UPDATE: Începe Autostrada Sibiu – Piteşti; APM a publicat proiectul Acordului de Mediu

este bună despre cea mai aşteptată autostradă din România. Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului a publicat marţi, 18 decembrie, proiectul acordului de mediu pentru Autostrada Sibiu – Piteşti. După expirarea perioadei de cinci zile de trimitere observaţii, ar putea fi emis în sfârşit documentul care va debloca cel mai important proiect rutier al Românie

Agenția Națională pentru Protecția Mediului anunţă publicul interesat asupra deciziei de emitere a acordului de mediu pentru proiectul „Autostrada Sibiu – Pitești”, amplasat în judeţele Sibiu, Vâlcea și Argeș, titular Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A”, se arată pe site-ul ANPM.

Proiectul acordului de mediu şi informaţiile relevante pentru luarea deciziei pot fi consultate la sediul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, precum și pe pagina de internet www.anpm.ro la secțiunea Reglementări/Acordul de mediu/Drafturi acte de reglementare.

„Observaţiile/contestațiile publicului se primesc la sediul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, Splaiul Independenţei nr.294, sector 6, Bucureşti, precum şi la adresa de e-mail autorizari@anpm.ro, în termen de 5 zile de la data publicării prezentului anunț”, potrivit ANPM.

Oficialii de la Transporturi şi de la Drumuri estimau încă din vară că acordul de mediu pentru Autostrada Sibiu – Piteşti ar putea fi emis la finele anului. De teama unor „tuneluri pentru urşi”, care întârzie şi acum finalizarea autostrăzii Lugoj – Deva, autorităţile au decis să îngheţe proiectul autostrăzii Sibiu – Piteşti până la emiterea acordului de mediu. Abia după obţinerea acestui document, vor fi desemnaţi câştigătorii şi vor fi semnate contractele pentru secţiunile 1 şi 5 ale autostrăzii şi va fi lansată licitaţia pentru secţiunea 4. Pentru secţiunile 2 şi 3 vor fi necesare unele completări ale documentaţiei, înainte de lansarea la licitaţie pentru proiectare şi execuţie.

Autostradă prin trei județe, pe cinci secțiuni

Traseul autostrăzii Sibiu – Piteşti este amplasat pe teritoriul administrativ a trei judeţe, fiind împărţit în 5 secţiuni: Secţiunea 1 Sibiu – Boiţa; Secţiunea 2 Boiţa – Cornet; Secţiunea 3 Cornet – Tigveni; Secţiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeş; Secţiunea 5 Curtea de Argeş – Piteşti.

Autostrada Sibiu – Piteşti are ca punct de început intersecţia cu centura Sibiu, în zona localităţii Şelimbăr, unde va fi realizat un nod rutier care va deservi toate fluxurile de trafic.

Pe unde trece Autostrada Sibiu-Pitești

Raportul de mediu prezintă întregul traseu al autostrăzii detaliind formele de relief pe care le traversează și punctele unde vor fi amplasate spațiile de servicii, precum și intersecțiile cu alte drumuri, pe care le redăm mai jos.

• După nodul de la Șelimbăr, traseul se continuă la vest de drumul naţional DN 7, în paralel cu acesta, până în dreptul localităţii Veştem.
  • La vest de Tălmaciu, traseul autostrăzii se intersectează cu drumul judeţean DJ 105G, ce va traversa autostrada printr-un pasaj superior. În continuare, traseul autostrăzii traversează Râul Sadu, străbate o zonă inundabilă care este traversată printr-un viaduct, iar apoi intră în zona Dealul cu Pini printr-un debleu foarte adânc, evitându-se situl arheologic „Vicus Romanus”.
  • Între localităţile Tălmaciu şi Tălmăcel, autostrada traversează Valea Tălmăcuţa şi drumul comunal DC 61 printr-un viaduct, intră într-un debleu cu o adâncime de circa 24 m, după care traversează iar o vale adâncă printr-un viaduct şi continuă până în zona Boiţa unde este prevăzută o conexiune cu DN 7.
  • ”Ulterior în cadrul proiectului autostrăzii Sibiu – Făgăraş această conexiune va fi dezvoltată într-un nod rutier de mare viteză, proiectat pentru 80 km/h, ce asigură conectivitatea autostrăzii Sibiu – Piteşti cu Autostrada Sibiu – Făgăraş şi DN 7”, se arată în raport.
  • În zona km 13+850 – km 14+200 s-a propus amplasarea Centrului de întreţinere şi coordonare (CIC) Boiţa.
  • Traseul autostrăzii ocoleşte pe la vest localitatea Boiţa, apoi intră în defileul Oltului, zonă în care se vor realiza 2 tuneluri, unul de 250 m și unul de 360 m. Traseul se continuă pe partea dreaptă a râului Olt și ulterior pe partea stângă a râului Olt.
  • Pentru evitarea sectorului sinuos al Oltului din zona Lazaret, traseul se va desfăşura pe partea stângă a DN 7, traversând zona muntoasă prin două tuneluri cu o lungime de circa 1,39 km.
  • În zona cuprinsă între km 27+050 şi km 27+600 a fost propusă o parcare de scurtă durată amplasată atât pe partea stânga, cât şi pe partea dreaptă a autostrăzii şi un punct de sprijin. În continuare traseul autostrăzii se va desfăşura în lungul râului Olt, pe partea stângă a acestuia până la km 31, unde va traversa dealul Urii, la vest de localitatea Câinenii Mari, printr-un tunel cu o lungime de circa 1,59 km. În continuare traseul autostrăzii se menţine în lungul râului Olt, a lacurilor de acumulare Robeşti şi Cornet, pe partea stângă a acestora, în apropierea localităţii Racoviţa unde traseul intră pe valea Băiaşului.
  • În zona amenajării hidroenergetice de la Robeşti, traseul autostrăzii traversează versantul stâng al Oltului printr-un tunel cu o lungime de circa 0,9 km iar în zona km 40+900 traseul autostrăzii traversează versantul stâng al Oltului printr-un tunel cu o lungime de circa 455 m, după care urmează un nod rutier propus pentru a face legătura cu DN 7 prin DJ 703 M (Curtea de Argeş – Cornet).
  • În zona km 43+450 – km 44+100 s-a propus amplasarea Centrului de întreţinere şi coordonare (CIC) Cornetu şi a spaţiului de servicii tip S2.
  • Traseul autostrăzii se desfăşoară în continuare în lungul văii Băiaşului, drumului judeţean DJ 703 M şi drumului naţional DN 7D. Autostrada ocoleşte prin sud localitatea Băiaş şi prin vest localitatea Pripoare, traversează localitatea Surdoiu, după care se apropie de DJ 703H, la sud de Poiana.
  • Va traversa dealul Frăsinet prin intermediul unui tunel cu o lungime de circa 1,7 km, evitându-se astfel zona cu alunecări active de pe partea dreaptă a văii Poienii. La km 62+000 – km 62+600 se propune un spaţiu de serviciu tip S1, morfologia terenului permiţând acest lucru.
  • În continuare traseul se desfăşoară la vest de localitatea Sălătrucu, îndreptându-se spre Valea Topolog. În zona localităţii Văleni traseul autostrăzii intră pe Valea Topologului şi se desfăşoară în lungul acesteia la vest de localitatea Şuici, pe partea stângă a lacului Şuici. În zona km 74+204 este propusă realizarea nodului rutier Văleni care va face legătura între autostradă şi drumul judeţean DJ 703H. În zona nodului rutier Văleni s-a propus amplasarea Centrului de întreţinere şi coordonare (CIC) la km 74+200 – km 74+450.
  • În continuare, traseul autostrăzii se desfăşoară la vest de localităţile Ceparii Pământeni şi Bârsești. În zona km 77+850 – km 78+400 se propune un spaţiu de serviciu tip S3, pe partea dreaptă în sensul kilometrajului. În zona km 79+750 – km 80+300 se propune un spaţiu de serviciu tip S3, pe partea stângă în sensul kilometrajului, iar la km 81+775 este propus un pod peste Valea Bucura. În continuare, traseul ocoleşte pe la vest localitatea Tigveni, traversează râul Topolog la km 82+350 prin intermediul unui pod şi se intersectează denivelat cu DJ 678 A deviat la km 82+636. În zona km 82+650 – km 83+400 este prevăzut un nod rutier tip trompetă simplă care asigură legătura cu DN 73C. După intersecţia cu DJ 678A, traseul autostrăzii părăseşte Valea Topologului, trecând la sud de localitatea Blaju, îndreptându-se spre dealul Momâia. Traversarea dealului Momâia se va realiza cu un tunel cu o lungime de circa 1,35 km în zona km 85+650 şi km 87+100. La ieşirea din tunel traseul autostrăzii se îndreaptă către DN 73 C, traversându-l la km 87+750 şi merge apoi paralel cu acesta înspre Curtea de Argeş. Traseul autostrăzii se poziţionează la vest de municipiul Curtea de Argeş, evitând zonele dens locuite, el traversând o serie de obstacole naturale (valea Săliştei, dealul Săliştei, valea Buşaga, dealul Rotăreşti), ocolind pe la nord localitatea Noapteş.
  • În continuare, traseul Autostrăzii Sibiu – Piteşti se desfăşoară de la Curtea de Argeş la Bascov. După intersecţia cu DJ 704 H, a fost proiectat un nod rutier, pentru a asigura legătura cu oraşul Curtea de Argeş şi cu comunele limitrofe, după care traseul se înscrie pe valea râului Argeş.
  • În zona nodului rutier, la km 91+750 – km 92+200, s-a propus amplasarea Centrului de întreţinere şi coordonare (CIC) Curtea de Argeş.
  • După traversarea canalului de fugă Zigoneni şi a râului Argeş la km 93+665, traseul se desfăşoară în spatele digului lacului de acumulare Zigoneni, între acesta şi calea ferată. Î
  • În zona km 96+650 – km 96+300 traseul autostrăzii traversează DC 209 și râul Argeş care a fost regularizat pentru a proteja autostrada la eventualele inundaţii. În continuare traseul se desfăşoară între DJ 704 H (comuna Anghineşti şi comuna Valea Brazilor) şi râul Argeş după care se îndreaptă spre sud-est paralel cu DN 7C şi CF 906 Piteşti – Curtea de Argeş.
  • La km km 103+350 – km 103+950 traseul autostrăzii traversează râul Argeş şi canalul de fugă al lacului de acumulare Vâlcele, continuând peste calea ferată 906 Piteşti – Curtea de Argeș şi peste DN 7C, urmând apoi un nod rutier (Nod Băiculeşti) pentru legătura cu DN 7C, prevăzut cu un pasaj superior.
  • Legătura cu DN 7C se face cu un sens giratoriu. La km 107+432, traseul autostrăzii se intersectează cu drumul comunal DC 217, pentru a cărui traversare a fost prevăzut un pasaj inferior.
  • În zona km 107+700 – km 108+250 a fost proiectată o parcare de scurtă durată amplasată simetric (stânga şi dreapta) faţă de autostradă.
  • În continuare, traseul autostrăzii se desfăşoară în lungul drumului național DN 7C, intersectează DJ 703, unde a fost proiectat un pasaj inferior, după care traversează râul Vâlsan la km 109+050 – km 109+700 şi râul Argeş.
  • În coada lacului Budeasa traseul se înscrie între CF 906 şi lacul Budeasa. În această zonă a fost prevăzut un viaduct a cărui construire a fost impusă pentru evitarea zonelor de siguranţă ale CF şi digului lacului de acumulare Budeasa. În zona km 117+950 – km 118+800 a fost proiectat un spaţiu de servicii S2, pe ambele părţi ale autostrăzii.
  • Traseul autostrăzii continuă pe direcţia sud-est până la intersecţia cu DN 7 în zona Bascov unde a fost proiectat un nod rutier (Nod Bascov) care asigură legătura cu drumul naţional DN 7 atât pe direcţia Bucureşti – Sibiu, cât şi pe direcţia Piteşti – Râmnicu Vâlcea. După intersecţia cu DN 7, traseul se înscrie pe axul Centurii Piteşti cu care face legătura. În zona km 120+850 – km 121+300 s-a propus amplasarea Centrului de întreţinere şi coordonare (CIC) Bascov.