Bătrânii vor putea să ia lemne de foc din pădurea lor, fără birocraţie, conform amendamentului Lui Eugen Neaţă

După mai bine de 3 ani, de când mii de bătrâni au fost amendaţi pentru transportul de lemne pentru foc, după ce aceiaşi oameni stătea luni întregi aşteptând pădurarul să vină la marcaj, după ce de multe ori căruţul cu surcele a fost confiscat, s-a făcut dreptate.

Eugen Neaţă a venit cu un amendament care îi ajută pe proprietarii de la ţară de păduri să „nu mai îngheţe iarna de frig” şi să coboare preţul absurd al lemnului de foc.

Dragi valceni,

In urma discutiilor avute cu dumneavoastra atat in campania electorala, cat si in timpul deplasarilor mele in teritoriu, despre clarificarea legislatiei referitoare la provenienta si transportul materialului lemnos, recoltat de pe terenurile cu destinatie forestiera, proprietate privata a persoanelor fizice sau juridice, ori de pe terenurile cu alte destinatii pe care exista vegetatie forestiera, am constatat ca este o problema aproape generalizata atat la nivelul judetului, cat si la nivel national.

Pentru a corecta aceasta problema, am depus amendamentul integistrat cu nr. 4c-4/331/19.06.2017, in care am solicitat modificarea art.73 din Legea 46/2008 privind Codul silvic si anume: Normele referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund, PRECUM SI CELE PRIVIND PROVENIENTA SI CIRCULATIA MATERIALELOR LEMNOSE DESTINATE CONSUMULUI PROPRIU AL PROPRIETARULUI, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.

Impreuna cu directorul Directiei silvice Valcea, ing. Mihailescu Gheorghe, am lucrat mai multe zile pentru gasirea celor mai bune solutii, pe care le-am prezentat atat in expunerea de motive, cat si in sedinta Comisiei pentru agricultura, silvicultura, industrie alimentara si servicii specifice.
Am sustinut amendamentul in sedinta comisiei si am explicat necesitatea imediata de a a face aceasta modificare printr-o argumentare clara:

Reglementarea referitoare la provenienta si transportul materialului lemnos recoltat de pe terenurile cu destinatie forestiera proprietate privata a persoanelor fizice sau juridice ori de pe terenurile cu alte destinatii pe care exista vegetatie forestiera, este necesar sa se diferentieze prevederile referitoare la :
a) materialele lemnoase supuse comercializarii de cele privind,
b) materialele lemnoase folosite de catre proprietarul/detinatorul terenului de pe care se recolteaza pentru trebuinta proprie a familiei.
Această modificare legislativa este in concordanta cu Regulamentul U.E. nr.995/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010, de stabilire a obligatiilor care revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn, care separa regimul materialelor lemnoase supuse comercializarii de cel al materialelor lemnoase folosite de catre proprietarul/detinatorul terenului de pe care se recoltează, pentru trebuinta proprie a familiei.
In urma reconstituirii dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere in baza legilor fondului funciar, in proprietatea privata a persoanelor fizice au trecut 950.000 ha terenuri, cu destinatie forestieră. Suprafata medie pe proprietar a acestor terenuri fiind de 0,8 – 1,1 ha.
Conform reglementarii speciale – Codul silvic ( legea nr. 46/2008) modificata in anul 2015, legiuitorul a stabilit ca pentru persoanele fizice, proprietari de teren forestier cu suprafete mai mici de 10 ha, nu se mai impune obligativitatea intocmirii amenajamentului silvic si totodata, permite acestora recoltarea pentru trebuinte proprii a maximum 3mc/an/ha material lemnos (art.20,alin1-3), fapt ce permite proprietarului exploatarea in interes propriu cu respectarea interesului general al societatii ,respectiv asigurarea permanentei padurii.
Totusi in art.73, Codul silvic supune aceluiasi regim de provenienta si circulatie a materialului lemnos recoltat de pe aceste suprafete, ca si in cazul materialelor lemnoase destinate comercializarii, prin reglementarile subsecventiale, H.G. 470 din 4 iunie 2014 si H.G. nr.1004 din 23 decembrie 2016. Astfel proprietarii privati de terenuri sunt obligati sa indeplineasca, pentru lemnul necesar folosintei proprii, formalitati administrative referitoare la:
– aprobarea cererii;
– marcarea arborilor de extras;
– autorizarea taierii arborilor;
– eliberarea documentelor de transport.
Datorita acestor prevederi, s-a ajuns la situatia in care proprietarii nu pot beneficia de uzufructul terenului forestier ori terenului cu vegetatie forestiera, decat dupa lungi, greoaie si costisitoare proceduri administrative.
De asemenea, datorita acestor proceduri dificile, administratia silvica (de stat sau de regim silvic) nu poate realiza in timp util toate solicitarile proprietarilor. Acestea depasesc anual 1.800.000 si pentru fiecare solicitare se intocmesc nu mai putin de 12 documente, adica un total de circa 21.500.000 de documente. Acestui regim este supus si materialul lemnos mai vechi, existent in gospodaria oamenilor, ajungându-se in situatia ridicola de a ingheta in locuinta cu lemnul depozitat la cateva sute de metri de domiciliu, intrucat legea privind contraventiile silvice sanctioneaza transportul materialului lemnos fara documente (amenda si sancțiunea complementară de confiscare a materialului lemnos si a mijloacelor de transport) indiferent de unde provine, de unde sau cand a fost taiat.
Astfel au fost aplicate sanctiuni si au fost confiscate masini, carute, carucioare de la proprietari care transportau material lemnos de pe un teren agricol sau de la gospodaria copiilor la cea a parintilor.
Reglementarea diferentiata a materialului lemnos supus comercializarii de cel folosit de proprietarul/detinatorul terenului va permite:
– aprovizionarea a circa 1.000.000 de proprietari/detinatori cu material lemnos necesar trebuintelor proprii;
– scaderea prețului lemnului de foc si a presiunii pe aceasta piata;
– simplificarea modului de administrare a padurilor private si a vegetatiei forestiere din afara fondului forestier national;
– folosirea eficienta a personalului silvic;
– evitarea situatiilor din anii precedenti, cand multiple familii au fost supuse riscului de inghet cu lemnul aflat pe terenul cu vegetatie forestiera situat la cateva sute de metri de locuinta.
Din aceste considerente apreciez ca, reglementarea actuala ce supune proprietarii, persoane fizice care recolteaza si transporta materialul lemnos pentru consumul propriu, acelorași reglementari ca si cele aplicate operatorilor ce comercializeaza material lemnos, este excesiva.

Aceasta reusita se datoreaza si colegului meu, deputat Pale Danut, membru in Comisia pentru agricultura, cu care am colaborat in redactarea amendamentului, cat si in prezentarea premergatoare votului in comisie. Impreuna am sustinut amendamentul in fata membrilor comisiei, dar si a factorilor de decizie din Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor si Regiei Nationale a Padurilor.
In urma dezbaterilor din sedinta, amendamentul a fost votat in unanimitate, urmand sa fie introdus pe ordinea de zi din plenul Camerei Deputatilor.

Multumesc presedintelui Comisiei pentru agricultura, silvicutura, industrie alimentara si servicii specifice, deputat Munteanu Ioan, colegilor mei deputat Terea Ioan si deputat Harvici Emanuel Iuliu, membrilor comisiei, conducerii Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor si domnului director al Regiei Nationale a Padurilor, Pahontu Ciprian, pentru intelegere si sustinere!

2 comments

  • diaconu

    CATI PARLAMENTARI CRED CA POT SUPRAVIETUI UNEI PERIOADE DE CIRCA 5 LUNI DE IARNA, CU NUMAI 3MC.DE LEMN CAT ATI DISPUS .DATILOR BATRANILOR GAZE SAU CURENT ELECTRIC SUBVENTIONAT .

  • Lucas

    Alooo… Trezirea!…. 3mc?!….mare lucru ati facut… Bravo..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *