Secţiunea vâlceană (loturile 2 şi 3) a Autostrăzii Sibiu – Piteşti necesită studii suplimentare geotehnice

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va scoate la licitaţie studii suplimentarea pentru cele mai dificile secţiuni din Autostrada Sibiu – Piteşti. Documentaţia pentru studiile geotehnice pentru porţiunea din munţi a viitoarei şosele peste Carpaţi ar putea fi trimisă spre validare la ANAP în decembrie.

Cel mai important proiect rutier al României, Autostrada Sibiu – Piteşti, este îngheţat până la emiterea Acordului de Mediu. După obţinerea acestui document esenţial, ar putea fi deblocate secţiunile 1, 4 şi 5. Pentru secţiunile cele mai dificile, respectiv 2 şi 3, vor fi realizate însă studii suplimentare, se arată într-un răspuns al CNAIR pentru reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.

CNAIR estimează că în decembrie va transmite Agenţiei Naţionale de Achiziţii Pubice (ANAP) documentaţia pentru licitarea studiilor suplimentare pentru sectoarele 2 şi 3 din Autostrada Sibiu – Piteşti.

Pentru secţiunea 4, reprezentanţii CNAIR spun că există studiul geotehnic din Studiul de Fezabilitate realizat în 2008, dar şi investigaţii geotehnice din contractul de revizuire a studiului iniţial.

Astfel, teoretic, secţiunea 4 ar putea fi scoasă la licitaţie pentru proiectare şi execuţie după emiterea Acordului de Mediu. Tot atunci, ar putea fi deblocate şi licitaţiile pentru secţiunile 1 şi 5, aflate de un an în etapa de evaluare a ofertelor.

Acordul de Mediu este necesar pentru emiterea Autorizaţiei de Construire, iar, conform estimărilor oficialilor români, ar putea fi gata la finele acestui an.

Valoarea totală a investiţiei în Autostrada Sibiu-Piteşti va fi de 3,34 miliarde de euro (15 miliarde de lei), potrivit unui document postat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

În iulie 2017, CNAIR a scos la licitaţie secţiunile 1 şi 5 din Autostrada Sibiu-Piteşti, pentru execuţia cărora a primit în octombrie nouă oferte (secţiunea Sibiu – Boiţa), respectiv opt oferte (secţiunea Curtea de Argeş – Piteşti).

Autostrada Sibiu – Piteşti este o parte importantă a Coridorului 4 Pan-European, care traversează ţara de la vest la est. Aceasta este cerută şi de către Dacia – Renault, cel mai mare exportator al României.

La cererea noastră, într-un răspuns oficial trimis joi, 18.10.2018, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere confirmă că dorește să scoată la licitație studii geotehnice suplimentare pentru Secțiunile 2 și 3 ale Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești, de departe cele mai dificile tronsoane (aproape 70 de km prin munți între Boița și Tigveni) ale Coridorului Pan-European IV de pe teritoriul României.

Am atras atenția, în nenumărate rânduri, public dar și în contexte private, că este nevoie de studii geotehnice suplimentare pe aceste sectoare ale Autostrăzii A1.

Așa cum spuneam într-un comunicat din 04.10.2017 (link: http://bit.ly/2J8M6I7), în raportul lor din 2013, consultanții internaționali JASPERS/Halcrow au criticat aspru studiul de fezabilitate al Autostrăzii Sibiu-Pitești realizat în 2008 care conține soluții tehnice bazate pe informații aproximative, deduse din birou, fără investigații de teren suficiente, cu studii geotehnice lacunare și de slabă calitate.

Sperăm că, în sfârșit, CNAIR a început să asculte de vocile independente ale experților care doresc bunul mers al proiectului. Costurile asociate cercetărilor geotehnice sunt semnificative: foreze și alte utilaje care trebuie „cocoțate” în vârf de munte, execuție foraje la adâncimi mari (zeci, poate chiar câteva sute de metri), acces dificil cu alpiniști, dar și specialiști cu experiență care trebuie să interpreteze datele culese din teren.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *