Autostrăzile proiectate de Nicolae Ceausescu în 1968

Harta autostrăzilor lui Ceaușescu încă mai este de actualitate. Planul de autostrăzi folosit în prezent de autorități, motiv de laudă pentru fiecare ministru al transporturilor post-decembrist, nu este deloc unul original, acesta fiind, de fapt, opera fostului dictator.

O ilustrație de arhivă din revista Flacăra dovedește că harta autostrăzilor României din 1968, în viziunea lui Nicolae Ceaușescu, se suprapune perfect peste proiectul coridorului IV pan-european, încă nefinalizat nici la aproape șase decenii distanță. Acesta urma să lege Europa Occidentală de Orient.

Planul din 1968 prevedea o rețea de autostrăzi de 3.200 km care lega toate regiunile istorice ale României (de la Nord la Sud și de la Est la Vest) și a fost realizat de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA), cea mai importantă companie de pe piața serviciilor de consultanță în infrastructura rutieră din România, la acea vreme. Înființat în 1953,  IPTANA a devenit companie privată în 1991.

Proiectele originale din epoca Ceaușescu prevedeau rute care coincid nu doar cu coridoarele IV și IX de autostrăzi, încă de actualitate, ci și cu Autostrada Transilvania. De asemenea, pe harta dictatorului figura și un traseu inedit: autostrada Oltenia-Litoral, care traversa sudul ţării, de la Vama Veche, până la Constanţa, Bucureşti, Craiova, Drobeta Turnu Severin şi Timişoara.

Din cei 3.200 km promiși, până la Revoluţie, regimul lui Nicolae Ceaușescu a finalizat doar 113 km de autostradă, 96 km pe ruta Bucureşti-Piteşti și 17 km pe ruta Feteşti-Cernavodă.

În prezent, în România doar 695 km de autostradă sunt deschiși traficului public. Dintre aceștia, peste 500 au fost construiţi după 1989. În 2015, doar 12 km au inagurați de autorități, după ce în ultimii trei ani, cadența anuală de finalizare a tronsoanelor de autostradă aflate în lucru a fost de aproximativ 100 km.

82 comments

  • gogu

    Legea investitiilor cu nr 90 din 1980 ca si cele anterioare au fost emise de capete inteligente,de ingineri constructori,scoliti la facultati si profesori de renume,care au ajuns sa conduca institutii de proiectari,sa fie sefi de proiecte indraznete,ce au dus la industrializarea Romaniei in circa 25-30 ani,iar acum niste impostori,mediocri cu o gramada de diplome,de tot felul luate pa bani,si trafic de influenta,au ajuns sa distruga tot ce sa construit in acei ani dar culmea tot in 25-30 ani!?
    Am lucrat si cunoscut multi astfel de capete luminate,alaturi de care am lucrat inainte de 89,pe un santier energetic maret din tara,unde erau implicate si factorii politici,militari si administrativi centrali si locali,care adesea,se cam incurcau unii pe altii,si de atunci au inceput sa se minta,si sa se fure in draci,ca era pra multa marfa,nevandabila,de la uzinele mari ale Capitalei,ce se arunca pe santierele mari!
    Asa se ajunsese la stocuri mari de echipamente,care nu mai aveau loc in depozite,ca era dublura,triplare de echipamente pentru acelasi tip de utilaj ce trebuia montat,si intrucit cei din conducerea ministeriala erau conditionati la leafa de montarea acestor utilaje,conform unui Ordin al lui Dascalescu,au gasit de cuvinta sa ingroape aceste utilaje in albia raurilor din preajma obiectivelor.
    Chiar de Securitatea sa sesizat si sa intentat un proces gen DNA de azi de DINCA celebru pe atunci,au fost achitati oamenii din conducerea obiectivelor ce erau dirijati in actiuni de la Centru
    Dar era si seriozitate in elaborarea unui proiect,in anii 1972-1977,in sensul ca la avizarile de la Consiliile Judetene functiona o comisie mixta interdisciplinara a tuturor sefilor de la utilitatiile zonei,Energie electrica,Gaze,Drumuri,Apa-Canal,Transport local,national,Linii de transport energie electrica,Telefonie etc,care participau si asi aduceau contributia la corelarea utilitatiilor din faza de proiectare,si durata proiectarii era de la 1-5 luni,nu ca acuma de la 2 la 3 ani,cu bani grei!
    Asa s-au facut proiecte de sosele nationale de tra,vaie in orasele mari inca din acei ani desi ele au fost puse in aplicare dupa peste 25 ani.sau mai mult!
    Iar multe capete luminate din proiectare si executie au plecat inca din 1977 in Occident,unde si-au gasit de lucru fiind apreciata scoala romaneasca!

    • JAN

      FELICITARRRRRRRRRRRRRIIIIIIIIIIIIIIIIII !

    • Daniel

      DA nene, bine ca ai cateva exemple, iar azi nu este politician sa nu fi furat sau tradat.
      Bine ca vezi un ceva sau cateva ceva-uri negative, dar nu vezi ca a disparut cam toata productia, toate resursele, toate fabricile..alea care faceau rau..atata rau ca a fost singura tara care a platit datoria…
      Lasati frustrarile si priviti la nivel macro cand comparati, privitit totul, si resurse, si economie, industreie, si oamenii de la tara si saraci, ca sunt mult mai rau!

      • Gabbry

        Da! A dispărut tot. Din această cauză exportul e de 10 ori mai mare decât în anii comunismului.
        Cine l-a oprit să facă autostrăzile?
        Aud?
        Industrializarea haotică a distrus România! Restul sunt povești de adormit copiii!!!
        Cum dracu’ puteți uita prin ce am trecut? Foametea? Frigul? Spaima?

    • Nicoleta Barbulescu

      Mare dreptate aveti. Felicitari!!!

    • Clauss

      Bani sunt…UE da euro pentru autostrazi, dar ce firme le construiesc !!! Asta e problema in tara noastra…Lipsa firmelor de constructi SERIOASE ,face ca dezvoltarea tarii sa fie mai greoaie, fie ca vorbim de autostrazi, canalizare sau apa.

    • MD

      Domnul Gogu a punctat corect si la obiect. Problema e: cine si cum raspunde de dezastrul economic provocat voit?

  • Margaritoiu Vasile

    În 68 nu ne învecinat în partea de nord și nord est cu, u r s s….?

  • Maria

    Ceausescu.și. Toate institutele de proiectare au fost implicate și în alte proiecte mari .canal navigabil București Giurgiu. Dezvoltarea industriei construirea de bănci românești nu ca să fim datorii ca acum
    Rușine guvernanților

    • Dan

      Pentru : Maria ,
      Existam noi, refacuti dupa ranile adanci lasate de catre CAPITALISTI
      http://www.cpr.info.ro
      Sau pe pagina mea detalii
      https://www.facebook.com/dancristian220

      • Nicolae

        Capitalismul dinaintea venirii comunistilor a fost parfum,fata de ceea ce a urmat.Daca nu erau comunistii,n-am fi ajuns niciodata sa traim in acele conditii mizere,pana in ’89. Ce uitati dvs. sa spuneti,este ca majoritatea fabricilor si uzinelor au foat facute pe amplasamentele unora existente deja.Comunistii au luat totul cu japca,de la adevaratii proprietari.Au furat tot.Proprietatile si pana si sufletul oamenilor.Romanii au fost facuti sclavi,legati de mosie si hraniti cu ratia. Comunismul a fost cea mai neagra pata pe istoria Romaniei.

        • Mirel

          Macar atunci era mai multa ordine, mai multa liniste,si intelegere,…daca capitalismul de acum inseamna sa furi pe altii,inseamna ca si tu faci parte la dezastrul si distrugerea tarii,….

        • Stroie

          Asta, o credeti doar dumneavoastra.

        • Mihai D

          Si uite ce bine ne merge astazi…
          Or sa sara astia cum ca merge f bine.. poti sa faci ce vrei si daca nu-ti convine ai optiuni.
          Dar la fel cu mvorbim de munca-venit, l;a fel putem sa transformam liber si hotia tot intr-un tip de munca, mai ales la cum o trateaza insusi Statul.

          sunt optiuni… gen

        • Veronica

          Nu este chiar asa. Pot sa spun cu toată responsabilitatea ca viata era mai frumoasa atunci, chiar dacă uneori trebuia sa ne mai ținem gura nu ne era frica sa mergem seara pe strada, nu ne era frica sa ne lăsăm copiii sa se joace afara, nu ne era frica de diverși indivizi care răpesc adolescente și copii pentru trafic sexual sau de organe și asa mai departe.

          • „uneori trebuia sa ne mai tinem gura” haha, buna gluma, uneori insemna 24 din 24 da, nici in propia casa (care de fapt era inchiriata de la stat) nu aveai voie sa vorbesti liber ca puteai avea vecini informatori sau telefonul ti-era interceptat. Comunismul a fost cea mai mare mizerie, o generatie intreaga spalata pe creier , crescuta fara sperante, fara ambitie de a vedea si a face altceva decat ii zice statul sa faca, o generatie de milogi incapabil sa se descurce singura daca nu i se da totul dean moaca pe tava. Fimi-ar scarba

  • roman florin

    Guvernantii de dupa 1989 su sant in state sa intinda o ata pe unde ar fi facut tovarasu secretar general autostrazi .
    Dupa revolutie nu au fos in state sa faca o reparatie capitala la transfagarasan sau sa dea in folosinta trans alpina .
    Nu sant capabili sa dea cu var pe constructiile lui ceausescu.

  • Cornel Rosca

    Traseele autostrazilor care leaga localitatile de importanta strategice intr-o tara, sunt bine si aproape matematic precizate, asa cum apa raurilor o ia pe anumite fagase, nu pe oriunde. Daca va mirati de coincidenta, va mirati degeaba. E ca si cum v-ati mira ca impartirea a doua cifre da acelasi rezultat si atunci si acum. Ar trebui sa va mire ca nici macar Ceausescu, mare constructor si stapan absolut al Romaniei timp de 24 de ani nu a reusit sa construiasca decat o autostrada, cea care leaga Pitesti de Bucuresti, si ca planurile lui au ramas nerealizate.

    • Dinu Ciobotaru

      Las-o jos că măcăne !.

    • Valentin Gheorghe

      In acei ani, cu forte proprii s-a construit industria unei tari. Ca apoi sa fie distrusa si vanduta la fier vechi de conducatorii ce au urmat. S-au facut irigatii, au fost distruse si ele. S-au platit toate datoriile. Au fost facute altele fara sa se fi ales poporul cu mai nimic inafara obligatiilor de a le plati pentru multe alte generatii. Inca nu venise vremea construirii autostrazilor. Erau deja proiesctate insa. Dar a fost construit Metroul bucurestean. S-a considerat ca era mai important. Cel din Drumul Taberei dureaza ca si constructie de cati ani ? Si cat a costat cel facut cu forte proprii si cat costa acum cu firme straine ce au castigat licitatii mituind in stanga si in dreapta ? Hai Cornele Rosca, da-mi un raspuns te rog !

    • Cristian

      Ceaușescu a oprit construcția de autostrăzi pe motiv că se pierdea prea mult teren agricol nu că nu ar fi putut termina aceste autostrăzi.

      • Adrian

        Avea alte priorităti-plata datoriilor, și foarte important, darea la cheie, în mai 1990 a celor 70.000 de apartamente din centrul capitalei. Terminase și combinatul de la Călărași, cu laminorul nou de cale ferată și cocseria. Acest combinat avea în 1990 comenzi de lucru pe 5 ani-i-a fost naționalizată, furată valuta din conturi !!!

    • E un motiv pt care Ceausescu nu a construit autostrazi,autostrazile ocupă foarte mult teren agricol,el s-a axat mai mult pe rețeaua feroviară.

  • Xxxx

    Rusine România👎

  • Sorin

    Zau ? Si ne puteti spune DE CE din 1968 si pana iin 1989, cand a fost impuscat, Ceausescu a construit (generic vorbind) doar … 100 si ceva km de autostrada ? (adica Bucuresti – Pitesti si o bucatica din A2…). IN 21 DE ANI, O SUTA SI CEVA KM. DE AUTOSTRADA ?? ! ??
    WOOOW ! Inseamna ca cei de dupa’89 sunt campioni ! 🙂

    Daca as fi „suporter” al lui Ceausescu, mi-ar fi rusine cand s-ar deschide subiectul despre autostrazi….

    • Ilie

      Nu era atâta trafic pe șosele din România . Autostrada București Constanta era începută de Ceausescu de nu era podul de la Cernavodă nici azi nu era finalizata autostrada cu aceste gunoaie de conducatori

    • Valentin Gheorghe

      Autostrazile Germaniei in buna parte au fost facute de nazisti, dupa planuri existente inca de dinaintea lor. O mica parte a fost definitivata dupa razboi in timp de 5 ani. Oare din ce motive ? resursele mergeau in cheltuieli de razboi. Economice si umane. Si Ceausescu a dus razboiul lui cu fortele straine si oligarhice. Dar noi , poporul, nu l-am inteles.
      Incepem abea acum sa-o facem, cand nu prea mai avem ce salva.
      In ’90 personal am luptat pentru a-l da jos. De-as fi stiut atunci ce va veni asupra tarii, l-as fi aparat cu pieptul gol. De acele zile din viata mea incet, incet incepe-a-mi fi rusine .

    • cristian

      nu stiu din ce generatie esti dar cred ca esti micut de nu stii ca ceasca a facut o mare greseala cind a vrut sa demonstreze tuturor tarilor comuniste ca la el totul merge ca pe roate si a platit toate datoriile externe intr-o singura transa bagindu-ne intr-o criza de nedescris de asta nu a putut face mai mult ca daca ar fi platit treptat rateizat putea face mai mult pentru tara dar asa e cind ajungi batran unii sint mai intelepti iar altii mai naivi. oricum era in ultimul timp ajuns la scleroza cervicala si conducea mai mult savanta cit despre ce s-a facut dupa revolutie putem spune ca jumatate din banii de la banca nmondiala au ajuns la autostrai dar restul?

      • ADRIAN

        Nu aveti minte !!!
        Ceea ce a facut Ceausescu (unicul ROMAN adevarat , nationalist si patriot ) , nu va mai face nimeni si nimic !!!
        Va vaitati ca niste muieri in durerile facerii , dar nu vreti sa recunoasteti ca ati trait bine ( altii chiar foarte si extrem ) , si sau ati ajuns sa judecati si sa scrieti aberatiile astea mizere pe care le afirmati cu buna stiinta sau foarte simplu sa va ,,spalati” vocabularul sau creierul !!!
        De fapt ma gandesc (nu numai eu ) , daca nu cumva ati primit ceva banuti sa pangariti memoria si imaginea cuiva care v-a adus in starea in care sunteti !!!!

        • Dan

          M-a ținut în frig și mort de foame, asta a facut marele tau patriot. Mai terminati cu destinul ala. Industria noastra nu vindea nimic competitiv pe pietele dezvoltate. Am fost si suntem cu 50 de ani in urma din cauza lui si a celor care gandesc asa.

          • vasile

            nu a construit autostrazi ….pai pe soselele patriei copiii jucau fotbal,tenis cu piciorul .etc.In afara de tranportul de stat restul era restrictionat la maxim,benzina 10l pentru o luna,o duminica circulau numerele pare,cealalta nr, impare,romanii depuneau banii pentru masina si asteptau( cu anii) la rand sa primeasca masina asa ca pentru ce ar fi facut autostrazi?

      • Ioana

        este usor sa judeci….mai ales cand esti in necunostinta de cauza…. eu zic sa aveti grija de ceea ce se intampla acum, ca ce-a fost s-a dus…. Ceausescu a fost un mare patriot !!!!!

    • Gabi

      Ce dracu de autastrazi vreti in 68 cind nici nu erau prea multe masini intai locurile de munca scoli spitale orasele sa aiba toate utilitati ce drac de inculti dictatori is astia de acuma ma da prosti mai sinteti uni inca credeti futaiurile ce vi le baga pe bat straini nu vedeti in pula calului ca ramane Romania fara istori de ce cine si ce interese sint ca sa ne stearga de pe harta lumi o sa va vindeti si copii nu ca nu sa inceput demult ex: (munca in strainatate) nu iti mai cere nimeni bir azi il dai singur

    • O intrebare buna pentru cei care nu ne lasa sa construim nici acum .
      Astia existau si atunci 🙂

    • Viorel G

      Pt ca in acelasi timp despre care tu vorbesti ca Nu sa facut autostrazi sau realizat alte proiecte mult mai importante cum ar fi Hidrocentrale,termocentrale,atomocentrale,fabrici si uzine care au ajutat la dezvoltarea Romaniei si la eliminarea datoriilor externe,spitale,si sosele nationale care erau necesare.In Romania nu aveai dezvoltata o industrie auto care sa scoata bolizii care circula acum si deci nu era o URGENTA NATIONALA construirea de autostrazi dar erau elaborate proiecte care urmau sa fie executate….Apoi au intervenit mafiotii care sunt si azi in conducerea tarii.Cine dintre cei acre au trecut la guvernare au fost curati si au ramas curati?Toti sunt niste MAFIOTI care au furat de comun acord.Daca ar invia Ceausescu sau Tepes pe toti iar executa fara clipeasca.Oriunde in lumea imbogatirea celor cu bani a fost facuta in munca asidua de generatii,in romannia HOTII sau imbogatit peste noapte saracind restu populatiei.Sunt foarte multe de spus si nu e loc intr-unsingur comentariu insa un semnal de alarma ar trebui sa al vada si hotii din guvern.Ajunge .Terminati cu hotia .O sa vina vremea cand veti raspunde in fata acestei natiuni rabdatoare,TOTUL ARE O LIMITA IAR ROMANII AU AJUNS LA CAPATUL RABDARILOR.

    • Dana

      La cate autoturisme circulau in acea perioada, erau suficienți cei 100 km de autostrada..
      Cati km de cale ferată s au construit atunci si cati Acum?

  • misu

    Oricum Ceausescu ar fi facut autostrazile in timp scurt dupa 90

  • Sandu Gheorghe

    Rugat de sotia unui profesor german sa spuna ce are mai desebit satul romanesc fata de satul din tarile vest_europene, Lucian Blaga a dat urmatorul raspuns ; in satul vostru aveti institutia numita ” inteleptul satului „,noi avem doar „prostul satului”.

  • Cu siguranta daca mai traia aveam autostrazi ca in Germania.

  • Sorin

    Ceaușescu a construit Transfăgărășanul in 5 ani. Sunt curios in câți ani PSD-ul și PNL-ul și restul lipitorilor la un loc care ne conduc ar fi in stare sa facă un asemenea drum. Cei care ne conduc azi nu au fost in stare sa gestioneze ce a făcut Ceaușescu, de la drumuri la cai ferate la centrale hidroelectrice la stațiuni de turism de toate felurile. Eu am fost relativ mic când a murit. Dar încă îmi amintesc unele lucruri. Atunci eram sclavi in propria țara ….. acum suntem sclavi in alte tari…. cum e mai bine??????? Nu sunt nici pro nici contra lui Ceaușescu. De un singur lucru sunt sigur: cine l-a judecat și condamnat ( de la Iliescu și restul complicilor care au compus grupul care l-au condamnat la moarte) pe Ceaușescu, care bun sau rău a fost președinte de țara, ar fi trebuit de mult închiși pentru trădare. Crima și Trădarea care au comis-o mi se pare extrem de deplasata inclusiv pentru anii 90. Ne meritam soarta. Am luptat sa dam jos un conducator sau președinte de țara care ne-a făcut rău (sau bine) apoi am susținut grupul de criminali si trădători care l-au ucis fără mila și remușcare, dar ne așteptam ca acei criminali sa ne conducă corect și sa nu fure țara și poporul ei. Penibil. După 30 de ani…..Aceasta este părerea mea.

    • Bamse

      Nu exista Transfagarasan cu ăștia

      • lunetistu

        Majoritatea au mintea scurta ,asta daca au avut-o vreodata . Cum uita ei de Transfagarasana , Canalul Dunare -Marea neagra , Casa poporului , Vidraru , toate microcentralele de pe Olt si alte riuri , cvartale de locuinte in toate orasele , Iesalnita , Pitesti – combinatul petrochimic , Tirgoviste – oteluri inalt aliate , Alexandria – fabrica de rulmenti (japoneza ) . Numai lucrari mari , care a necesitat un volum de munca uriasi si bani pe masura

  • Gheorghe Harag

    Niște jeguri ordinare și penale,care au complotat la moarte lui Ceaușescu…Au instigat poporul impotriva lui…Înfometîndul artificial și manipulîndul prostindul cu tot felul de minciuni și prin tot felul de mijloace gen..:Radio Europa liberă și Vocea Americii…Doar ca să ajungă ei să pună mîna pe ciolan să poată să ducă țară de rîpă și să o facă…:O COCINĂ DE PORCI ȘI GROAPA DE GUNOI A UNIUNII EUROPENE…Am ajuns de rîsul lumii întregi din cauza unor parveniți și jeguri ordinare și penale împelițate…Și ce-i mai rău…:Mă doare sufletul cînd văd că lumea (poporul Român) nici după 30 de ani nu reușește să își deschidă ochii minții să vadă că e luat de prost de absolut toate partidele politice care mișună acolo prin Guvern și Parlament…Că nici un partid politic care sa înființat după 89..Nici unul nu e pentru țară și popor decît numai pentru propriile lor interese.Și mă doare sufletul cînd văd că poporul Român nu vrea să se mai deștepte odată să pună piciorul în prag pînă nu va fi prea tîrziu..Find că atunci cînd ne vom trezi cu toții va fi foarte tîrziu,find că nu o să ne mai folosească la nimic odată ce vom rămîne fără țară…!!!

  • Alin Parvu

    În douăzeci de ani nu a făcut nici un km de autostrada cei 120 București Pitești sunt realizați de Gheorghe Gheorghiu Dej deci despre ce vorbim? ??

  • Cristian

    In acei ani traficul pe drumurile Romaniei nu erea afectat de tonajul de astazi al masinilor de tonaj mare…si mai intai de autostrazi au fost facute si modernizate multe drumuri nationale care legau majoritatea localitatilor intre ele, iar tonajul se desfasura in mare pe calea ferata care se facuse la fel de diversificat intre localitati, dar daca am lasat CFR sa moara am distrus si drumurile care oricum ereau proiectate pentru un tonaj si trafic mai mic decat ceea ce avem astazi deoarece aveam CFR ul pentru transporturi

  • Radu L

    Proiectate de IPTANA si nu de cizmar. Care cizmar idiot a reusit sa faca doar vreo 95km intre iesirea din Bucuresti si intrarea in Pitesti. Lumea stia de 110 🙂

  • Nosferatu

    Și unde-s autostrăzile? Ce tot lăudați atita marea inginerie ceaușist? Dacă dai unui copil de 5 ani harta României și o carioca roșie poate veni cu asemenea desen. Pe hirtie multe s-au făcut dar în realitate doar imbecilitatii sau monstruozitate gen Casa Poporului. Ceaușescu a fost un dement nercisist care a distrus o nație si tara. Adevărații ingineri, elitele în general, au pierit în pușcării și lagăre de munca ramanind doar trepădușii cu „orijine sănătoasă”. Nostalgicii sint niște retardați care trăiesc în trecut!

  • Alex

    Fiți realiști! Ceaușescu nu a proiectat nimic toată viața lui!
    Într-adevăr, Romania are ingineri foarte buni, care au proiectat tot ceea ce s-a constriut în România inainte de revoluție iar munca lor a fost atribiuta dictatorului.

  • Edmond T

    Realitatea Ceausista era o autostrada Bucuresti Pitesti ,cota de benzina 15-30 l pe luna si se circula o duminica da ,una ba.
    Nici un interes pt drumuri si masini pt populatie.

  • Nedelea

    Din 68 pana in 89 putea face si ala mai multe autostrazi , nu credeti?

  • Alin

    Otelul romanesc a fost si este cel mai calitativ din Europa.
    Oare degeaba Miűller si Gall au colectat tot fierul din Romania si l-au dus in Germania?!
    Acu vin si ne vand noua masini calitative…da cu munca noastra.
    Dar Aro si Utb ul care sunt considerate cele mai rezistente utilaje in Asia la temperaturi ridicate?!Oare arabii nu au bani pt Ford sau Masey Ferguson sau Fend??? Au ,dar sunt praf.
    Dar produsele din cupru facute in Romania de ce erau cautate?
    Suntem in urma,asa e,dar cant vin eu in curte la tine si iti spun ce si cum sa faci ,sa vinzi tot ce ai si sa cumperi de la mine,atunci sa vad cum evoluezi.
    Nemtii si azi au de platit pagube de razboi dar nu le fav ca-s nemti,noi am platit ultimul leu catre rusi si altii.
    De aia totul s-a dus la export si catre datorii externe ,intradevar cam fortat dar cei care nu au muncit au stat si au gandit cum sa ne sape.

    • Nicolae

      Ce prostii ! Noi vindeam la arabi si peste tot,pentru ca vindeam la pret de dumping,de aceea economia nostra mergea asa de bine. Numai niste conducatori incompetenti,pot face asemenea „afaceri” Noi intotdeauna am vandut ieftin si am cumparat scump,de destepti ce suntem,

  • Berserker

    Observ ca in Romania inca exista imbecili. Si comenteaza p-aci. Baieti, Ceausescu a murit. Voi, cand?

  • victor

    Fratilor Ceasca a facut in 24 de ani de putere 120 km.
    Dupa 89 in 30 de ani s-au facut vreo 600.
    De ce plingeti?
    Ah, ca trebuia facut mult mai mult, ca era loc de mult mai multi km?? Da, asa e, dar totusi s-au facut de 5 ori mai multi km.

  • Bjorn

    Sa se laude ca e opera lor, nu asta ne interesează. Ne intereseaza doar sa ducă treaba la bun sfârșit, pentru ca nici 30% din harta asta nu a fost pus in practica.

  • Pingback: Autostrazile proiectate de pe vremea lui Nicolae Ceausescu in anul 1968 | Stiri Oradea

  • P0pescu

    Ceausescu nu a promis niciodata autostrăzi….el ce promitea se executa….nu vorbea aiurea ca neisprăviții aștia.

  • Gigi

    De ce nu a făcut autostrăzi? Marile inundații din 70, cutremurul din 77, criza petrolului (opec)Din anii 84 și dobândă uriașă pusă de fmi la banii împrumutați. A luat 11 miliarde de dolari, dar nu a făcut pomeni, a alfabetizat țara, a industrializato, a scos România în lume. A fost perioada când țara a fost cunoscută pt valori de toate felurile, nu pt corupție, hoție, prostituție și proxenetism. Peste toate acestea a achitat 21 de miliarde, făcând din România o țară independentă din toate punctele de vedere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *