Istoria celui mai urât parc, probabil din România, uitat prin contloanele Râmnicului…

În Râmnicu Vâlcea se află un parc sau…un aşa zis parc. Cel mai urât parc din Vâlcea şi poate candida cu succes la cele mai urâte din România.

Un parc plin de mizerii, de gunoaie, fără arbori (mulţi tăiaţi ca să facă foc în godinul catonierului) este parcul CFR sau parcul gării din Râmnic. Un parc devenit un uriaş WC public, plin de buruieni înalte, deşeuri şi hoituri de păsări sau plin cu pisici lepădaţi.

În 1880, odată cu frumoasa gară a Râmnicului (care nu mai este!!!) a fost amenajat un elegant parc de-a lungul aliniamentului căii ferate. Un parc cu tuia, pini, duzi pletoşi, cu bănci pentru relaxare, cu un chioşc de ziare, un parc pentru călătorii care aşteptau trenurile pe noua linie inaugurată Piatra Olt – Podu Olt.

Parcul avea castani, apă, o mică fântână arteziană, era un frumos loc verde pentru Râmnicul de la sfârşitul veacului trecut. Acesta se întindea şi la sud şi la nord de gară.

A rezistat până după Al Doilea Război Mondial. Întâi a dispărut partea de nord a parcului, deşi la început era grădina Restaurantului Oltul şi acesta dispărut în anii 90. Apoi s-a construit Centrul Militar şi parcul a fost efectiv desfiinţat în partea de nord.

Partea de sud s-a înjumătăţit odată cu construcţia blocurilor din zona gării şi a mutării străzii mai la est spre calea ferată. Strada efectiv a ras jumătate din parc, rămânând un mic dreptunghi dar care, până în 1990, a fost întreţinut.

După anii 90, parcul a fost închis publicului (!!!) şi a început să se degradeze. Mai întâi au fost tăiaţi din arbori, pentru încălzirea sobelor de la canton şi ulterior a devenit loc de depozitat gunoaie şi materiale pentru buticurile din apropiere.  Maidanezii s-au mutat în parc iar locul a devenit un WC public. Băncile au fost primele devastate…

Azi imaginea este grotească iar SNCFR nu vrea să renunţe la el dar nici să-l reabiliteze.

„Cred că sunt zeci de memorii către regională să ne dea parcul să-l administrăm. Este o zonă insalubră şi am dori să o amenajăm să fie cu adevărat un parc aşa cum era odată.,dar fără folos. Nu am reuşit dar nu renunţăm. Este păcat să avem  asemenea ruină în zona gării”, spune primarul Mircia Gutău.

Anii trecuţi, gara veche de 100 de ani, a fost demolată iar în locul ei a apărut o clădire urâtă gen supermarket, cu sticlă. O batjocură, o agresiune asupra istoriei.

O gară „modernă” şi un parc de gunoaie, asta este povestea Zonei Gării din Râmnicu Vâlcea.

dar poate că există o speranţă….

În urma interpelării deputatului Dumitru Lovin, cu privire la recondiţionarea parcului dintre gara din Râmnicu Vâlcea şi bariera de pe Strada Gib Mihăescu, Alexandru Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, a promis că va lua măsuri concrete chiar în această primăvară.

Parcul respectiv are o suprafaţă de aproape trei mii de metri pătraţi şi, de câteva decenii, este neîngrijit, fiind mereu plin cu gunoaie şi şobolani. Este şi motivul pentru care, la un moment dat, autorităţile locale şi-au manifestat dorinţa de a prelua acest spaţiu şi să-l transforme într-o oază de verdeaţă de care să se bucure atât clienţii CFR, cât şi locuitorii oraşului.

„Printre altele, ministrul Transporturilor mi-a comunicat că transferul uneia dintre parcelele de la gară, cea cu numărul cadastral 14499, ar fi posibil în condiţiile articolului 9, alin. 1 din Legea 213/17.11.1998 privind bunurile proprietate publică. Acolo, se precizează că trecerea unui bun din domeniul public al statului în domeniul public al unei unităţi administrativ teritoriale se face la cererea Consiliului Judeţean, a CGM Bucureşti sau a Consiliului Local, după caz, prin hotărâre de guvern. În ceea ce priveşte cealaltă parcelă, cu numărul cadastral 46290, ministrul a făcut trimitere la articolul 8, alin. 1 din aceeaşi lege. Ce ar mai trebui avut în vedere ar fi faptul că traseul de alimentare cu energie electrică al clădirii de călători din staţia CF Rm. Vâlcea traversează acest parc. Referitor la mizerie, ministrul spune că Sucursala Regională CF Craiova ar avea un contract de salubrizare cu o firmă, pentru 15.352 mp – spaţii verzi (1.100 mp), peroane, parcare, pasaj subteran etc.. Pare un contract cu cântec, din moment ce toată lumea se plânge de haosul de la gară. În orice caz, ministrul a promis că va adăuga şi parcul la suprafaţa care trebuie salubrizată, iar în această primăvară vom vedea o primă acţiune concretă, ce va schimba aspectul zonei”, a detaliat deputatul Dumitru Lovin.

Liviu POPESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *