Brezoiul a oferit un cadou de suflet României. Unul frumos, cât să ajungă la toată lumea, timp de un an…

În a treia seară a fost Jonathan Boogie. Mărgelatu din Louisiana cum a mai fost numit de grupul din spatele meu. A încheiat o seară epocală, omul cu chitara a făcut vrăji, a smotocit-o, a întors-o, a ţipat-o, a venit cu ea prin public. A fost un Maestru al Bluesului. Nu am ştiu când se termină tot acest vals uimitor de chitară. Dar pe drumul spre Mihăeşti, numai chitara lui Mărgelatu o aveam în cap. Lăsase ecou, şi reascultam toată povestea celei de-a treia zi.

A fost după Godoroja şi după alţii pe care, nu îi reţin, şi îmi pare rău de asta. Dar auzul meu şi sufletul meu a rămas acolo. În Brezoi stare de spirit. Un cadou pe care Brezoiul l-a oferit întregii Românii. Împachetat elegant, un cadou de suflet.

Festivalul de la Brezoi s-a născut în februarie 2017, la o discuție lejera in biroul primarului Robert Schell. Era nevoie că Vâlcea să facă un upgrade. Ne doream cu toții ceva de alt gen pentru Vâlcea. Ne orientasem după mai multe locații ( Ocnele Mari- Buridava sau Căciulata castrul roman Arutela). Schell a fost receptiv iar Mihai Aby a fost imediat pe recepție. In trei zile, primarul Schell a spus. Îl facem.
Mihai Aby, individul vinovat pentru îndârjirea cu care la clubul din Nord colectează și aduna muzica live de calitate a început demersurile pentru crearea, poate a celui mai important, de acum, eveniment cultural de la Vâlcea, care s-a petrecut vreodată.
Și iata-ne la a treia ediție. Vorbim de un upgrade decisiv pentru starea de spirit a Vâlcii.
Ceea ce vedem la Brezoi (mașini din toate județele României) este o categorie socio-profesionala care include public educat, titrat, cu o medie de vârstă de 40 de ani iar pentru majoritatea, Vâlcea și Brezoiul nu le spuneau nimic până acum trei zile.
Asistăm la un fenomen deja cu potențial de propagare, județul reușind să fie cunoscut, vazut, admirat. (La coada la jetoane, auzeam conversații cu accent transilvan sau moldovan, care punctau farmecul total al zonei și aprecierea pentru organizare).
Populația din Brezoi, daca la primele ediții manifesta ostilitate sau nedumerire (obișnuință cu zilele localității universale și cu kitschul de rigoare- chinezări, folclor mediocru sau pop de duzină) privește acum familiar evenimentul, realizând poate efectele indirecte și de viitor care pot decurge de aici. Brezoiul nu exista pentru România până acum, de aceasta data, Brezoiul exista pentru Europa.
In fine concluzia este următoare. Brezoiul arată că upgrade-ul și educarea se face prin curaj prin provocare. Nu trebuie sa te duci/cobori spre nevoile imediate ale unei comunități ci trebuie sa tragi mai sus nivelul. Sa forțezi nu agresiv ci prin calitate un pas înainte.
Nu pot cuantifica acum ce va urma după festival. Cert este că aceia care au venit la Brezoi, au interferat cu zona de nord a Vâlcii și au văzut-o. S-ar putea că despre Brezoi sa se vorbească mult mai mult de azi înainte că despre o Vama de la munte. Iar Malaia sau Voineasa sa fie extrase și identificate pe acesta harta a turismului de calitate. Urmează provocarea pentru cei din urmă.
Este clar că pentru 9000 de oameni, Valea Lotrului a fost o noutate frumoasa. Valea Lotrului este obligata acum să înțeleagă provocarea. Poate deveni o „vama de la munte”, cum am mai spus.
Cineva deplângea „industria socialista” a zonei. A fost o amputare in realitate pentru una din cele mai frumoase regiuni românești. Cu excepția hidroenergeticii care a oferit unele din obiectivele turistice frumoase ale zonei.
Turismul așadar poate redesena toată regiunea. Festivalul a deschis o poarta și a pus o eticheta. Niciodată nu ar fi venit dintr-un foc 9000 de oameni pentru 5 zile in Valea Lotrului. Și vorbim de 9000 de oameni cu un anume grad de exigenta și abordare. Un tip de turist urbanizat și cu profil europenist. Dincolo de pregătirea lor profesională.
Și mai e ceva de adăugat. Brezoiul poate fi urmat pe fond și de alte localități din Vâlcea. Nu e de ajuns sa facem aici pentru noi, manifestări pseudoculturale, pseudotraditionale cu o retorică ieftina, o agenda culturală de provincie…Brezoiul poate fi înțeles că o ștacheta pusa destul de sus pentru tot ce ar putea urma.
Așa că la treabă. Avem un judet foarte frumos pe care eu l-am etichetat drept cel mai frumos din Romania, ar fi cazul să-l facem cel mai atrăgător și căutat din tara. Depinde cum a fost înțeles fenomenul Brezoi. Și cum legam intre ele aceste elemente premium de până acum din Valcea: Festival Brezoi, conacul lui Maldăr, cramele din Drăgășani, Transalpina(sosea și schi), handbalul. Am enumerat elementele de marketing care au trecut Topologul…puține, multe? Depinde de noi câte ar mai putea fi…
P. S. Aseară sponsorii au anunțat că vor finanța și Festivalul din 2020 și, mai mult decât atat, avem deja și primul solist de anul viitor: Samantha Fish. Q.e.d.

Liviu POPESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *