui scop a fost acela de a evalua starea de sănătate, valorile medii ale evoluției taliei, nivelul greutății tineretului şi nivelul calităților motrice determinate de substratul biologic şi funcțional. Pentru realizarea acestei cercetări fundamentale, unică la nivel European, echipa C.C.P.S a determinat şi colectat din 10 în 10 ani măsurătorile antropometrice şi valorile motrice de bază de la un total de 100 000 de subiecţi din şcolile primare, gimnaziale şi liceale;

În perioada 1969-1996, s-a realizat un “Studiul comparativ al potentialului biomotric al populatiei scolare” în trei etape (1969 -1972; 1980-1984 si 1991-1996) pentru prescolari, elevii din clasele I-IV, elevii din clasele V-VIII, elevii din clasele IX-XII. Astfel au aparut trei studii comparative la interval de aproximativ 10 ani distanta.

In baza acastor studii, a fost realizat si aplicat “sistemul unitar de verificare si apreciere a nivelului de pregatire fizica a elevilor” (S.U.V.A) preluat de programele scolare pentru notarea elevilor si transformat ulterior în “sistemul unitar de verificare si apreciere a nivelului de pregatire fizica a elevilor si depistarea talentelor pentru activitatea sportiva de performanta” (S.U.V.A.D.) ca sistem unic de selectie, baterie definitivata, in vederea îmbunatatirii continutului activitatilor sportive cât si a eficientizarii activitatii de profil în unitatile de învatamânt. Datele acestuia au fost preluate si utilizate de federatiile sportive pe ramuri de sport si incluse în orientarile metodice ale federatiilor sportive. Deasemenea au fost utilizate si de cluburile sportive scolare, sectiile de copii si juniori.

La baza studiilor moderne au stat numeroase lucrari din tarile europene dar si din SUA: testul AAPER, testul de capacitate fizica a lui Barow, testul de capacitate fizica “Indiana”, iar dupa 1988, în toate tarile europene se aplica noua baterie de teste motrice EUROFIT, care prezinta capacitatea fizica drept o componenta importanta a educatiei fizice si sportului si în egala masura a sanatatii, a educatiei sanitare, asigurarii bunastarii generale. Dificultatea cu care au fost obtinute informatiile primare din teritoriu si apoi prelucrate pentru a obtine rezultate semnificative, dificultate constatata la toate cele trei studii comparative mentionate, poate fi astazi surmontata prin informatizarea procesului si crearea unei retele de comunicatie si a unei baze de prelucrare performante, asa cum este ea prezentata in continuare.

Interpretarea datelor fiecarei editii si concluziile fiecarei lucrari amintite anterior au fost cunoscute de factorii interesati si implicati în domeniu, în principal de profesorii de educatie fizica si de factorii de decizie la nivel ministerial, la terminarea fiecarei editii. Periodic s-au conturat noi concluzii despre evolutia potentialului biomotric, sau analizat cauzele pentru justificarea unor scaderi a rezultatelor la unele probe, care au atras si modificari ale programei scolare.

Dupa 1990, se constata regresul potentialului biomotric al elevilor si studentilor din anii I si II, situatie cu implicatii majore în planul starii de sanatate în perspectiva medie si lunga. Rezultatele slabe înregistrate în 1992-1996, pentru a treia editie la clasele V-XII, au determinat continuarea investigatiilor pe alte esantioane de elevi, realizând înregistrari cu o noua baterie de masuratori si teste motrice, a caror prelucrare cu tabele de referinta a intervalelor de valori pentru clasele I-V, ofera posibilitatea evaluarii rapide, urmaririi pe perioade scurte de timp, a progreselor elevilor, de la etapa de pregatire la alta.

Cea de a treia etapa a studiului potentialului biomotric al populatiei scolare, finalizata în 1996, a adus informatii deosebite despre evolutia biologica si motrica a populatiei tinere din România, cu posibilitati de utilizare în prognoze pe termen mediu si lung.

Interpretarea datelor si concluziile au fost cunoscute de factorii implicati:
– Ministerul Educatiei si Cercetarii, pentru aprecierea calitatilor biologice si motrice a elevilor
– Ministerul Tineretului si Sportulu,i pentru depistarea timpurie de elevi susceptibili integrarii în sistemul sportiv de performanta,
– Ministerul Apararii Nationale, pentru prognoze asupra caracteristicilor fizice si fiziologice ale viitorilor recruti
– Ministerul Sanatatii, pentru aprecierea starii generale de sanatate a populatiei scolare
– Alte organisme de prognoza si decizie macro-economica.

In aceasta a treia etapa se constata regresul potentialului biomotric al elevilor si studentilor din anii I si II, situatie cu implicatii majore în planul starii de sanatate în perspectiva medie si lunga. Rezultatele slabe înregistrate în 1992-1996, pentru a treia editie la clasele V-XII, au determinat continuarea investigatiilor pe alte esantioane de elevi, realizându-se înregistrari cu o noua baterie de masuratori si teste motrice, a caror prelucrare cu tabele de referinta a intervalelor de valori pentru clasele I-V, ofera posibilitatea evaluarii rapide, urmaririi pe perioade scurte de timp a progreselor elevilor, de la o etapa de pregatire la alta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *