Începe construcția BRUA, cel mai mare gazoduct care traversează județul Vâlcea

Operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, Transgaz, controlat de statul român prin Ministerul Economiei, cu peste 58% din acțiuni, împrumută 50 milioane euro de la Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru finanțarea etapei I a proiectului de construcție a secțiunii românești a conductei internaționale BRUA. Împrumutul a fost semnat astăzi, după ce a fost anunțat săptămâna trecută. Solicitarea de împrumut a Transgaz fusese aprobată de principiu de către BEI încă din decembrie anul trecut.  Investiția totală este estimată la 560 milioane euro, din care 179 milioane euro vor fi acoperiți de un grant acordat de Uniunea Europeană. Potrivit instituției financiare internaționale, operatorul român solicitase inițial o finanțare de 100 milioane euro. Creditul este acordat prin intermediul Fondului European pentru Investiții Strategice în infrastructuri, parte a așa-numitului Plan Juncker, de revitalizare a economiei europene prin investiții.

Transgaz a solicitat finanțare în același scop și de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), iar în iulie, banca a anunțat că analizează acordarea unei finanțări de peste 59 milioane euro pentru secțiunea românească a BRUA. Încă din primăvară, compania și-a angajat avocați și consultanți externi specializați în drept anglo-saxon care să asiste compania la negocierea și perfectarea de împrumuturi de pe piețele internaționale de capital în sumă totală de 150 milioane euro, necesare cofinanțării lucrărilor la prima etapă a proiectului BRUA. Transgaz a anunțat atunci că vrea un împrumut de 50 milioane euro cu dobândă fixă și cu termen de rambursare de 15 ani, inclusiv 3 ani perioadă de grație pentru restituirea componentei de principal a împrumutului. Într-o informare a companiei din aceeași perioadă se arăta că că pretenția acționarului majoritar ca Transgaz să distribuie sub formă de dividende și rezerve de peste 1,7 miliarde lei ținute de companie pentru finanțarea proiectelor de investiții riscă să-i afecteze operatorului capacitatea de a contracta împrumuturile necesare pentru a putea implementa aceste proiecte. „Necesarul de finanțare adițional celui cuprins în bugetul de venituri și cheltuieli, bazat pe investițiile strategice suplimentare, este de aproximativ 400 – 450 milioane euro. Acoperirea necesarului de finanțare a programului de investiții are impact asupra gradului de îndatorare care, în perioada 2019-2020, poate atinge niveluri ridicate (de 4-5 ori EBITDA) chiar și în condițiile nedistribuirii rezervelor sub formă de dividende. Depășirea condițiilor de îndatorare agreate cu instituțiile financiare va determina creșterea costurilor de finanțare ale societății și poate da dreptul băncilor de a impune restricții cu impact direct asupra societății și a capacității de a finanța proiectele de investiții strategice”, se afirmă în documentul Transgaz. Între timp, statul și-a redus pretențiile de dividende suplimentare la 171 milioane lei.

Ministerul Energiei a emis în martie autorizația de construire pentru proiectul secțiunii românești a gazoductului Bulgaria – România – Ungaria – Austria (BRUA), care va interconecta rețelele de transport de gaze naturale din cele patru state, investiție estimată la 560 milioane euro, din care 179 milioane euro vor fi acoperiți de UE. Lucrarea ar trebui finalizată în 2019.

Proiectul BRUA a apărut după eșecul Nabucco și presupune dezvoltarea unei capacități de transport gaze naturale între punctele existente de interconectare cu sistemele de transport gaze naturale din Bulgaria (la Giurgiu) și Ungaria (Csanadpalota), prin construirea unei noi conducte. BRUA va străbate teritoriul României pe o distanță de 528 de kilometri, de la sud, din județul Giurgiu, spre vest, traversând județele Teleorman, Dâmbovița, Argeș, Olt, Vâlcea, Gorj, Hunedoara, Caraș-Severin, Timiș și Arad. Noul gazoduct va avea o capacitate maximă de livrare de gaze de 1,5 miliarde de mc/anual spre Bulgaria și 4,4 miliarde de mc/anual spre Ungaria. Proiectul este vital și pentru exploatarea gazelor din Marea Neagră. Gigantul industrial american Caterpillar este primul câștigător al uneia dintre licitațiile majore organizate de Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor, pentru proiectul construcției secțiunii românești a conductei internaționale BRUA. O subsidiară înregistrată în Belgia a grupului american, Solar Turbines SA, va furniza Transgaz compresoare centrifugale cu turbine de gaz pentru cele trei stații de comprimare a gazelor din componența conductei, adjudecându-și în acest sens, în urmă cu o săptămână, un contract în valoare totală de peste 45 milioane euro, cu tot cu TVA. La scurt timp după atribuirea contractului de furnizare de compresoare, Transgaz a lansat o nouă licitație, pentru execuția celor trei stații de comprimare din cadrul proiectului BRUA. Valoarea estimată a contractului este de peste 463 milioane lei cu tot cu TVA, iar acesta va include achiziția, livrarea, depozitarea temporară, executarea, construirea, instalarea, probarea, verificarea, punerea în funcțiune, autorizarea funcționării obiectivelor și mentenanța pe 24 luni aferente stațiilor de comprimare Podișor, Bibești și Jupa. În august a fost deblocată principala licitație din cadrul proiectului, cea pentru execuția propriu-zisă a secțiunii românești a conductei BRUA, contract în valoare estimată de peste 1,5 miliarde lei, cu tot cu TVA, împărțit în 3 loturi, respectiv pe 3 segmente de conductă: Podișor-Văleni (180 km), Văleni-Pui (140 km) și Pui-Recaș (159 km). Se află de asemenea în desfășurare, în etapa de evaluare financiară, o licitație lansată în decembrie anul trecut și blocată timp de o lună din cauza contestațiilor, pentru achiziția de material tubular pentru BRUA, contract estimat la 238 milioane euro, TVA inclusă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *