Începând cu anul 2018, la Râmnicu Vâlcea va funcţiona învăţământul profesional dual

Primarul Mircia Gutău a anunţat miercuri în cadrul Galei Economiei Vâlcene faptul că de anul viitor la Râmnicu Vâlcea va funcţiona învăţământul profesional dual.

„Asta este vestea pe care o aşteaptă agenţii economici Miercui vom avea o rundă de discuţii cu reprezentanţii ambasadorilor din Germania, Franţa, Austria, aici la Râmnicu Vâlcea şi vom începe implementarea acestui tip de învăţământ care, după cum se ştie la Braşova a dat rezultate spectaculoase, absolvenţii având o rată de peste 90% de angajare. La început în Braşova erau 7 candidaţi pe 30 de locuri, anul acesta s-a ajuns la o concurenţă de 7,5 pe un loc. Tinerii vor să înveţe o meserie iar agenţii economici vor angajaţi specialişti. Este nevoie am înţeles pe piaţa muncii din Vâlcea de sudori, de specilişti în alimentaţie publică şi multe alte meserii”, a spus primarul Gutău.

Al treilea tip de învăţământ profesional este cel dula. Se numeşte învăţământ profesional dual şi se organizează după terminarea celor 10 clase obligatorii, faţă de învăţământul profesional de doi sau trei ani, care se organizează la sfârşitul clasei a VIII-a, respectiv a IX-a.

Învăţământ profesional dual este diferit fiindcă se organizează numai la cererea agenţilor economici. Autorităţile educaţionale răspund de asigurarea resurselor umane şi financiare şi organizează formarea teoretică tehnică din şcoală (1-2 zile de studiu pe săptămână), iar angajatorul trebuie să ofere resursele umane şi financiare şi să organizeze formarea practică, de la locul de muncă (3-4 zile).

Potrivit reglementărilor, organizarea învăţământului dual se face la cererea agenţilor economici. Mai mult, organizarea, durata, conţinutul programelor de pregătire şi modalităţile de certificare a pregătirii profesionale se stabilesc prin consultarea operatorilor economici. Prin urmare, această formă de învăţământ profesional este complementară celor care funcţionează în prezent, iar OUG 94/2014 oferă cadrul legal în vederea organizării ei, dând deopotrivă posibilitatea agenţilor economici să se implice direct în toate componentele formării forţei de muncă de care au nevoie.

Un element de noutate în cazul învăţământului dual este faptul că acesta se desfăşoară pe baza unui contract de muncă, încheiat între agentul economic şi elev.

Formele de învăţământ profesional existente în acest moment se adresează unor grupuri diferite. Mai exact, învăţământul profesional cu durata de doi ani se adresează absolvenţilor clasei a IX-a, învăţământul profesional cu durata de trei ani se adresează absolvenţilor clasei a VIII-a, în timp ce învăţământul dual se organizează pentru absolvenţii învăţământului obligatoriu, deci pentru absolvenţii clasei a X-a. Aşadar, această ultimă formă de învăţământ profesional se adresează  elevilor care au absolvit învăţământul obligatoriu, pentru a obţine competenţele necesare pentru intrarea pe piaţa muncii, oferindu-le astfel o rută alternativă de formare. Într-un fel se aseamănă cu şcolile postliceale care formează profesionişti special pentru piaţa muncii, numai că în loc de o diplomă de absolvire a 12 clase, trebuie să dai dovada absovirii celor 10 clase obligatorii.

Practic, învăţământul dual oferă absolvenţilor posibilitatea de a intra pe piaţa muncii şi, în acelaşi timp, de a continua pregătirea profesională la un nivel superior de calificare. De asemenea, la învăţământul dual au acces şi absolvenţii din seriile anterioare care au părăsit sistemul de educaţie după absolvirea învăţământului obligatoriu, fără să-şi finalizeze pregătirea cu o calificare sau fără competenţe care să le ofere oportunităţi de angajare.

Şcoala Profesională Germană Kronstadt, de la Braşov, prima instituţie de acest tip în sistem dual din România, a anunţat că 104 din cei 111 absolvenţi ai primei generaţii vor fi angajaţi de companiile unde au făcut practică în timpul şcolii

Liviu POPESCU

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *