Ce merge și ce nu merge în turismul românesc. Există o zonă care nici măcar la jumătate din valoare nu este exploatată
Numai eu am reușit să ”trimit” în ultimele zile, 10 persoane, familii, prieteni din listă la Sulina. Mi-au spus că atât de frumos le-am scris despre acest colț de pământ, încât nu au mai avut răbdare pentru concediul de anul viitor și au ales 3 zile să meargă aici.
Pentru că da.
Ultimii doi ani am ales să fac în România vacanțele. După o perioadă de ”umblat prin Europa” a fost o opțiune de vizita România și de a vedea după multă vreme ce s-a schimbat și ce funcționează.
Turismul? E fucțional. Merge. Da, pot spune la capătul a doi ani de vacanțe de mare, deltă și de orașe patrimoniu, că în România, turismul funcționează. Iar pe multe paliere nu suntem cu nimic sub nivelul Europei de Vest. Dar…
Dar am oful meu. Sunt subiectiv poate dar oful meu este Delta Dunării. Și faptul că această deltă, unicat în peisajul Europei și printre cele 10-15 astfel de rezervații la nivel mondial, oful meu este că nu are nici 50% din potențial exploatat. În condițiile în care aici am putea avea turism pe tot timpul anului, nefiind doar o zonă litorală, ci fiind pur și simplu, ”jungla noastră” temperat continentală.
Ceva însă nu funcționează și nu știu unde. Pentru că ar trebui ca aeroprotul din Tulcea să aibă cel puțin 10 curse pe zi (am înțeles că nu mai funcționează), satele deltei să aibă cea mai mare pondere de pensiuni raportat la case. Turismul să fie unul de 4 anotimpuri (delta este superbă în noiembrie și mai, coloritul toamnei și verdele de început, pe fundalul canalelor și lacurilor este fantastic). Delta de iarnă nu se compară cu nimic altceva.
Mai mult, la capătul deltei avem un Palat. Un palat imens, la marginea României, fiind primul sediu al unui organism european. Prima Comisie Europeană din lume care stabilește la Sulina, capitala. Un palat care ar trebuie vizitat promovat. Într-un oraș în care din păcate 30% din clădirile de epocă se prăbușesc, împreună cu 50% din casele seculare.
E un haos în promovarea Deltei Dunării, axată strict pe zona păsărilor. Minunat de altfel dar Delta înseamnă gastronomie, oamenii bălții, ultimele minorități care rezistă aici (ucraineni și ruși lipoveni care trăiesc împreună în prietenie) înseamnă cetăți, cap Doloșman, un relief atât de complex și variat, de la Vadu până la Chilia Veche. Unde ”căpitanul de județ” are atâta vibe…
Delta înseamnă un univers în care nu vorbim doar de nuferi și lebede. Delta este orașul primei capitale europene, este locul unuia dintre cele mai mari festivaluri de filme, locul unde apar insule noi, în doar 10 ani, unde vedem mici ambarcațiuni trecând pe lângă uriașe cargouri maritime. Satul lui Pațaichin, o superbă așezare în mijlocul deltei. Și câte altele…
Din păcate ceva nu funcționează în a promova această superbă locație de pe glob. Și nu știm de ce România nu poate reuși asta, o zonă care doar prin turism ar contribui la PIB, în mod consistent.
Aceasta este oful meu, la capătul a doi ani de turism românesc, de vizitat toate regiunile României, majoritatea orașelor cu patrimoniu, capitalele regionale, drumuri spectaculoase. Da, România ar putea conta maui mult în turismul mondial sau măcar european, dacă ar știi, dacă ar găsi frecvența. Cei care ar trebui să se ocupe de promovare ar trebui să iubească această țară și să rezoneze cu produsul pe care îl oferă.
Eu am trimis 10 oameni în deltă. Vorbindu-le simplu, despre ce iubesc eu și ce mă impresionează, la ce vibrez. Aceștia m-au sunat și mi-au trimis poze de la Sulina.
Liviu POPESCU
