Drum celebru din Vâlcea, care urcă la 2000 de metri, nu aparţine nimănui şi poate fi revendicat de….Germania

Puţină lume ştie, mai mult eco-turiştii, bicicliştii, că Transalpina mai are o soră. Un alt drum de poveste, la 2000 de metri, un drum construit de nemţi şi care traversează Munţii Latoriţei, unind Transalpina de DN7a, în Mălaia, traversând vârfuri care au în medie 2000 de metri.

Poartă un nume de cod „Strategica”, dar este de departe un drum care nu are niciun concurent, este drumul care merge doar prin nori şi care este seva naturii, drumul muntelui, drumul de basm, drumul care dă dependenţă, este drogul Vâlcii.

Nu toate drumurile sunt la fel. Sunt drumuri de asfalt, care doar duc de la un loc la altul,  și sunt drumuri cărări. Diferența dintre un drum și o cărare nu este una atât de evidentă. O cărare e ceva mai mult decât o obișnuință care vine strategica2cu cunoașterea unui loc. E este o formă de contact cu un anumit peisaj. Ea nu este distructivă. Este o adaptare perfectă, prin experiență și familiaritate, a mișcării printr-un anumit loc. Ea respectă contururile naturale, cum ar fi obstacolele naturale pe care le întâlnește și le ocolește. Mergând pe o cărare, doar te integrezi în peisajul prin care te miști, fără a-l afecta în vreun fel.

Strategica este un astfel de drum. Pornind din Transalpina, din apropiere de șaua Ștefanu și mergând cale de aproape 50 de kilometri pe creasta munților Latoriței, Strategica sau Drumul Strategic este o invitație pentru pasionații de mountainbike și nu numai la adevărata aventură.

După cum am spus, Strategica sau Drumul Strategic este un vechi drum militar construit de germani (chiar de pe atunci tânărul locotenent Erwin Rommel) în timpul primului război mondial și pornește din Drumul Regelui (Transalpina), de la 1915 metri altitudine, și urmează, la câteva zeci de metri mai jos, cu destulă exactitate, creasta munților Latoriței, oferind largi perspective asupra munților ce îi înconjoară: Parâng, Căpățânii, Lotrului, cât și a văilor ce îi separă: Latoriței și Lotrului.

Drumul începe cu o porțiune în ușoară coborâre. După ce se trece pe lângă câteva tabere de ciupercari, se pot admira pârtiile de schi de la Transalpina Ski Resort. Imediat  începe panorama lacului Vidra și culmile Lotrului ce se înșiră liniștit de partea cealaltă a văii. De aici, se traversează  muntele Coasta Benghii și începe urcuşul spre vârful Zănoguța.

Drumul ajunge în Vârful Puru – 2049 de metri, după care se îndreaptă spre zona cea mai frumoasă a crestei munților Latoriței –  muntele calcaros Boarneșu. Porțiunea între vârful Pietrile și vârful Mogoșu este spectaculoasă. Strategica continuă urcarea spre cel mai înalt vârf din masiv  – Fratoșteanu – 2053 metri, drumul trecând doar la 40 de metri diferență de nivel sub vârf.

Urmează acum coborârea de pe creastă, se traversează o zonă împădurită și apoi se ajunge într-o mare poiană, care Strategica 4chiar aşa are numele – Plaiul Poienii.

Aici, în dreptul stânei, drumul se bifurcă: în timp ce Drumul Strategic își continuă calea, de aici ceva mai firav, de-a lungul crestei, un al doilea drum pietruit o ia la dreapta, către Valea Rudăreasa.  Mult mai practicabilă Strategica este pe Valea Rudăresei,  fiind străjuită în stânga de un spectaculos perete calcaros  – Pietrile Albe.  Coborârea pe valea Rudăreasa este minunată, combinația între albul calcarelor, strălucirile apei, verdele pădurii și calitatea drumului transformând această coborâre într-o experiență de neuitat. (informaţii pe www.mecanturist.ro)

Numai că partea cu adevărat suprinzătoare este că „Strategica” nu există….în realitatea actelor. Da, acest drum nu apare nici ca aparţinănd vreunei autorităţi (CNAIR, RAJDP, Primărie, Romsilva, obşti). Efectiv drumul e al nimănui sau mai exact este al Germaniei. Pentru că ei, nemţii,  sunt singurii care l-au construit şi l-au folosit vreodată în scop rutier, în 1916-1918.

De aceea, Strategica azi este plină de gropi, cratere, încât şi cu o maşină de teren este foarte greu de ajuns.

Primăria din Mălaia şi cea din Voineasa au dorit să-l amenajeze, o pietruire măcar dar s-au lovit exact de aceastp problemă. Drumul nu apare pe nicăieri ca fiind proprietate. Interesant aşadar, ce rămâne de făcut, pentru că acest drum odată reabilitat ar putea fi un generator de turism, dat fiind că el porneşte din Transalpina, urcă la 2000 de metri, chiar prin zona domeniului schiabil Transalpina Ski Resort. Recent un investitor a cumpărat un teren în zonă, traversat de Strategica şi are în proiect contruirea unui mic domeniu schiabil şi a unor structuri hoteliere.

Drumul va fi revendicat de cineva, de Merkel? Sau se vor demara proceduri astfel încât acest drum să primească un stăpân şi să poată fi reabilitat.

Liviu POPESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *