Traian Băsescu: Lumea poate exista fără politicieni, fără marinari nu

Ofițerii de marină trebuie să fie acei oameni puternici care să învingă natura, lumea poate exista fără politicieni, dar fără marinari nu, a declarat, sâmbătă, președintele Traian Băsescu la cea de-a XIV-a Adunare Generală a Asociației Internaționale a Universităților Maritime.

„Nimeni nu-și poate imagina lumea fără cei pe care dumneavoastră îi pregătiți. Poate fără politicieni da, dar fără marinari nu. (…) Știți foarte bine că nu pregătiți oameni care vor lucra într-un birou, pregătiți oameni care, dincolo de a avea cunoștințele tehnice și deprinderi practice, trebuie să mai aibă acea tărie a omului care înfruntă natura și nu o înfruntă oricum, ci o înfruntă și câștigă. De aceea, cred că învățământul de marină, dincolo de a pregăti tehnicieni, manageri, buni practicieni, trebuie să aibă un sistem de selecție a calității celor care intră în învățământul de marină. Nu-ți poți imagina pe puntea de comandă a unui mare petrolier un om slab, un om care să-și pună problema dacă învinge el sau natura, sau furtuna, un om care să nu fie capabil să-și sacrifice timpul de odihnă pentru a sta acolo unde trebuie pe puntea de comanda sau în compartimentul ‘mașini’ pe timp de furtună. Trebuie oameni rezistenți, puternici, oameni are să aibă acea educație pe care oamenii care trăiesc la uscat nu au cum să o dobândească, oameni care să prețuiască mai mult fierul decât pe el însuși”, a subliniat șeful statului.

El a completat că, pentru a învinge natura, ofițerul de marină are nevoie de o navă. „Iar nava este prima grijă a unui ofițer de marină, securitatea ei, pentru că, odată nava ținută în siguranță, este în siguranță și echipajul și marfa”, a adăugat Traian Băsescu.

Președintele a arătat, în context, că învățământul global de marină trebuie să-și facă un criteriu din selectarea caracterelor pe care le introduce în sistem, pentru a le desăvârși.

Traian Băsescu a mai dorit să precizeze că în fața participanților la eveniment nu se află numai un politician, ci un căpitan care a fost pe mare și un om care e foarte mândru de licența sa, pe care nu a pierdut-o niciodată.

„În momentul de față, studenții dvs., ofițerii, comandanții de astăzi stăpânesc două treimi din planetă. (…) Industria shippingului este cu siguranță una din industriile care au mari perspective de dezvoltare și nu o industrie care se pregătește să apună, răpusă de criteriile și exigențele globalizării. Dimpotrivă, industria pentru care dumneavoastră pregătiți ofițeri specialiști este industria care este motor al proceselor globale în plină dezvoltare. Anii aceștia am trecut printr-o mare criză, se spune că cea mai mare de după criza din 1929. Discutând la nivel politic ce a însemnat criza bancară începută în Statele Unite și existentă și în Europa, mă întrebam care ar fi efectul dacă o zi, o singură zi, flota globală s-ar opri. Ar fi cu mult mai grav și cu urmări mult mai puternice decât criza băncilor. Gândul acesta mi-a venit nu pentru că aveam nevoie de comparații ca politician, ci pentru că realizam că poate fi ceva și mai rău decât criza bancară. Ar fi o criză intervenită în sistemul de transport maritim global. Iar această criză nu este sigur evitată, pentru că ea poate fi generată dacă sistemul de educație pentru marină n-ar ține pasul cu evoluțiile tehnologice și cu nevoile economiei globale din acest moment și din viitor. De aceea, munca dumneavoastră mi se pare esențială și ea cu certitudine vizează răspunsuri adecvate la realitățile prezente și viitoare”, le-a spus președintele oficialilor de la eveniment.

Potrivit lui Traian Băsescu, răspunsul adecvat din acest punct de vedere se situează, cel mai probabil, în zona uniformizării sistemului de învățământ de marină la nivel global cu o curiculă adoptată de toate marile universități de marină și cu o pregătire tehnică managerială și practică adecvată noilor tehnologii.

Șeful statului a subliniat, astfel, că învățământul de marină trebuie să răspundă în prezent câtorva nevoi fundamentale, una dintre acestea fiind legată de evitarea accidentelor maritime, care întotdeauna au urmări grave.

Totodată, a adăugat președintele, învățământul de marină trebuie să răspundă astăzi și industriei offshore, care are nevoie de oameni pregătiți care să facă în așa fel încât extragerea resurselor de gaze, de petrol, din oceane și mări să se facă în deplină siguranță, cu oameni care știu să întrețină, să managerieze, să mențină în siguranță platformele.

„Lumea se îndreaptă către această sursă excepțională de aducere la suprafață a resurselor minerale de pe fundul sau din adâncul mărilor și oceanelor. (…) trebuie să îmbinăm capacitatea de a răspunde evoluțiilor tehnologice cu capacitatea de a menține în deplină siguranță navele noastre, porturile, sistemele de comunicații de la bordul navelor și de la uscat, de a menține în siguranță oameni și bunurile pe care le transportăm. Este probabil industria care are în mod pregnant o caracteristică — nimeni nu poate incepe meseria de ofițer de marină cu gândul că se califică la locul de muncă. Specificul educației în învățământul de marină este acela că, atunci când ți-ai obținut diploma și prima licență de ofițer, trebuie să fii nu numai un excelent cunoscător al bazelor teoretice a navelor, a platformelor pe care vei lucra, dar trebuie să fii de la bun început un bun practician, un om experimentat sa practice meseria”, a argumentat președintele,

Evocând o serie de amintiri din studenție, șeful statului a precizat că a terminat facultatea cu sentimentul că poate face în siguranță serviciul la bordul navelor.

‘Cred că este un sentiment pe care dvs aveți obligația să-l dați absolvenților, și nu prin persuasiune, prin explicare, ci prin modul în care programa este construită. Curicula trebuie să fie axată pe dobândirea cunoștințelor teoretice dar și a reflexelor, pentru că la bordul navelor nu funcționează nimic altceva decât proceduri . (…) Dacă în discuțiile dumneavoastră veți reuși să faceți pași de uniformizare a Curriculei, va fi un mare pas înainte pentru shippingul global, pentru creșterea securității noastre”, a adăugat președintele.

El a mai vorbit și despre porturi care pot fi performante sau neperformante, context în care misiunea universitară de a crea managerii porturilor este una esențială.

„Toată aventura maritimă se poate deprecia calitativ dacă nava este operată într-un port cu o proastă logistică, cu un management defectuos”, a explicat Traian Băsescu. AGERPRES/

Loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *