Vom avea Autostrada Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Piteşti, pe Valea Oltului

Pentru prima dată, azi, vâlcenii au dovedit solidaritate. La dezbaterea de la Consiliul Judeţean, toate palierele acestui judeţ – administraţie, parlamentari, agenţi economici, ONG-uri, presă – au cerut CNADNR ca autostrada Sibiu-Piteşti să treacă pe lângă Râmnicu Vâlcea şi pe Valea Oltului.

Pe scurt, când au luat cuvântul cei de la CNADNR, total neinformaţi, aceştia au dovedit că, în ciuda prezentării celor cinci variante, toată dorinţa lor este pentru prima variantă. Abordarea lor a fost  aproape ostilă variantei 4, cea care pentru Râmnicu Vâlcea şi  judeţul Vâlcea este ideală din toate punctele de vedere, turistic, economic, social etc. …

S-a remarcat aici poziţia directorului Romsilva, Gheorghe Mihăilescu, cel care a venit si a punctat foarte clar că autostrada-pitesti-curtea-de-arges-sibiuvarianta 4 nu are dezavantajele variantei 1. Adică, o autostradă pe Valea Oltului nu este cu nimic mai dificilă decât pe Valea Băiaşului.

La fel de coerent au vorbit şi inginerul Florin Glăvan, şeful Salvamontului, Mircea Lera, deputaţii Cristian Buican, Constantin Rădulescu, senatorii Dan Niţu, Florinel Butnaru, preşedintele Păsat, transportatorii din Vâlcea.

Toţi cei prezenţi au venit nu cu argumente emoţionale, ci cu argumente raţionale, care au definit clar varianta 4 – Piteşti –Curtea de Argeş – Tigveni – Dăeşti – Călimăneşti – Brezoi – Racoviţa – Câineni – Tălmaciu – Veştem.

Singurul sector care determina discuţii era Valea Oltului între Călimăneşti şi Racoviţa. Aici, cei de la CNADNR spuneau că sunt prea costisitoare tunelele şi că afectează mediul din Parcul Naţional Cozia.

În această privinţă, Romsilva şi Salvamontul au avut puncte de vedere categorice, care au precizat că mai degrabă este afectat mediul în Ţara Loviştei, decât pe Valea Oltului, unde, oricum, în prezent sunt două rute (feroviar şi rutier), în timp ce dincolo este efectiv mediul virgin. Nu mai intră la socoteală descărcarea arheologică, pe Valea Oltului ea fiind deja realizată,  în timp ce prin Ţara Loviştei nu.

Costurile cu exproprierile în Ţara Loviştei, luate serios în considerare, duc la costuri similare celor ale tunelurilor şi viaductelor de pe Valea Oltului.

Dar cel mai important lucru, punctul Dăeşti, aduce Râmnicu Vâlcea la 4-7 km de autostradă, ceea ce plasează municipiul pe axa Europei. În acest mod, nu doar Râmnicul, dar şi Olăneşti, Govora şi Ocnele se apropie de autostradă, Călimăneştiul fiind deja inclus.

Râmnicu Vâlcea devine un nod rutier important al Olteniei, ajungând colector al drumurilor naţionale dinspre Slatina, Craiova şi Târgu Jiu, dezvoltarea acestui judeţ fiind, astfel, în progresie geometrică.

nod autostradaNu ştim ce au înţeles cei de la CNADNR, dar sperăm că au reuşit să prindă toată argumentaţia, iar Autostrada Sibiu – Piteşti va deveni, de fapt, Autostrada Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Piteşti.

Autorităţile de la Transporturi au anunţat, recent, că iau în calcul cinci variante de traseu pentru autostrada A1 Piteşti-Sibiu: varianta ‘veche’ din 2008 şi alte patru noi, aşa cum a reieşit în cadrul revizuirii Studiului de Fezabilitate.

Prima variantă, cea din 2008, este Piteşti –  Curtea de Argeş – Şuici – Perişani – Racoviţa – Câineni – Boiţa – Tălmaciu – Vestem, cu noduri la Tigveni, Şuici, Racoviţa. A doua variantă este similară celei dintâi, existând mici diferenţe, iar varianta 5 are modificări la ieşirea din Piteşti şi ocoleşte Curtea de Argeş, după care revine la Bălteni, pe traseul celorlalte două, anterioare.

 Pentru judeţul Vâlcea, variantele 3 şi 4 apropie cel mai mult culoarul  de Râmnicu Vâlcea.

Astfel, varianta 3 a autostrăzii este Piteşti – Curtea de Argeş – Tigveni – Şuici – Berislăveşti – Sălătrucel – Călimăneşti – Defileul Oltului – Racoviţa – Câineni – Boiţa – Tălmaciu – Vestem.

Varianta 4 apropie Râmnicu Vâlcea la doar 4 km de autostradă, adică Piteşti – Curtea de Argeş – Tigveni – Runcu – Dăeşti – Călimăneşti – Defileul Oltului – Racoviţa – Câineni – Boiţa – Tălmaciu – Veştem.

AP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *