Istoria unui dezastru: Calea Ferată Râmnicu Vâlcea -Târgu Jiu, abandonată la 90% execuţie

Râmnicu Vâlcea ar fi putut deveni, în anii ’90, unul din cele mai importante noduri de cale ferată din ţară, cu condiţia ca guvernele postdecembriste să fi avut la cârmă profesionişti, personaje care să fi făcut o evaluare a proiectelor demarate până în 1989 şi, evident, o manageriere a acestora după momentul revoluţiei.

În prezent, Râmnicu Vâlcea este situat pe o linie de cale ferată secundară, pe unde trec trei personale şi câteva marfare, dar este un oraş care va avea o gară ultramodernă (sic!). Pentru se naiba s-au irosit atâţia bani într-o gară cu un trafic cât nici 10% din traficul din Vinţu???

Tg Jiu1Dar, revenind la ideea iniţială, Râmnicu Vâlcea putea să fie printre cele 10 noduri de cale ferată ale României dacă proiectele demarate de Ceauşescu ar fi fost continuate de toată seria de mari miniştri ai Transporturilor.

Am vorbit într-unul din articole despre celebra cale ferată Râmnicu Vâlcea – Vâlcele, ruta care ar fi aşezat, probabil, Râmnicul pe traficul internaţional de pasageri şi mărfuri, ar fi scurtat la jumătate drumul cu trenul la Bucureşti. Un proiect care, în 1989, era finalizat în proporţie de 99%!!!!! (s-a circulat chiar cu trenul atunci) şi care acum este distrus în proporţie de 80%!

Azi vom aborda un proiect despre care se vorbeşte prea puţin şi este cunoscut la fel de puţin. Ruta Râmnicu Vâlcea – Târgu Jiu. Cele două municipii din judeţele vecine se află la o distanţă rutieră de 110 km, în schimb, feroviar, distanţa ajunge la 300 de km, adică de trei ori mai mult. Pentru a ajunge cu trenul la Târgu Jiu automat, prin schimburi, se merge fie prin Petroşani, fie prin Craiova.

În anii ’80, mai precis în 1982, comuniştii iau decizia de a construi calea ferată Băbeni – Alunu – Seciuri. Între Seciuri şi Târgu Cărbuneşti –Târgu Jiu există cale ferată. Ce înseamnă asta? O legătură feroviară de 117 km!!!! Între Râmnicu Vâlcea şi Târgu Jiu. 117, repetăm, adică cu o idee mai mult decât cea auto, dar de trei ori mai mică decât cea din prezent, de 300 de km.

Calea ferată Băbeni – Alunu (40 de km) are o importanţă economică, ea lega bazinul carbonifer cu CET Govora. Această cale ferată până la Alunu se termină în 1987 şi primele trenuri cu cărbune şi primele trenuri de persoane intră în trafic. Astfel, tronsoanele au fost planificate şi realizate în grafic: Băbeni – Popeşti (1984), Popeşti – Berbeşti (1986), Berbeşti – Alunu (1987), mai puţin Alunu – Seciurile (1991).

cale ferat2În 1987 se începe construcţia de la Alunu – Seciurile, se ridică un viaduct şi se încep cele trei tuneluri care să traverseze dealurile de vest ale Vâlcii – Roşia, Dobrana şi Seciuri. Primele două tuneluri, de aproximativ 600 de metri, sunt străpunse şi începe amenajarea lor, iar anul 1990 ne prinde cu munca la cel de-al treilea tunel.  Ar fi urmat ca, în maximum un an, Râmnicu Vâlcea să fie legat feroviar de Târgu Jiu exact după cum Râmnicu Vâlcea ar fi urmat să fie legat direct feroviar de Piteşti prin Vâlcele.

Dar, dezastru, când ambele proiecte erau aproape de finalizare, Vâlcea-Vâlcele 99% şi Vâlcea-Seciuri 90%, guvernele de după 1990, cele „capitaliste”, le stopează. Lipsă de finanţare sau lipsă de viziune sau, efectiv, subminarea economiei naţionale. Habar nu avem, cert este că nu erau de realizat căi ferate prin Alpi sau peste Marea Nordului, erau doar câţiva kilometri de cale ferată şi se realiza, poate, una din cele mai scurte rute de tren Bucureşti – Piteşti – Râmnicu Vâlcea –Târgu Jiu – Petroşani, mai scurtă decât cele două existente în prezent pe Valea Prahovei sau Valea Jiului.

Din păcate, nimic nu se mai poate face în prezent, nimeni nu mai vorbeşte despre asta, într-o lume a ecologiei, când civilizaţia vestică se mută spre tren. România este decuplată de acest sistem şi nu avem niciun proiect feroviar nou, ci doar reabilitarea vechilor trasee…

Iar la noi, la Râmnicu Vâlcea, la cea mai modernă gară din Oltenia de azi, vor opri tot marfarele şi tot personalele alea vai de capul lor, pline cu navetişti…

Liviu POPESCU

Loading...

4 comments

  • Anonimu

    Era si normal sa se faca eurogara acolo.Aceste investitii se fac in orase mai mici pe sectii secundare sau unde nu bate prea tare la ochi.Bani tocati cu nemiluita din care unii au „muls” , unii si-au facut case , altii au furat materiale etc.Cand o sa se bage DNA-ul la CFR….atunci sa vezi cum pica toti care au tocat fonduri europene , de la directori generali…..la sefi de gara.

  • Olteanu

    Dn. Jurist de la Reg. Craiova Cal. nu vrea sa incerce sa afle :cine si de ce a dat ordin sa fiu tilharit in Acc. Iasi – Craiova, de Seful de tren si citiva conductori, in ziua de 26 iunie 1993. L-am informat si pe dn. General Dan Voinea. Tot eu am fost sekestrat si agresat de politisti,la Comanesti Bc.,in ziua de 12 martie 1997. Le-am dat nota DOI la psihologie, lui Dan Diaconescu si medicului Condurateanu. Olteanu Danut din Comanesti Bc.

    • ion

      anii 90 si anii 2000 au fost un dezastru si o debandada totala la calea ferata si ,,pe calea ferata”
      deschizand-u-se granitale au plecat aproape toti hotii si talharii din romania, au mai ramas vreo cateva scursuri si pe aici dar restul sunt plecati
      nu cred ca a dat cineva ordin sa va talhareasca!

      • Olteanu

        In ziua de 12 martie 1997,tot eu am fost sekestra si agresat de plitisti la Comanesti si, in zilele de 07 oct. 1998 si 21 dec. 1999, nu mi s-a permis sa merg la un Procuror Militar la Procuratura Militara Bucuresti. Nu m-a ajutat memoria sa ma duc la Procuratura Generala sa solicit primirea in audienta de catre dn. Gen. Dan Voinea. Poate va scriu ce mesaj am trimis la Directia de Sanatate Publica Timisoara. RADIATIILE sint o arma teribila. olteanu danut din comanesti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *