Râmnicu Vâlcea este oraşul cu trei staţii CFR dar fără trenuri

Râmnicu Vâlcea a fost dintotdeauna un oraş aflat pe o magistrală secundară de cale ferată, nelegat direct de capitală.

De fapt, Râmnicu Vâlcea nu este legat feroviar de niciun oraş din judeţele vecine. Până la Piteşti, trenul face cel puţin 3 ore, cu schimb la Piatra Olt,  până la Slatina se ajunge prin Piatra Olt, până la Sibiu, prin Podu Olt, până la Târgu Jiu, prin Craiova.

Aşadar, Râmnicu Vâlcea este un oraş amputat feroviar, fapt ce a dus în anii 80, la proiectul unei ample investiţii, o cale ferată directă Bucureşti – Piteşti – Râmnicu Vâlcea dar şi la  o alta, Râmnicu Vâlcea-Băbeni – Alunu-Târgu Cărbuneşti – Târgu Jiu. Lucrările au început dar după anii 90 s-au oprit definitiv. Au rămas în urmă monumentalele viaducte din Argeş şi Vâlcea, pe care cresc acum carpeni şi alţi arbuşti.

Râmnicu Vâlcea a rămas tot un oraş feroviar izolat, numai că trenurile mari care încă circulau pe aici, şi care asigurau legături cu Bucureştiul, Clujul, chiar şi Iaşiul nu mai sunt de mult. Sunt câteva săgeţi care merg goale şi nişte trenuri cu 2 vagoane care mai blochează sporadic circulaţia pe drumuri judeţene.

Circulaţia pe calea ferată în judeţul Vâlcea a ajuns la 10% faţă de cât era până în 1989, din acest punct de vedere, se poate vorbi clar de un faliment feroviar aici.

Dar Râmnicu Vâlcea are 3 staţii feroviare, una mare, modernizată şi inutilă şi două mai mici, în Cartierele Nord şi Ostroveni. Cele 2 sunt degradate, au ajuns într-un stadiu înfiorător şi sunt folosite de pescarii care merg pe firul Oltului în sus sau jos.

Mai mult, mai există şi un ciot de parc CFR, în zona gării, de fapt ce a mai rămas din  fostul parc care se întindea de la vechiul restaurant „Oltul” până la bariera 11 iunie. Un parc insalubru, cu arbori uscaţi sau retezaţi, cu resturi de gunoaie. Parc pe care administraţia locală îl cere mereu de la SNCFR dar fără rezultat.

În concluzie, Râmnicu Vâlcea, al 22 -lea oraş ca mărime din România, capitală de judeţ, stă nu prost ci dezastruos la capitolul feroviar. Nu are trenuri, nu are călători, are trei staţii, într-una s-au băgat milioane de euro ca să arate ca un hypermarket, dărâmând-o pe cea veche, antebelică, iar 2 staţii sunt devastate.

Iar dacă spunem cum arată triajul, argumentăm că aici se pot turna filmele lui Sergiu Nicolaescu, cu legionarii şi comuniştii…

De fapt aşa stă în toată ţara transportul feroviar. Nu s-a investit aproape deloc, nu s-a electrificat nicio cale ferată în 30 de ani şi nu s-a construit un metru de şină.

Ce e de făcut? Nu ştiu, adevărul este că suntem la ani lumină de lumea civilizată din vest, unde trenul este un mijloc util, oportun şi care este din ce în ce mai folosit de călători.

Liviu POPESCU

One comment

  • Olteanu Danut

    Dn. Ticu Ciubotaru de la Galati, a publicat in Romania Libera, articolul Clientii PSD au ciuruit CFR. Cine se mai refera la Calea Ferata Rn. Vilcea – Vilcele !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *