Desfiinţarea IGPR, a IGJR, etc, o restructurare masivă a MAI vizând o eficientizare a acestui minister, demers amplu al deputatului Eugen Neaţă

Pentru prima dată în ultimii 28 de ani, un demnitar vede inutilitatea şi „suprabirocraţia” unui sistem extrem de stufos, verigi intermediare care în realitate copiază autorităţi centrale, fapt care duce la o ineficienţă a implementării directe a unor acţiuni.

De exemplu, odată ce ce există un Minister care are toate departamentele de ce la nivelul central mai există un Inspectorat General sau o Autoritate Centrală în timp ce fiecare judeţ are un inspectorat judeţean sau o direcţie judeţeană. Este evident că structura de la centru, este o verigă intermediară, inutilă şi care blochează comunicarea directă dintre minister şi proiecţia lui la nivel judeţean.

Fostul poliţist de carieră, Eugen Neaţă, ajuns deputat, a identificat acest blocaj şi provocarea lui este una cu adevărat de luat în seamă, pentru că s-a angajat la un demers de restructurare cel puţin a ministerului pe care îl cunoaşte foarte bine, dar dincolo de MAI, toate ministerele se confruntă cu o astfel de dublare centrală a aparatului birocratic. Acest demers ar trebui să fie fundamentul unei restructurări generale a birocraţiei din România. 

Parlamentul României
Camera Deputaţilor
Grupul Parlamentar PSD

Declarație politică

Reorganizarea Ministerului Afacerilor Interne o prioritate a zilelor noastre

Stimate (ă) Domnule /Doamnă Preşedinte de ședință ,
Stimaţi colegi prezenți,

Ultimii ani au amplificat cererea de securitate la nivelul tuturor comunităţilor umane, fapt cauzat de o criminalitate din ce în ce mai diversificată şi de incapacitatea instituţiilor specializate ale statului de a asigura protecţia tuturor persoanelor şi a bunurilor acestora.
Statele europene, cu mulţi ani în urmă, au trecut la strategii de prevenire a criminalităţii, elaborând programe temeinic fundamentate şi înfiinţând structuri organizaţionale menite să asigure o prevenire eficientă. Și România, recunoaște prevenirea ca pe o activitate însemnată, însă din păcate, practica este axată pe măsuri reactive.
Lipsa unei strategii axate pe prevenire, cu obiective, acţiuni şi evaluări ce iau în calcul aspectul preventiv, legislaţia stufoasă şi neclară, dar şi folosirea neraţională a resurselor, face ca, în România prevenţia să fie o prioritate doar, pe hartie.
În ultima perioadă, pe fondul deficitului de personal, a fost iniţiat un program de recrutare a personalului din sursă externă și de pregătire a acestuia prin școlarizări intensive.
Prin adoptarea proiectului de Lege privind autoritatea polițistului, prin atenția acordată salarizării personalului, dar și prin noile politici de acțiune, conducerea ministerului dovedește că are voința și competența necesară pentru a proceda la o reorganizare, care să aibă în vedere folosirea resurselor prioritar pentru asigurarea unei prevenții și unei protecții reale pentru cetățeni.
Apreciez că starea actuală, din cadrul ministerului, este una ideală pentru a se proceda la reorganizare.
O primă propunere de reorganizare, este aceea de trecere a compartimentelor de prevenire, asigurare şi menţinere a ordinii publice din cadrul Jandarmeriei în subordinea Poliției Române și crearea unui corp de prevenire a criminalităţii unic, cu coordonare unitară, atribuţii şi responsabilităţi clare.
Unificarea structurilor de siguranţă publică va crea o serie de avantaje, precum: asigurarea unei coerenţe în desfăşurarea acţiunilor, asigurarea necesarului de resurse umane, organizarea eficientă a activităţii de prevenire, creșterea operativităţii şi armonizarea activităţilor comune cu alte instituţii.
În urma unificarii, funcţiile ocupate de personalul transferat vor fi radiate, constituindu-se într-o importantă reducere a cheltuielilor bugetare cu personalul.
Cea de-a doua propunere de schimbare, este una profundă, ce atinge toate segmentele cu atribuţii pe linia asigurării și menţinerii ordinii publice. În esenţă, aceasta se referă la desfiinţarea tuturor verigilor intermediare, crearea unor structuri manageriale suple, apropiate de factorul de execuţie şi redistribuirea personalului pentru realizarea eficientă a prevenirii.
Consider oportun a fi desfiinţate inspectoratele generale de armă, verigi intermediare între minister şi structurile teritoriale.
Pentru asigurarea unor direcţii principale de acţiune, propun înfiinţarea, în cadrul ministerului, a unor departamente pe tipuri de armă.
Reorganizarea propusă va atinge concomitent şi anumite sectoare birocratice din cadrul inspectoratelor judeţene.
În urma acestei reorganizări resursele umane rezultate din desfiinţarea verigilor centrale şi teritoriale neoperative, vor fi redistribuite în zona stradală, pentru corectarea deficitului de personal.
Schimbarea presupune stabilirea principiilor, modificarea unor norme şi reguli generale, redirecţionarea resurselor umane pentru constituirea unor structuri preventive suficiente, precum şi recreionarea mecanismelor de măsurare a eficienţei muncii.
Prezenţa activă în stradă a organelor de siguranţă publică conduce la scăderea directă a criminalităţii şi implicit la scăderea costurilor suportate de stat cu combaterea acesteia.
Cu toate că organizarea statală este diferită de la stat la stat, abordarea problematicii privind prevenirea și combaterea criminalităţii în ţările europene, este efectuată în mod asemănător acestor propuneri. Cele mai sigure state din lume au o asemenea organizare.
Iată motive în plus, pentru care, consider că o amplă reformă a sistemului naţional de ordine şi siguranţă publică este necesar şi oportun a se efectua şi în România.

24 comments

  • Cecile C.

    Mai sa fie. Nu se poate sa fie adevarat. Ce se va intimpla cu toti taietorii de frunze la ciini , care populeaza birourile si care se plictisesc de moarte deoarece nu au obiectul activitatii. De ce nu-i scot la pensie pe cei care indeplinesc conditiile dart cu pensie dupa contributivitate nu cu una speciala. Daca vor sa le suplimentezer venitul ii va angaja ministresa ca si consilieri asa cum a facut cu o sumedenie de militieni , unii chiar certati cu Legea , pe care trebuie sa o aplice.
    Tovarasi! Nu mai lansati zvonuri nerealizabile pentru ca sistemul nu va fi de acord.
    Astazi daca te adresezi Institutiilor statului cu o problema , chiar si foarte simpla o sa constati ca nu are rezolvare. Toti stim de ce. Din cauza slabei pregatiri si a incapacitatii celor care ajung in rindurile militienilor si care de obicei sint urmasii unor adevarati militieni ce sint subiectele atitor bancuri cu ei.
    Sa dea Dumnezeu sa fie bine ca sa nu fie rau , dar nu se va face reforma in politie , in veci.
    Oricum , subiectul este si va fi monitorizat iar initiatorul va fi felicitat , iar daca nu se va intimpla va avea dispretul si oprobiul tuturora pentru ducere in eroare .
    Normal ar fi sa existe si un termen de punere in practica. Cind se va intimpla?

    • BURSUC GHEORGHE

      Mai doamna de vorbesti despre ceva ce nu cunosti. Ai fost in system sa vezi care este viata politistilor sau a jandarmilor? DUTE SI STAI UN AN IN SITEM SI DUPA ACEIA VEZI DACA ITI MAI DORESTI ASA CEVA. IN PLUS NU SUNT VINOVATI POLITISTII CA STATUL SI-A TINUT CONTRIBUTIILE PENTRU EL, FIECARE POLITIST A PLATITI CU VARF SI INDESAT PENTRU FIECARE LEU DIN PENSIE. IAR DESPRE PREGATIREA CELOR DINAINTE TE ROG SA ANALIZEZI CATE CRIME SE COMITEU ,ANUAL, IN SPATIUL PUBLIC PANA IN ANUL 2000 SI CATE SE SAVARSESC UN ULTIMII ANI DUPA CE S-AU PENSIONAT CADRELE VECHI.

      • Vasile

        Aveți perfecta dreptate. Toți vorbesc de rău MAI dar ei când dormeau noaptea liniștiți noi eram treziți și chemați la serviciu sa căutăm violatori, criminali, hoți, sa stingem incendii sI multe altele. Când vroiam sa plecam undeva cu familia făceam raport de părăsire de garnizoana și de multe ori nici nu mai plecai ca erau coduri de inundații vânt sau ninsoare. Nu mai spunem de miile de ore suplimentare neplătite, fără libere sau din timpul liber participam la fel și fel de activități, gen pregătire contîncă, trageri cu armamentul din dotare sau exerciții cu forte și mijloace. Sunt foarte multe de spus dar nu ai cui ca fiecare vede lucrurile în felul lui. Oare de ce nu s-au făcut toți polițiști, jandarmi sau pompieri ?

  • Maioș

    Bine ar fi dacă ar fi pus în practică acest proiect!

  • Marian

    Are ginduri marete domnul.Neata dar sa aiba grija cu rechinii de pe linga el sa nu se ,,,,imbolnaveasca”” subit

  • Marin Ion

    De acord. Actuala structură este perimată, lipsită de suplețe și receptivitate. A mai fost o tentativă prevăzută într-un program de guvernare a primului guvern Boc, dar nu s-a realizat. Domnii din IGPR, IGJR, IGSU, prin cunoștințele pe care le au în rândul clasei politice se opun cu îndârjire unui astfel de proiect, fiindu-le teamă că vor pierde avantajele pozițiilor deținute și influența aferentă. Dincolo de economiile ce ar putea fi realizate la bugetul național am putea avea structuri suple, eficiente, cu adevărat în slujba celor mulți. Pentru că, indiferent ce s-ar spune, MAI nu a fost reformat până în prezent.

  • Eu

    In loc sa gandeasca un proiect care sa vizeze DESFIINTAREA Politiei Locale(politizata, ineficienta si folosita in alte scopuri), trecerea tuturor structurilor de Ordine Publica la Jandarmi si nu la Politia care bot in bot cu infractorii, infiintarea Jandarmeriei rurale, diminuarea secretarilor de stat si a aparatului ministerial etc.GARCEA vrea o si mai mare politizare. Bineinteles ca tot personalul JGJR SI IGPR vor haladui pe bani mai multi, pe holurile ministerului. Goguta te-ai gandit mult? ( numele Neata cred ca da fiori politicienilor)

    • Ah

      Esti atat de idiot! In orice stat din lumea asta Politia este principala si uneori singura forta de aplicare a legii, in unele state jandarmii un interfereaza cu politistii, in niciun stat se calca pe bocanci unii cu altii, Au facut din Politie o institutie fantoma, slab dotata, pregatita, de ce? pentru ca au regreatat demilitarizarea politiei in 2002 si acum incearca mascat o actiune de inzestrare si modernizare a Jandarmeriei fara precedent, sunt militari si sunt usor de dislocat, detasat etc. NU! Ordinea publica, de la asigurare la restabilire ar trebui sa fie atributiile exclusiv Politiei, jandarmii pot fi trimisi la frontiera si desfiintarea Politiei de Frontiera, Jandarmeria are atatea pe are le poate face in tandem si conform politii europene, de la paza, transport valori, la salvamont.

  • Tony

    Sunt politist de 43 de ani, inca nu am iesit la pensie! Sunt cel mai vechi din sistem= de mult ma gandesc la un astfel de proiect+ e prea mare interesul sa se si ia in consierare asa ceva! De ce trebuie sa existe atatea, si atatea institutii in M.A.I.De ce trebuie sa existe doctorii in sistemul MAI? Atata timp cat acestia nu si au utilitatea, exista medici de familie. Multe neclaritati, multe interese. Am ajuns ca secretarii de stat din MAI sa de ordin sa nu se mai consume bauturi alcoolice in clubul/restaurant al MAI, pana la orele 16,00. Chiar nu va este rusine sa recurgeti la astfel de masuri.???Cine sunteti voi sa interziceti unor pensionari MAI sa consume un sprit in restautantul MAI, despre a carui istorie, nu ca nu o stiti dar nu o furati. Afara cu acesti @super dotati” civili, ajunsi secretari si sefi ai unor structuri MAI

  • Este o manevră ieftină prin care unii din poliție vor să se ridice pe spinarea Jandarmeriei așa cum au făcut-o mereu lundule oamenii cei mai buni și în esență chiar rolul de asigurare și restabilire a ordinii publice. Îi deranjează un furnizor de ordine publică mai eficient decât ei.

    • Ah

      Glumetule, da! Pentru ca paradoxal vorbind UE ne-a cerut sa ne demilitarizam politia, iar la misiunile tipice de politie europeana sunt chemati doar Jandarmi. Cum? Cum e posibil asta? Marea Britanie, Austria, tarile de Jos, Germania, Ungaria si alte tari de bine nu au jandarmi, nu au nevoie. Da, recunosc, am fost ingenunchiati de mai marii tarii, ne-au luat orele de pregatire, ne-au luat dotarea, nu, nu ne mai putem numi politisti pentru ca ne e greu sa ne facem treaba pe linia de OP. Proiectul este binevenit, este atat de oportun momentul.

  • Alexandru alexandru

    Întâmplător cunosc structura organizațională a Poliției Române începând din anul 1992 si pana in prezent.Vreau sa spun ca singurul lucru bun care s-a făcut în 28 ani a fost DEMILITARIZAREA .Atât!!!!In rest toate asa zisele reforme au fost in defavoarea Poliției si au dus la creșterea birocrației afectând direct cetățeanul.Au început cu desființarea sectoristilor si infiintarea poliției de proximitate si si-au dat seama dupa multi ani ca nu are eficiența.Au desfiintat posturile de poliție și după un timp le-au reanfiintat (însă cu ce costuri ).Au înființat secții de poliție cu șef de secție și toata suita deși la nivel de I.P.J exista serviciul de ordine publică cu atribuții similare.La nivel de Poliții Municipale sau orășenești exista birouri sau formațiuni specializate gen politie rutiera,ordine publică,investigatii criminale iar la nivel de I.P.J exista si SRVICII care au aceleași atribuții și exemplele pot continua.Marea reforma a lui Igas ( un mare reformator al Poliției) a vizat doar structurile care acționau în stradă si in special ordinea publică și poliția rutieră.de unde au fost dați afară oameni iad ulterior s-au facut incadrari directe masive.Daca jandarmeria Română este insarcinata cu restabilirea ordinii publice de ce are structuri de mentinere care se suprapun cu ale politiei?Eu cred ca propunerea deputatului este foarte bine venită însă nu cred ca v-a fi pusă în aplicare în următorii ani deoarece acolo sunt cele mai mari funcții si cele mai bănoasă ocupate în majoritate de câte cei cu relații si toti care au venit la putere dupa revolutie nu au dorit o reformă adevarata in Poliția Romana

  • Tomoiagă Toader

    Tot se spune la muncă egală aceiaşi plată dar în acest Minister este o diferenţă de la cer la pămînt mai ales la Agenţia Naţională Antidrog şi vă rog să verificaţi?

    • Mariana

      Dacă doriți sa menționați ca la ANA sunt salarii mai mari fata de alte structuri, va informez ca sunteți in eroare.

  • Jandarmii au atribuții de menținere a ordinii publice și nu structuri. Atribuțiile sunt limitate la anumite zone gen litoral, montane și Delta Dunării. Bun comentariul legat de poliția locală.

  • Marin

    Ca fost ofiter MAI apreciez ca acest demers, destul de complicat, este bine venit in contextul in care asistam la o scadere a sigurantei cetateanului si la o crestere a abuzurilor politistilor

  • Daniel

    Buna seara dl.Alexandru Alexandru. Fara sa va jignesc, dar nu stapaniti in totalitate situatia asa cum afirmati. Jandarmeria Romana, nu are structuri de „mentinere a ordinii publice”. Prin Legea de organizare si functionare, JR are ca „misiuni de baza, asigurarea si restabiliea ordinii publice”. Punct. Aceste misiuni se executa cu structurile proprii care, la solicitarea altor structuri MAI (Politia, etc) POT participa la misiuni de mentinere a odinii publice in limita efectivelor la dispozitie. La nivel national, „mentinerea ordinii publice”, este exclusiv apanajul Politiei Romane. Nu intram in alte detalii tehnice, pentru ca risc sa-mi incalc statutul. Dar, de ce nu propune dl. Neata, si invers ??? Structuile Politiei sa treaca la Jandarmerie ?? Eu cunosc ca si dumneata, aceste probleme, numai ca le stiu din 1991.. Sa propuna proiectul ex generalului Bunoaica pentru Jandarmeria Rurala, etc. Boss, ciolanul este prea mare pentru unii. Stiii la ce ma refer nu ??? Sigur, din 1992 incoace !! In comparatie cu altii, EU nu imi ascund identitatea atunci cand pot sa fac ceva bun pentru Romania si nu, doar sa vorbesc ca sa ma aflu in treaba !!! Seara buna.

  • Domnul general Sălan Viorel, actual senator, jandarm de la începutul carierei, fost inspector șef la IJJ Hunedoara că și domnul Neața Eugen, careva fost inspector șef la IPJ Vâlcea, trebuie să ia o atitudine tranșantă . Păi de ce sa nu fie și invers așa cum bine spune Daniel ?!

    • Ah

      Exact, nu? Adica sa fut*m o institutie mai veche decat Jandarmeria la nivel mondial, bai jindarilor! Oriunde in lumea asta Politia, in marea majoritate a tarilor este principala si SINGURA forta de aplicre a legii. Numai la romani, hai si cu politisti, jandarmi, locali care toti, anomalie ca sa vezi, se calc pe bocanci si interfereaza intre ei in exercitarea atributiilor. NU! Jandarmeria dupa model frantuzesc sau turc, la rural si/sau la frontiera. Politia este mai specilizata la nivel mondial cu traditie chiar pe restabilire, ghiciti de ce? Pai unde ati auzit voi de „Riot Gendarmerie”? Nu exista, este doar „Riot Police”. De la asigurare si pana la restabilire, Politia ar trebui sa fie principala forta, sunt resurse umane daca s-ar face o reorganizare.

  • B

    Citind acest articol constat ca suntem o tara a fabulelor, in cazul de fata: Boul si Vitelul.
    Tot felul de mediocri viseaza reforme, fara a invata din greselile trecutului ca reforma la noi a adus mai multe dezavantaje. Plecarile masive din sistem au fost generate de diminuarea importantei acestei profesii in societate, (a se vedea marginalizarea din punct de vedere salarial). Generalizam foarte usor, ani asa atunci cand denigram.

  • Renato Paulo

    Sa vedeti la politia de frontiera ce de structuri ar trebui desfiintate. In afara de sectoare (SPF) care au logistica si compartimentele necesare desfasurarii activitatii in conditii optime mai sunt cateva structuri care chiar exista degeaba. Astfel, ITPF si STPF organizate la nivel teritorial si judetean nu isi justifica existenta. Fiecare structura din asta consuma resure imense: functii mult mai mari ca la SPF: sefi, sefi adjuncti, sefuleti, secretare , coordonatori, soferi de sefi si sefuti; birouri, logistica, masini mai scumpute(ca un sefut nu poate merge cu logan ca cel care munceste efectiv, el poate merge la masa sau intalniri doar cu SUV), etc.!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *