Discursul politic, între „Mother F*ucker” şi „Cei 7 ani de acasă”

De când mă ştiu, adică atunci când am deschis ochii la fete în adolescenţă, am învăţat nişte tehnici simple, de bun simţ, de a intra în graţiile unei reprezentante a sexului frumos, mai ales atunci când eram mai mulţi peţitori la poarta domniei sale.

Una din regulile elementare era nu să-i spun cumva că „ăla” e mai prost decât mine, că nu merită, că este un tip plin de tare. Accentul, atunci când amuşinam pe lângă ea şi voiam să-i intru în graţii, se baza strict pe ce aveam eu de gând să-i ofer. Astfel, nu îi subestimam inteligenţa şi posibilitatea de a avea, desigur, liberul arbitru. Nu mă erijam în a fi atotştiutor despre restul peţitorilor.

Şi, de fapt, asta este regula de bază atunci când vrei să obţii ceva, un vot, un contract, un parteneriat, o angajare. Nu este treaba ta cum este celălalt. Da, poate că ştii cum este adversarul tău, poate că ştii că este un incapabil, un intrus, un neavenit, un impostor, dar nu eşti tu cel în măsură „să-i deschizi” ochii celui care este curtat. De multe ori poţi trezi reacţia adversă, să fii tu însuţi respins, şi atenţia sau afecţiunea să se îndrepte spre cel blamat, dezvoltând fie o curiozitate, o intrigă, fie o victimizare a adversarului tău.

Aceasta este regula şi în cazul unei campanii electorale, exemplul cel mai elocvent fiind Bujoreniul. Acolo, PNL a lovit, majoritatea timpului, doar sub centură, curgând rânduri noir despre candidatul PSD şi prea puţin despre propriul candidat. A fost o campanie murdară, bazată pe ţipete, pe urlete, pe haidamaceală, încercând, prin toate mijloacele, să spună unui „electorat dezinformat şi închistat” că nu deţine liberul arbitru şi că singura sursă de informare este adevărul absolut pe care îl deţin ei, cei de la PNL. Un tip de discurs care seamănă izbitor de bine cu cel al PRM din anii 2000 sau cu băsismul din 2005, care au avut succes atunci, dar, între timp, România a evoluat – PRM nu mai există, iar băsismul este undeva sub 5%.

În acest timp, PSD Vâlcea a uzat de altceva, de o campanie de la om la om, de un desant pe străzile din Bujoreni, format din ingineri, profesori, pensionari, învăţători, mici întreprinzători, consilieri judeţeni, parlamentari. Toţi cu un discurs onest, simplu şi fără imprecaţii, făcând abstracţie de adversar şi promovând proiectele şi pe George Gîngu. Un dialog deschis, în care electoratul punea, la rândul lui, întrebări şi din care a ieşit un set de mesaje pozitive, colegiale, care au împins PSD spre o victorie, într-un  fief cu oameni pregăţiţi şi cu pretenţii.

Şi, ca să se lămurească o mare enigmă, financiar, campania PSD a costat mult mai puţin decât cea liberală, dar a cerut timp şi responsabilitate. Mai mult, PSD ar fi putut foarte lejer să practice o campanie murdară pe tema candidatului PNL, croşetând în jurul „mafiei lemnelor, a unui accident de circulaţie discutabil etc.”. Nu a făcut-o şi rezultatele se văd. 66%!

De fapt, acesta este sensul de azi al politicii şi al anulării clivajului sau abisului dintre clasa politică şi norod. Eliminarea unor preconcepţii şi clişee, iar cine nu înţelege că acesta este sensul va fi eliminat scurt pe doi din acest joc al prezentului.

Liberalii, din păcate, practică acelaşi mecanism de hărţuire şi în cazul actualului edil al Râmnicului, un joc de tip bumerang, care poate adânci şi mai mult criza identitară a PNL Vâlcea.

În concluzie, deja electoratul vâlcean, ca şi cel naţional, nu mai reacţionează la sintagme de genul „corupţi, comunişti, penali”. A dovedit-o alegerea lui Mircia Gutău în 2016, electoratul neţinând cont de retorica fundamentalistă a elitelor şi mergând pe ceea ce au văzut ei în profesionistul Gutău.

Din păcate, elitele liberale vorbesc de proiectele imobiliare ale lui Mircia Gutău, încercând un mesaj subliminal genul „lasă că ştim noi ceva…”, omiţând să spună că, poate, datorită unei mişcări îndrăzneţe, Râmnicu Vâlcea îşi poate extinde suprafaţa edilitară construibilă cu 24 de hectare.

Concluzia este următoarea, sintetizată perfect de geniul poporului român într-un proverb care spune totul: „Deşteptul moare de drum lung, iar prostul de grija altuia”, adică PNL va ajunge la guvernare în România sau în Vâlcea doar atunci când se va plictisi PSD.

Liviu POPESCU

 

Loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *