Autostrăzile proiectate de Nicolae Ceausescu în 1968

Harta autostrăzilor lui Ceaușescu încă mai este de actualitate. Planul de autostrăzi folosit în prezent de autorități, motiv de laudă pentru fiecare ministru al transporturilor post-decembrist, nu este deloc unul original, acesta fiind, de fapt, opera fostului dictator.

O ilustrație de arhivă din revista Flacăra dovedește că harta autostrăzilor României din 1968, în viziunea lui Nicolae Ceaușescu, se suprapune perfect peste proiectul coridorului IV pan-european, încă nefinalizat nici la aproape șase decenii distanță. Acesta urma să lege Europa Occidentală de Orient.

Planul din 1968 prevedea o rețea de autostrăzi de 3.200 km care lega toate regiunile istorice ale României (de la Nord la Sud și de la Est la Vest) și a fost realizat de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA), cea mai importantă companie de pe piața serviciilor de consultanță în infrastructura rutieră din România, la acea vreme. Înființat în 1953,  IPTANA a devenit companie privată în 1991.

Proiectele originale din epoca Ceaușescu prevedeau rute care coincid nu doar cu coridoarele IV și IX de autostrăzi, încă de actualitate, ci și cu Autostrada Transilvania. De asemenea, pe harta dictatorului figura și un traseu inedit: autostrada Oltenia-Litoral, care traversa sudul ţării, de la Vama Veche, până la Constanţa, Bucureşti, Craiova, Drobeta Turnu Severin şi Timişoara.

Din cei 3.200 km promiși, până la Revoluţie, regimul lui Nicolae Ceaușescu a finalizat doar 113 km de autostradă, 96 km pe ruta Bucureşti-Piteşti și 17 km pe ruta Feteşti-Cernavodă.

În prezent, în România doar 695 km de autostradă sunt deschiși traficului public. Dintre aceștia, peste 500 au fost construiţi după 1989. În 2015, doar 12 km au inagurați de autorități, după ce în ultimii trei ani, cadența anuală de finalizare a tronsoanelor de autostradă aflate în lucru a fost de aproximativ 100 km.

32 comments

  • gogu

    Legea investitiilor cu nr 90 din 1980 ca si cele anterioare au fost emise de capete inteligente,de ingineri constructori,scoliti la facultati si profesori de renume,care au ajuns sa conduca institutii de proiectari,sa fie sefi de proiecte indraznete,ce au dus la industrializarea Romaniei in circa 25-30 ani,iar acum niste impostori,mediocri cu o gramada de diplome,de tot felul luate pa bani,si trafic de influenta,au ajuns sa distruga tot ce sa construit in acei ani dar culmea tot in 25-30 ani!?
    Am lucrat si cunoscut multi astfel de capete luminate,alaturi de care am lucrat inainte de 89,pe un santier energetic maret din tara,unde erau implicate si factorii politici,militari si administrativi centrali si locali,care adesea,se cam incurcau unii pe altii,si de atunci au inceput sa se minta,si sa se fure in draci,ca era pra multa marfa,nevandabila,de la uzinele mari ale Capitalei,ce se arunca pe santierele mari!
    Asa se ajunsese la stocuri mari de echipamente,care nu mai aveau loc in depozite,ca era dublura,triplare de echipamente pentru acelasi tip de utilaj ce trebuia montat,si intrucit cei din conducerea ministeriala erau conditionati la leafa de montarea acestor utilaje,conform unui Ordin al lui Dascalescu,au gasit de cuvinta sa ingroape aceste utilaje in albia raurilor din preajma obiectivelor.
    Chiar de Securitatea sa sesizat si sa intentat un proces gen DNA de azi de DINCA celebru pe atunci,au fost achitati oamenii din conducerea obiectivelor ce erau dirijati in actiuni de la Centru
    Dar era si seriozitate in elaborarea unui proiect,in anii 1972-1977,in sensul ca la avizarile de la Consiliile Judetene functiona o comisie mixta interdisciplinara a tuturor sefilor de la utilitatiile zonei,Energie electrica,Gaze,Drumuri,Apa-Canal,Transport local,national,Linii de transport energie electrica,Telefonie etc,care participau si asi aduceau contributia la corelarea utilitatiilor din faza de proiectare,si durata proiectarii era de la 1-5 luni,nu ca acuma de la 2 la 3 ani,cu bani grei!
    Asa s-au facut proiecte de sosele nationale de tra,vaie in orasele mari inca din acei ani desi ele au fost puse in aplicare dupa peste 25 ani.sau mai mult!
    Iar multe capete luminate din proiectare si executie au plecat inca din 1977 in Occident,unde si-au gasit de lucru fiind apreciata scoala romaneasca!

  • Margaritoiu Vasile

    În 68 nu ne învecinat în partea de nord și nord est cu, u r s s….?

  • Maria

    Ceausescu.și. Toate institutele de proiectare au fost implicate și în alte proiecte mari .canal navigabil București Giurgiu. Dezvoltarea industriei construirea de bănci românești nu ca să fim datorii ca acum
    Rușine guvernanților

  • roman florin

    Guvernantii de dupa 1989 su sant in state sa intinda o ata pe unde ar fi facut tovarasu secretar general autostrazi .
    Dupa revolutie nu au fos in state sa faca o reparatie capitala la transfagarasan sau sa dea in folosinta trans alpina .
    Nu sant capabili sa dea cu var pe constructiile lui ceausescu.

  • Cornel Rosca

    Traseele autostrazilor care leaga localitatile de importanta strategice intr-o tara, sunt bine si aproape matematic precizate, asa cum apa raurilor o ia pe anumite fagase, nu pe oriunde. Daca va mirati de coincidenta, va mirati degeaba. E ca si cum v-ati mira ca impartirea a doua cifre da acelasi rezultat si atunci si acum. Ar trebui sa va mire ca nici macar Ceausescu, mare constructor si stapan absolut al Romaniei timp de 24 de ani nu a reusit sa construiasca decat o autostrada, cea care leaga Pitesti de Bucuresti, si ca planurile lui au ramas nerealizate.

    • Dinu Ciobotaru

      Las-o jos că măcăne !.

    • Valentin Gheorghe

      In acei ani, cu forte proprii s-a construit industria unei tari. Ca apoi sa fie distrusa si vanduta la fier vechi de conducatorii ce au urmat. S-au facut irigatii, au fost distruse si ele. S-au platit toate datoriile. Au fost facute altele fara sa se fi ales poporul cu mai nimic inafara obligatiilor de a le plati pentru multe alte generatii. Inca nu venise vremea construirii autostrazilor. Erau deja proiesctate insa. Dar a fost construit Metroul bucurestean. S-a considerat ca era mai important. Cel din Drumul Taberei dureaza ca si constructie de cati ani ? Si cat a costat cel facut cu forte proprii si cat costa acum cu firme straine ce au castigat licitatii mituind in stanga si in dreapta ? Hai Cornele Rosca, da-mi un raspuns te rog !

    • Cristian

      Ceaușescu a oprit construcția de autostrăzi pe motiv că se pierdea prea mult teren agricol nu că nu ar fi putut termina aceste autostrăzi.

  • Xxxx

    Rusine România👎

  • Sorin

    Zau ? Si ne puteti spune DE CE din 1968 si pana iin 1989, cand a fost impuscat, Ceausescu a construit (generic vorbind) doar … 100 si ceva km de autostrada ? (adica Bucuresti – Pitesti si o bucatica din A2…). IN 21 DE ANI, O SUTA SI CEVA KM. DE AUTOSTRADA ?? ! ??
    WOOOW ! Inseamna ca cei de dupa’89 sunt campioni ! 🙂

    Daca as fi „suporter” al lui Ceausescu, mi-ar fi rusine cand s-ar deschide subiectul despre autostrazi….

    • Ilie

      Nu era atâta trafic pe șosele din România . Autostrada București Constanta era începută de Ceausescu de nu era podul de la Cernavodă nici azi nu era finalizata autostrada cu aceste gunoaie de conducatori

    • Valentin Gheorghe

      Autostrazile Germaniei in buna parte au fost facute de nazisti, dupa planuri existente inca de dinaintea lor. O mica parte a fost definitivata dupa razboi in timp de 5 ani. Oare din ce motive ? resursele mergeau in cheltuieli de razboi. Economice si umane. Si Ceausescu a dus razboiul lui cu fortele straine si oligarhice. Dar noi , poporul, nu l-am inteles.
      Incepem abea acum sa-o facem, cand nu prea mai avem ce salva.
      In ’90 personal am luptat pentru a-l da jos. De-as fi stiut atunci ce va veni asupra tarii, l-as fi aparat cu pieptul gol. De acele zile din viata mea incet, incet incepe-a-mi fi rusine .

    • cristian

      nu stiu din ce generatie esti dar cred ca esti micut de nu stii ca ceasca a facut o mare greseala cind a vrut sa demonstreze tuturor tarilor comuniste ca la el totul merge ca pe roate si a platit toate datoriile externe intr-o singura transa bagindu-ne intr-o criza de nedescris de asta nu a putut face mai mult ca daca ar fi platit treptat rateizat putea face mai mult pentru tara dar asa e cind ajungi batran unii sint mai intelepti iar altii mai naivi. oricum era in ultimul timp ajuns la scleroza cervicala si conducea mai mult savanta cit despre ce s-a facut dupa revolutie putem spune ca jumatate din banii de la banca nmondiala au ajuns la autostrai dar restul?

      • ADRIAN

        Nu aveti minte !!!
        Ceea ce a facut Ceausescu (unicul ROMAN adevarat , nationalist si patriot ) , nu va mai face nimeni si nimic !!!
        Va vaitati ca niste muieri in durerile facerii , dar nu vreti sa recunoasteti ca ati trait bine ( altii chiar foarte si extrem ) , si sau ati ajuns sa judecati si sa scrieti aberatiile astea mizere pe care le afirmati cu buna stiinta sau foarte simplu sa va ,,spalati” vocabularul sau creierul !!!
        De fapt ma gandesc (nu numai eu ) , daca nu cumva ati primit ceva banuti sa pangariti memoria si imaginea cuiva care v-a adus in starea in care sunteti !!!!

      • Ioana

        este usor sa judeci….mai ales cand esti in necunostinta de cauza…. eu zic sa aveti grija de ceea ce se intampla acum, ca ce-a fost s-a dus…. Ceausescu a fost un mare patriot !!!!!

    • Gabi

      Ce dracu de autastrazi vreti in 68 cind nici nu erau prea multe masini intai locurile de munca scoli spitale orasele sa aiba toate utilitati ce drac de inculti dictatori is astia de acuma ma da prosti mai sinteti uni inca credeti futaiurile ce vi le baga pe bat straini nu vedeti in pula calului ca ramane Romania fara istori de ce cine si ce interese sint ca sa ne stearga de pe harta lumi o sa va vindeti si copii nu ca nu sa inceput demult ex: (munca in strainatate) nu iti mai cere nimeni bir azi il dai singur

    • O intrebare buna pentru cei care nu ne lasa sa construim nici acum .
      Astia existau si atunci 🙂

    • Viorel G

      Pt ca in acelasi timp despre care tu vorbesti ca Nu sa facut autostrazi sau realizat alte proiecte mult mai importante cum ar fi Hidrocentrale,termocentrale,atomocentrale,fabrici si uzine care au ajutat la dezvoltarea Romaniei si la eliminarea datoriilor externe,spitale,si sosele nationale care erau necesare.In Romania nu aveai dezvoltata o industrie auto care sa scoata bolizii care circula acum si deci nu era o URGENTA NATIONALA construirea de autostrazi dar erau elaborate proiecte care urmau sa fie executate….Apoi au intervenit mafiotii care sunt si azi in conducerea tarii.Cine dintre cei acre au trecut la guvernare au fost curati si au ramas curati?Toti sunt niste MAFIOTI care au furat de comun acord.Daca ar invia Ceausescu sau Tepes pe toti iar executa fara clipeasca.Oriunde in lumea imbogatirea celor cu bani a fost facuta in munca asidua de generatii,in romannia HOTII sau imbogatit peste noapte saracind restu populatiei.Sunt foarte multe de spus si nu e loc intr-unsingur comentariu insa un semnal de alarma ar trebui sa al vada si hotii din guvern.Ajunge .Terminati cu hotia .O sa vina vremea cand veti raspunde in fata acestei natiuni rabdatoare,TOTUL ARE O LIMITA IAR ROMANII AU AJUNS LA CAPATUL RABDARILOR.

  • misu

    Oricum Ceausescu ar fi facut autostrazile in timp scurt dupa 90

  • Sandu Gheorghe

    Rugat de sotia unui profesor german sa spuna ce are mai desebit satul romanesc fata de satul din tarile vest_europene, Lucian Blaga a dat urmatorul raspuns ; in satul vostru aveti institutia numita ” inteleptul satului „,noi avem doar „prostul satului”.

  • Cu siguranta daca mai traia aveam autostrazi ca in Germania.

  • Sorin

    Ceaușescu a construit Transfăgărășanul in 5 ani. Sunt curios in câți ani PSD-ul și PNL-ul și restul lipitorilor la un loc care ne conduc ar fi in stare sa facă un asemenea drum. Cei care ne conduc azi nu au fost in stare sa gestioneze ce a făcut Ceaușescu, de la drumuri la cai ferate la centrale hidroelectrice la stațiuni de turism de toate felurile. Eu am fost relativ mic când a murit. Dar încă îmi amintesc unele lucruri. Atunci eram sclavi in propria țara ….. acum suntem sclavi in alte tari…. cum e mai bine??????? Nu sunt nici pro nici contra lui Ceaușescu. De un singur lucru sunt sigur: cine l-a judecat și condamnat ( de la Iliescu și restul complicilor care au compus grupul care l-au condamnat la moarte) pe Ceaușescu, care bun sau rău a fost președinte de țara, ar fi trebuit de mult închiși pentru trădare. Crima și Trădarea care au comis-o mi se pare extrem de deplasata inclusiv pentru anii 90. Ne meritam soarta. Am luptat sa dam jos un conducator sau președinte de țara care ne-a făcut rău (sau bine) apoi am susținut grupul de criminali si trădători care l-au ucis fără mila și remușcare, dar ne așteptam ca acei criminali sa ne conducă corect și sa nu fure țara și poporul ei. Penibil. După 30 de ani…..Aceasta este părerea mea.

  • Gheorghe Harag

    Niște jeguri ordinare și penale,care au complotat la moarte lui Ceaușescu…Au instigat poporul impotriva lui…Înfometîndul artificial și manipulîndul prostindul cu tot felul de minciuni și prin tot felul de mijloace gen..:Radio Europa liberă și Vocea Americii…Doar ca să ajungă ei să pună mîna pe ciolan să poată să ducă țară de rîpă și să o facă…:O COCINĂ DE PORCI ȘI GROAPA DE GUNOI A UNIUNII EUROPENE…Am ajuns de rîsul lumii întregi din cauza unor parveniți și jeguri ordinare și penale împelițate…Și ce-i mai rău…:Mă doare sufletul cînd văd că lumea (poporul Român) nici după 30 de ani nu reușește să își deschidă ochii minții să vadă că e luat de prost de absolut toate partidele politice care mișună acolo prin Guvern și Parlament…Că nici un partid politic care sa înființat după 89..Nici unul nu e pentru țară și popor decît numai pentru propriile lor interese.Și mă doare sufletul cînd văd că poporul Român nu vrea să se mai deștepte odată să pună piciorul în prag pînă nu va fi prea tîrziu..Find că atunci cînd ne vom trezi cu toții va fi foarte tîrziu,find că nu o să ne mai folosească la nimic odată ce vom rămîne fără țară…!!!

  • Alin Parvu

    În douăzeci de ani nu a făcut nici un km de autostrada cei 120 București Pitești sunt realizați de Gheorghe Gheorghiu Dej deci despre ce vorbim? ??

  • Cristian

    In acei ani traficul pe drumurile Romaniei nu erea afectat de tonajul de astazi al masinilor de tonaj mare…si mai intai de autostrazi au fost facute si modernizate multe drumuri nationale care legau majoritatea localitatilor intre ele, iar tonajul se desfasura in mare pe calea ferata care se facuse la fel de diversificat intre localitati, dar daca am lasat CFR sa moara am distrus si drumurile care oricum ereau proiectate pentru un tonaj si trafic mai mic decat ceea ce avem astazi deoarece aveam CFR ul pentru transporturi

  • Radu L

    Proiectate de IPTANA si nu de cizmar. Care cizmar idiot a reusit sa faca doar vreo 95km intre iesirea din Bucuresti si intrarea in Pitesti. Lumea stia de 110 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *