CFR-ul este o catastrofă naţională, 30 de ani de declin şi 0 investiţii; România pe ultimul loc în Europa la acest capitol

În ultimii 5 ani am mers cu trenul mai des în afara ţării decât am mers toată viaţa cu trenul în România. Pentru că din păcate, sectorul feroviar din România, este o catastrofă naţională, timp de 30 de ani, nu s-a investit mare lucru în acest domeniu.

România se află pe locul 26 în Uniunea Europeană la nivel de căi ferate, dar asta pentru că locul 27 şi 28 sunt ocupate la egalitate de Malta şi Cipru, state care nu au o reţea de căi ferate.

În Europa, toate oraşele sunt legate prin linii electrificate de trenuri care circulă cu 200 de km la oră, la noi, nici jumătate din oraşe nu au linii electrificate iar viteza medie este de 100 de km pe oră.

Avem cea mai proastă reţea feroviară din Europa, capitalele de judeţ sunt izolate pur şi simplu de capitala României, iar pasagerii care folosesc trenul sunt 20% din cei care îl foloseau în 1989.

Avem căi ferate pe magistrale principale cu traverse din 1980, media vagoanelor este de două iar circulaţia este una sporadică, fără legături.

Nu s-a investit în 30 de ani decât în magistrala Constanţa – Bucureşti şi pe anumite segmente pe tronsonul Braşov – Arad.

S-au modernizat gări cu milioane de euro, în care ajung 3 trenuri pe zi, sunt ani în care reparaţiile la căi ferate se fac pe 1-2 km. Avem la această oră 9000 de km de căi ferate care necesită reparaţii.

Niciun guvern din 1990 încoace nu a investit în sistemul feroviar. Nu s-a creat nicio magistrală nouă, nu s-a construit niciun km de cale ferată, nu s-a electrificat niciun km. Prima cale ferată din România, Bucureşti – Giurgiu este închisă de 12 ani. S-au distrus proiectele feroviare Piteşti – Râmnicu Vâlcea, Iaşi – Botoşani, Sighişoara – Târgu Mureş, Râmnicu Vâlcea – Târgu Jiu, proiecte care se aflau între 50 şi 90% lucrare executată.

Asta în timp ce în toate capitalele europene, pleacă trenuri din oră în oră spre aceleaşi destinaţii, unde naveta din suburbii se face cu trenul, unde există trenuri metropolitane care circulă până 50 – 100 de km distanţă, unde există o plăcere în a călători spre toate destinaţiile şi regiunile ţărilor respective.

În Europa, transportul cu trenul reprezintă 80% din transportul pasagerilor, 20% revenind rutierului, în România, 90% din transportul pasagerilor se face rutier.

Aceasta este proporţia catastrofei feroviare în România. Şi nu se întrevăd perspective. În domeniul feroviar România a absorbit doar 15% fonduri europene….din totalul pus la dispoziţie. Şi atunci ce mai vorbim? Majoritatea fiind pentru renovarea unor gări, prin care nu trece niciun tren…

Liviu POPESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *