Autostrada Sibiu – Piteşti şi Faurecia vor demola definitiv Republica Socialistă Vâlcea
Pentru foarte multă vreme Vâlcea s-a dovedit a fi ultima redută a Republicii Socialiste România. În anii 2000 de exemplu, când te raportai la economia Vâlcii, spuneai de coloşii Oltchim, Uzinele Sodice Govora, CET Govora, Uzina Mecanică Râmnicu Vâlcea, toate fiind cu capital majoritar de stat. Drăgăşaniul subcombase iar Hervilul abia se mişca. Singurul capitalist de pe platforma erei socialiste era doar Vilmar-ul care printr-o minune fusese privatizat şi făcea performanţă.
Vâlcea ce-i drept a avut parte de o conducere de stânga post-fesensită, care nu prea le avea cu capitalismul, ci exploata în virtutea inerţiei aceste redute socialiste de piaţă. În prezent lucrurile stau ceva mai diferit pe platformă, USG după ce era cât pe aci să piară, acum este un activ important al Ciech Soda, Uzina Mecanică este privatizată, Oltchim trage să moară sau să devină un mic atelier sătesc iar CET Govora reprezintă un colos socialist cu picioare de lut sau de cărbune care încă rezistă pe crteriul socialist al „cooperativei”. La Drăgăşani, industria privată a renăscut din cenuşa socialistă a fostei platforme.
Vestea însă este una de proporţii, capitalismul începe să vină la Vâlcea, pe autostrada Sibiu – Piteşti, Faurecia, unul din cei mai mari giganţi din industria auto, adică producători de echipamente şi componente vine la Vâlcea. Şi nu oricum, vine cu una din cele mai mari hale de producţie din cadrul companiei. Şi se aşează la Budeşti, zonă care în anul 2000 era plină de porumb, pe când socialiştii de mai sus activau pe piaţă. La Budeşti se poate remarca astfel modul cum capitalismul a reuşit să crească de la un banal dealer auto la actualul parc industrial creat spontan.
Autostrada Sibiu-Piteşti şi Faurecia sunt de fapt kilometrul 0 al indsutriei vâlcene, vorbim despre prima investiţie greenfield aici la noi. Ceea ce se va întâmpla în mentalul vâlcenilor prin cele două obiective economice, în următorii ani, este greu de cuantificat. Va creşte performanţa şi se vor schimba criteriile de selecţie a forţei de muncă, a pieţii de publicitate, se vor schimba comunităţi întregi, oraşe şi comune. Se va schimba ponderea claselor socio-profesionale. Pentru că la prima strigare la 1.600 de angajaţi, peste 3000 de vâlceni vor fi legaţi de Faurecia. Nu mai spunem că francezii s-au lăudat că după ei, vor veni şi alţii.
În acest context, două reminescenţe ale socialismului de piaţă – Oltchim şi CET Govora – nu-şi mai au rostul în formula actuală. Adică statul va trebuie să-şi ia mâna de pe ele şi cele două active etatiste vor trebui să joace pe piaţa liberă, fără politic şi fără cooperative.
Aşadar estul Râmnicului, acolo, din porumb în doar zece ani a apărut un uriaş parc industrial, acesta este testul de urmat şi nu Rârueniul unde principala trăsăură a coloşilor de stat a fost furtul, şmecheria, compromisul, finanţări de campanii politice. Le urăm francezile bun venit şi le cerem atât, să respecte forţa de muncă din Vâlcea, aici nu e Nepalul sau lumea a III-a. Iar CET-ului şi Oltchimului privatizare uşoară altfel, moarte uşoară scrie pe ele.
Astfel Republica Socialistă Vâlcea, după 25 de ani rezistenţă se pregăteşte în cele din urmă e obştescul sfârşit.
AP
Aproape intotdeauna AP merge drept la tinta si spune lucrurilor pe nume!