11 motive cel puţin, care impun asfaltarea Transcoziei, drumul care leagă Berislăveştiul de Releul Cozia

Au existat deja mai multe voci care contestă iniţiativa Consiliului Judeţean Vâlcea de a trece pe lista de priorităţi asfaltarea Transcoziei, adică a DJ 703N, drum care leagă Berislăveştiul de Vârful Cozia, şoseaua care urcă deasupra Călimăneştiului, până sus la releu.

Vom expune mai jos o serie de motive care impun clar necesitatea asfaltării acestui drum, de o importanţă capitală pentru turismul din judeţ.

Aşadar Transcozia trebuie asfaltată pentru:

  1. a dezvolta, sus, la cota 1.600, o microstaţiune pe care o aşteptăm de cel puţin 50 de ani, din păcate zona fiind şi în prezent încremenită în timp, o cabană veche, cu mici îmbunătăţiri şi cam atât.
  2. a putea permite cât mai multor turişti, fie vârstnici, fie care nu pot urca din varii motive, să admire impresionanta panoramă a Văii Oltului, singurul loc accesibil de unde poate fi contemplată una din cele mai frumoase văi din România
  3. pentru a deschide perspective clare de dezvoltare a localităţilor Sălătrucel şi Berislăveşti, de departe, 2 din cele mai frumoase comune montane, aşezate ca un tiv pe Muntele Cozia
  4. Pentru a oferi turiştilor care se află în staţiunile Călimăneşti – Căciulata, o nouă ofertă, mersul poate cu curse regulate (microbuze, autocare, autobuze) până sus pe Cozia şi de ce nu, pe viiitor, o reîntoarcerea cu telecabina de la vârf spre staţiune, cu popas la Stânişoara.
  5. Punerea în valoare a vegetaţiei Coziei, o vegetaţie atipică pentru un munte, cu influenţe mediteraneene. Este singurul loc din ţară unde gorunul urcă până la peste 1000 de metri şi tot aici se întâlneşte o specie de pin, tipică de regulă Dinaricilor.
  6. Fluxul de turişti şi numărul de pensiuni care ar apărea pe traseul Transcoziei ar putea aduce venituri considerabile judeţului Vâlcea şi localităţilor Sălătrucel şi Berislăveşti.
  7. Punerea în valoare a parcului fosilier din cretacic, din Cheile Păteştiului, creşterea numărului de turişti care ar veni la Vâlcea, punerea în valoare a patrimoniului ecleziast al zonei, mănăstirile Stânişoara şi Berislăveşti ar fi obiective clare pe lista pelerinilor.
  8. Odată cu Autostrada Sibiu-Piteşti şi amenajarea legăturii Călimăneşti – Şuici, Transcozia ar fi o oportunitate de a pune în valoare zona montană a judeţului, cu precădere a Defileului Coziei.
  9. Posibilitatea turiştilor de a putea vedea îndeaproape pădurile virgine UNESCO din Parcul Naţional Cozia.
  10. Cunoaşterea de turişti a fenomenelor carstice din Masivul Cozia, stâncilor sculptate de natură etc.
  11. Şi nu în ultimul rând pentru a oferi turiştilor şansa de a cunoaşte legenda Kogayonului. Se spune că steagul dacic, forma dragonului este inspirat din forma vârfului Coziei, muntele sfânt al dacilor dar şi muntele plin de chilii rupeste, multe nedescoperite, unde primii călugări sihaştrii au fost sfinţii ortodxismului românesc.

Şi sunt multe alte zeci de motive care prioritizează asfaltare Transcoziei, nici nu ne imaginăm noi acum, dinamica pe care ar cunoaşte-o zona, odată cu facilitarea traficului până sus la cota 1.600.

Pentru moment, CJ Vâlcea are asigurată finanţarea pentru 5 km din acest drum. Ar mai fi 14 km…Să sperăm că vor fi găsite resursele financiare…

P.S. a nu se omite respectul şi bunul simţ faţă de natură odată asfaltat acest drum montan.

Liviu POPESCU

2 comments

  • Ar fi o dezvoltare intensa pentru ambele comune si o deschidere turismului montan .mas bucura enorm

  • Mhm

    Asfalt trebuie acolo? Nu mai au de unde sa fure bani ? Daca se amenajeaza drumul , o sa se duca toti taranii acolo si nu ma refer la oameni de la tara ! Lasa-ti locul sa ramana virgin !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *