Vâlcea este singurul judeţ din România traversat de 4 Drumuri Naţionale montane, dar şi de unul submontan

Judeţul Vâlcea, considerat ca fiind unul cu cel mai mare potenţial turistic din România, neexploatat însă nici măcar la jumătate, deţine un record, din păcate, doar pe hârtie încă: un record de infrastructură, dacă ne raportăm la nivel naţional.

Mai simplu spus, Vâlcea este singurul judeţ traversat, în zona montană, de 4 Drumuri Naţionale, dar şi de un 5-lea drum naţional, care merge pe sub munte (linia subcarpatică). La ora asta, doar unul este reabilitat, 2 sunt în reabilitare, iar altul este complet abandonat. Ce ar fi dacă toate aceste 4 drumuri de munte ar fi reabilitate?

Să le luăm pe rând.

Drumul Naţional 7, cunoscut drept Valea Oltului, este culoarul de transport cel mai tranzitat din România. Acesta străbate defileul Oltului şi traversează munţii, pe teritoriul Vâlcii, de la Turnu până la Râul Vadului, oferind turiştilor sau celor aflaţi în tranzit un spectacol fabulos. Acesta, de fapt, desparte grupa Munţilor Parâng de cea a Făgăraşilor, pe firul Oltului, legând Ardealul de Muntenia. Un drum care a fost construit de austrieci în secolul al XVIII-lea. Drumul trece prin Brezoi (Gura Lotrului) şi mărgineşte Ţara Loviştei. Este singurul reabilitat, deşi, anual, mai există puncte în care CNADNR mai efectuează câte o lucrare, fie reabilitarea unui viaduct, fie consolidarea versanţilor.

Drumul Naţional 7A, Valea Lotrului, cum este cunoscut, este drumul staţiunilor montane din Vâlcea, cel care tranzitează judeţul spre Petroşani, scurtând astfel legătura dintre Râmnicu Vâlcea şi oraşele hunedorene. Acesta este tranzitat de cei care vor să ajungă la schi la Voineasa sau să meargă spre Transalpina. Drumul străbate trei localităţi absolut fabuloase ale Ţării Lotrului – Brezoi, Mălaia şi Voineasa. Aici pot fi admirate lucrări uriaşe, realizate în anii ’70, hidrocentralele şi barajele Brădişor, Mălaia şi Vidra. DN7A merge riveran cu Lacul Vidra, al treilea lac artificial din România. Este un drum cu un potenţial turistic imens, de neimaginat şi tranzitat deja, în perioada verii, de zeci de mii de turişti. Din păcate, nu este reabilitat în totalitate, deşi se prezintă, pe teritoriul Vâlcii, în condiţii acceptabile de mers. Acest drum a fost construit în anii ’60 – ’70, odată cu marile lucrări hidrotehnice despre care am pomenit mai înainte.

Drumul Naţional 7D, Drumul Loviştei, este, din păcate, eşecul României. Un drum care străbate Ardealul Olteniei, de la Câineni spre Curtea de Argeş, urcând cea mai frumoasă depresiune intramontană a ţării. Este drum de pământ (în 2017!!!), asfaltat doar 15% şi care străbate localităţile păstoreşti Câineni, Boişoara, Titeşti, Perişani, pe teritoriul Vâlcii urcând până la 800 de metri altitudine, într-o zonă înconjurată de masive muntoase. Un drum abandonat, deşi este vechi de peste 2.000 de ani, fiind folosit de legiunile romane, de cavalerii cruciaţi, de comercianţii Orientului, de armatele române în ultimele 2 conflagraţii. Este, ironic, cel mai nou drum naţional, apărând pe hartă, cu acest indicativ, abia în 2003. Dar aşa cum era atunci, aşa se păstrează, din păcate, şi în prezent.

Drumul Naţional 67C, Transalpina sau Drumul Regelui, este perla coroanei rutiere din România, singurul drum care urcă până la 2.100 de metri, străbate judeţul Vâlcea în zona platoului alpin dintre Gorj şi Alba, având punct nodal cu DN 7A, în staţiunea Obârşia Lotrului. Este un drum fabulos, drum căutat de turişti vara, drum impresionant, care poate fi centrul unui pol turistic regional pentru cinci judeţe. Drumul este reabilitat în proporţie de 90%, inaugurat, neoficial însă, în urmă cu 4 ani. CNAIR lucrează pentru a-l definitiva după ce compania care a executat reabilitarea lui aici a fost scoasă din ecuaţie.

Acestea sunt cele 4 drumuri naţionale care traversează Vâlcea pe zeci de kilometri în zona montană şi care trebuie să fie pe lista de priorităţi a autorităţilor judeţene, pentru că, de calitatea acestora, depind clar turismul şi investiţiile în zonă.

Tot în această categorie ar putea intra şi Drumul Naţional 67, drumul naţional al Olteniei de sub Munte care străbate linia subcarpatică de la Râmnicu Vâlcea până la Slătioara, drum care mărgineşte latura sud-estică  şi sudică a Munţilor Căpăţânii.

În fine, viitorul sună totuşi bine ca proiecte, pentru că, în afara celor 4 drumuri naţionale, judeţul Vâlcea va beneficia şi de o autostradă montană – Transcarpatia – tronsonul de 42 de kilometri de munte din A1 pe segmentul Câineni – Poiana, un drum care, potrivit proiectului, are o serie de viaducte şi tunele în premieră în România, majoritatea acestor lucrări de artă fiind pe teritoriul Vâlcii.

În concluzie, Vâlcea este un judeţ care le are chiar pe toate, numai că trebuie o strategie clară, concretă, nu vorbărie, pentru a gestiona aceste obiective, în sensul de a produce, a aduce profit. Niciun alt judeţ din România nu se poate lăuda astfel cu 4 drumuri naţionale în zona montană, un drum naţional submontan şi o autostradă de munte (finalizată, se spune, în 2021). Dacă nu suntem mulţumiţi cu asta, l-am mânia pe Dumnezeu, aşa că, stimate autorităţi judeţene, la treabă, aveţi toate ingredientele pentru dezvoltarea acestui tărâm frumos…

Liviu POPESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *