Cine mai doreşte reintroducerea în gimnaziu a orelor de „Atelier”?

 Dacă tot suntem la capitolul cursuri opţionale sau facultative în şcoli, eu aş propune obligativitatea reintroducerii în gimnaziu a orelor de atelier. Nu ştiu câţi şi le mai amintesc dar acestea erau extrem de utile pentru orientarea elevilor după treapta I.

Pentru generaţia născută cu tableta în mână şi messenger, vreau să spun că orele de atelier erau extrem de frumoase şi chiar interesante şi erau grupate pe fiecare an în domenii foarte variate. Cel puţin pentru băieţi se făceau traforaj, lăcătuşerie şi electrotehnică. Traforajul măcar te ajuta să confecţionezi tot felul de minuni, îmi amintesc şi acum acea cheie sau oglinda pirogravată. La lăcăturşerie nu mai ştiu ce făcuesem, dar aşa am aflat cu toţii cum arată o menghină, o pilă, o deformare la rece. Iar la eletrotehnică, cu toţii am făcut primele sonerii şi primele circuite.

Aceste  cursuri de atelier se făceau în clasele V-VIII şi erau mult mai utile decât religia în jurul cărei sunt azi adevărate dezbateri de toată jena.

În cadrul acelor cursuri de atelier, vreau să spun că cei mai buni meseriaşi, mă refer la colegii de clasă, nu erau neapărat cei mai buni la română sau matematică şi, chiar dacă nu au luat treapta I, au urmat şcoli profesioanle şi sunt foarte buni electricieni sau lăcătuşi mecanici în Spania sau Italia sau chiar şi la service-uri auto din Râmnic.

Deci dincolo de toate, aceste curusuri de atelier efectiv ajutau la orientarea profesională şi şcolară a elevului de gimnaziu, iar părintele din acea vreme nu sărea de cur în sus, dacă dirigintele îi spunea că mai bine face o meserie decât să încerce un liceu.

Din păcate suntem azi după 25 de ani la nivelul maxim de mediocritate şi prostie curiculară, pentru toţi elevii singura disciplină neteoretică este informatica prin acele limbaje C sau C++. Nici măcar nu se face o combinaţie de informatică şi o altă disciplină tehnologică. Dacă tot am evaluat tehnologic, ar putea ca informatică să fie folosită într-o combinţie cu electrotehnica, cu construcţiile. Tinerii ar putea să realizez un circuit electric folosind tehnica programării sau structura unui imobil

Azi, bovinii care absolvă cele 12 clase nu ştiu cum arată un banal şubler, d-apoi să mai şi măsoare cu el, un ceas comparator, o pilă, o menghină, un condensator sau o rezistenţă. Mă tem că nu mai ştiu nici diferenţa dintre un Erlenmayer sau un Berzelius. Şcoala noastră produce tâmpiţi teoreticieni pe bandă rulantă, pe care unii însă insistă să îi înveţe care sunt serafimii şi care sunt heruvimii.

Până nu se va face un reset în educaţia românească, până nu vom schimba stilul sovietic al orei de predare, al îndopării cu formule, până nu se va face o jumătate de an practică, până ce istoria nu se va face la muzeu sau într-un şantier arheologic, până ce biologia sau zoologia nu se vor face în parc sau la o fermă zootehnică, aceşti copii nu vor avea viitor. Se vor duce ca viţeii la Spiru Haret şi Brâncoveanu pentru drept şi economice şi apoi vor intra în partide ca să lipească afişe şi să promoveze la stat.

Deci un reset şi la nivel de salarizare, de exlcudere a profesorilor idioţi, pentru că 40% din dascălii din România sunt mai cretini decât era pe vremea mea un absolvent de liceu. Până când şcoala şi părintele nu vor colabora la nivel de disciplină şi orientare în viaţă, nu vom avea deci viitor.

Readuceţi maiştrii aceia adevăraţi înapoi în şcoală să îi înveţe pe elevi lucrurile elementare şi scoateţi popii de acolo, locul lor este la biserică, nu să-mi îndoctrineze copilul meu, normal.

Mihai IONESCU

One comment

  • Reflexiv

    „Tinerii ar putea să realizez un circuit electric folosind tehnica programării sau structura unui imobil”. In cazul acesta nu ar programa ci ar utiliza un program. Daca va mai trece ceva timp, educatia teoretica va fi singura posibila si nu va mai emite nimeni enormitati logice de genul celei semnalate de mine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *