Strategica sau sora Transalpinei, al doilea drum la 2000 de metri din Vâlcea

Puţină lume ştie, mai mult eco-turiştii, bicicliştii, că Transalpina mai are o soră. Un alt drum de poveste, la 2000 de metri, un drum construit de nemţi şi care traversează Munţii Latoriţei, unind Transalpina de DN7a, în Mălaia, traversând vârfuri care au în medie 2000 de metri.

Poartă un nume de cod „Strategica”, dar este de departe un drum care nu are niciun concurent, este drumul care merge doar prin nori şi care este seva naturii, drumul muntelui, drumul de basm, drumul care dă dependenţă, este drogul Vâlcii.

Nu toate drumurile sunt la fel. Sunt drumuri de asfalt, care doar duc de la un loc la altul,  și sunt drumuri cărări. Diferența dintre un drum și o cărare nu este una atât de evidentă. O cărare e ceva mai mult decât o obișnuință care vine strategica2cu cunoașterea unui loc. E este o formă de contact cu un anumit peisaj. Ea nu este distructivă. Este o adaptare perfectă, prin experiență și familiaritate, a mișcării printr-un anumit loc. Ea respectă contururile naturale, cum ar fi obstacolele naturale pe care le întâlnește și le ocolește. Mergând pe o cărare, doar te integrezi în peisajul prin care te miști, fără a-l afecta în vreun fel.

Strategica este un astfel de drum. Pornind din Transalpina, din apropiere de șaua Ștefanu și mergând cale de aproape 50 de kilometri pe creasta munților Latoriței, Strategica sau Drumul Strategic este o invitație pentru pasionații de mountainbike și nu numai la adevărata aventură.

După cum am spus, Strategica sau Drumul Strategic este un vechi drum militar construit de germani (chiar de Erwin Rommel) în timpul primului război mondial și pornește din Drumul Regelui (Transalpina), de la 1915 metri altitudine, și urmează, la câteva zeci de metri mai jos, cu destulă exactitate, creasta munților Latoriței, oferind largi perspective asupra munților ce îi înconjoară: Parâng, Căpățânii, Lotrului, cât și a văilor ce îi separă: Latoriței și Lotrului.

Strategica3Drumul Strategic 

Lăsăm abrupturile stâncoase ale Parângului de vest în spate şi se porneşte pe Transalpina.

Drumul începe cu o porțiune în ușoară coborâre. După ce se trece pe lângă câteva tabere de ciupercari, se pot admira pârtiile de schi de la Transalpina Ski Resort. Imediat  începe panorama lacului Vidra și culmile Lotrului ce se înșiră liniștit de partea cealaltă a văii. De aici, se traversează  muntele Coasta Benghii și începe urcuşul spre vârful Zănoguța.

Drumul ajunge în Vârful Puru – 2049 de metri, după care se îndreaptă spre zona cea mai frumoasă a crestei munților Latoriței –  muntele calcaros Boarneșu. Porțiunea între vârful Pietrile și vârful Mogoșu este spectaculoasă. Strategica continuă urcarea spre cel mai înalt vârf din masiv  – Fratoșteanu – 2053 metri, drumul trecând doar la 40 de metri diferență de nivel sub vârf.

Urmează acum coborârea de pe creastă, se traversează o zonă împădurită și apoi se ajunge într-o mare poiană, care Strategica 4chiar aşa are numele – Plaiul Poienii.

Aici, în dreptul stânei, drumul se bifurcă: în timp ce Drumul Strategic își continuă calea, de aici ceva mai firav, de-a lungul crestei, un al doilea drum pietruit o ia la dreapta, către Valea Rudăreasa.  Mult mai practicabilă Strategica este pe Valea Rudăresei,  fiind străjuită în stânga de un spectaculos perete calcaros  – Pietrile Albe.  Coborârea pe valea Rudăreasa este minunată, combinația între albul calcarelor, strălucirile apei, verdele pădurii și calitatea drumului transformând această coborâre într-o experiență de neuitat. (informaţii pe www.mecanturist.ro)

11 comments

  • radu fârtat

    Dacă din Plaiul Poienii, în loc să cobori la Ciunget pe valea Rudăresei, continui drumul de creastă pe Chica Lupului, faci o desprindere lentă, mai firească, din mirajul acestui traseu şi ajungi în Valea Măceşului, aproape de Gura Latoriţei, fără părere de rău.

    • Bogdan

      As vrea sa-l fac invers,de la Valea Macesului in sus.Sunt ceva puncte dificile? ( Cu bicicleta desigur!)

      • Lynx lynx

        Sectorul dintre Valea Macesului si Dealul Ciresu este cel mai prost, drumul fiind afectat de rigole adânci. Mai trebuie adaugat si ca panta este foarte mare in acest sector: 500 m diferenta de nivel pe circa 4,5 km lungime. Daca esti „avansat” cred ca o sa te descurci. Daca nu, e de preferat sa il abordezi dinspre Transalpina (Saua Stefanu).
        Succes!

      • Iancu

        Depinde ce-ti doresti. Daca detesti coborârile ceva mai tehnice și iubești urcările, atunci da, e bine să urci dinspre Valea Măceșului. Până în șaua Ștefanu ai de urcat 2000 de metri verticali, și de coborât cam 600m.
        Aici ai un profil și o descriere pentru traseul făcut invers, dinspre Șaua Ștefanu spre V. Măceșului (recomand varianta asta pt. 99,9% dintre MTBiști)
        http://www.bikemap.net/ro/route/2774533-creasta-latoritei-saua-stefanu-valea-macesului/
        Profitați și mergeți cât mai rămâne drumul așa cum e acum. În ziua în care se va moderniza vom pierde unul dintre cele mai frumoase trasee MTB din țară și nu numai!

  • Doru Dascalu

    Avem drumuri nemodernizate în ţara noastră foarte multe. Dacă acestea se aflau într-o ţară normală erau asfaltate şi pline de turişti. Dar se află în România, unde căruţa mai este un vehicul trecut în Codul Rutier cu drepturi şi obligaţii. Atunci când veţi vedea că din acest cod a fost scos termenul de căruţă sau atelaj tras de animale veşi şti că România ajuns cu bine în anul 2316.

    • Ionut

      Doru Dascalu, eu sunt unul care nu doresc si nici nu vreau, ca toate drumurile sa fie asfaltate!
      De ce trebuie ca toata virginitatea naturii sa fie distrusa de virusul fara antidot care este ”omul”?
      Eu unul, nu vreau sa fim, cum nici nu am fost vreodata o tara normala. Vreau sa existe sanatatea naturii, a vietii la tara , vreau sa existe caruta , calul, magarul si orice altceva care sa ne tina in armonie cu natura!
      Nu vreau sa fim acei occidentali care se lauda cu zgarie-nori, cu masini, cu avioane, cu armate , cu rachete nucleare, cu orice s-a mai inventat pe lumea asta, dar ne ravnesc bogatiile naturale ale solului si subsolului patriei noastre, salbaticia naturii din tara noastra, inclusiv aceste drumuri care sunt superbe asa cum sunt! De cand nu ai mai mers descult pe pamantul nostru? Va rog, oameni buni, sa lasati caruta si atelajele trase de animale in codul rutier din Romania si in anul 2316!!!

  • Rodica Pop

    Era extraordinar dacă publicați și o hartă a drumului STRATEGICA, (eventual cu racordul la Transalpina) și cam ce fel de vehicule pot merge pe acolo (ATV, 4X4, autoturisme…nu toți sunt bicicliști !)

  • cristi

    Din pacate,Rodica Pop, acest drum poate fi parcurs doar pe jos sau cu bicicleta. E plin de cratere si gropi, niciun vehicul motorizat nu-l poate parcurge, risti sa te intorci cu masina ta 4×4 adusa pe bucati, in sacose.

  • dan

    Am facut traseul Valea Macesului Transalpina de mai multe ori cu Terano 1 si cu Terano 2 Daca mergi incet nu sunt probleme.Nici eu nu sunt de acord cu asfaltarea drumurilor de munte in totalitate.Acest lucru ramine discutabil. Am parcurs transalpina cu Dacia 1300 in anul1975 Era altceva,o frumusete de te lasa fara respiratie. Dar de fiecare data nu intilneam mai mult de 3-4 masini si acelea ARO cu ciobani ,toate opreau,cu toata lumea stateai de vorba .Acuma sunt multe,Cum o fi mai bine?

  • Dan

    Se gaseste apa pe traseu? Cam pîna unde?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *